Abcsess, erfaringer?

Alvea

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Jeg har nå fått abcsess nr 2 på bare noen få uker. Sist endte det med innlagt dren, der de tappet 50 ml puss, og skylte gjennom i to dager. Denne gangen tappet han bare med en nål, fikk ut 10 ml med tykk materie. Dette var tidligere idag, men nå har kulen blitt like stor og vond igjen..

Jeg orker ikke mer av dette styret! Møkklei av å ha vondt, møkklei legesenteret, sykehuset, alle sprøytene, ikke få amme osv.. Mister snart motet til hele ammingen, og det gjør vondt i hjertet å ikke få gi lille når jeg har mer enn nok å gi. Frykter dette aldri skal ta slutt, da jeg føler de ikke har peiling på sykehuset..

Hva har du gjort for å unngå betennelser, både bakterielle og pga tette melkeganger?

Hva har du gjort for å unngå betennelser, både bakterielle og pga tette melkeganger?

Vel, jeg rekker ikke gjøre noe før jeg plutselig oppdager en kul, og da er det gjort tydeligvis. Prøvd massering, varme omslag, lange glovarme dusjer, lecitin, nesespray, pumping/amming hver 2-3 time osv, men alt uten hell. Skjønner ikke hvorfor det kapsler seg inn med gang..

Vel, jeg rekker ikke gjøre noe før jeg plutselig oppdager en kul, og da er det gjort tydeligvis. Prøvd massering, varme omslag, lange glovarme dusjer, lecitin, nesespray, pumping/amming hver 2-3 time osv, men alt uten hell. Skjønner ikke hvorfor det kapsler seg inn med gang..
Tømmer du brystet helt ved hver amming? Går du med utringing? Spilebh? Stram bh og stramme klær? Legge barnet til med haken mot der kulen kommer? Har du tatt brystforstørrelse? Har du blitt kald på hender eller føtter?

Varme omslag før amming/pumping.
Få alltid utdrivingsrefleksen i gang før du masserer.
Masser alltid i lange drag ut mot brystvorten (ikke fram og tilbake eller i sirkler), med håndbaken eller langsiden av en finger (ikke fingertupp).
Ha på hansker om du går i fryseren.
Tøm brystene godt annenhver time døgnet rundt.
Bruk ammeinnlegg i ull rett mot huden og bytt ofte.
Ikke ta direkte på brystknoppen, hold den alltid ren og vaske hender før amming.

Tømmer du brystet helt ved hver amming? Går du med utringing? Spilebh? Stram bh og stramme klær? Legge barnet til med haken mot der kulen kommer? Har du tatt brystforstørrelse? Har du blitt kald på hender eller føtter?

Varme omslag før amming/pumping.
Få alltid utdrivingsrefleksen i gang før du masserer.
Masser alltid i lange drag ut mot brystvorten (ikke fram og tilbake eller i sirkler), med håndbaken eller langsiden av en finger (ikke fingertupp).
Ha på hansker om du går i fryseren.
Tøm brystene godt annenhver time døgnet rundt.
Bruk ammeinnlegg i ull rett mot huden og bytt ofte.
Ikke ta direkte på brystknoppen, hold den alltid ren og vaske hender før amming.

Tømmer det så godt som helt iallefall, går svært sjeldent med utringing da jeg hater det, ikke stramme klær/bh, bruker ammebh uten spiler, barnet mot kulen, men vanskelig å komme helt ned på da jeg bruker skjold, så noe av problemet ligger nok der. Ingen brystforstørrelse, og kalde hender og/eller føtter har jeg nok garantert hatt. Tror det hele starta 17 mai. En litt utringa kjole og bikkjekaldt vær..

Alle tipsa er prøvd, men ingenting fungerer :( Blir nok å kontakte lege igjen, da jeg frykter, eller egentlig vet at der er igjen puss/materie. Føler også legen ikke vet helt hva han gjør, og kan veldig lite om amming. Men da vet ikke jeg hvem jeg skal kontakte, for legekontoret sender meg på sykehuset, og der blir den bare tappet og ferdig med det, så da sitter jeg her da, med en like stor og vond kul, og får ikke amme på det brystet.

Be legen eller hs ringe amme poliklinikk eller kompetansesenteret for amming.

Skjoldet kan være årsaken til at det ikke tømmes godt nok. Har du prøvd å pumpe etterpå for å tømme helt?

Be legen eller hs ringe amme poliklinikk eller kompetansesenteret for amming.

Skjoldet kan være årsaken til at det ikke tømmes godt nok. Har du prøvd å pumpe etterpå for å tømme helt?

Ja det blir å få seg en henvisning, for dette orker jeg ikke. Har ikke prøvd det nei, men synes det er merkelig at jeg ikke har hatt noen plager med det andre brystet..

Ja det blir å få seg en henvisning, for dette orker jeg ikke. Har ikke prøvd det nei, men synes det er merkelig at jeg ikke har hatt noen plager med det andre brystet..
Brystene er forskjellige. Og så kan barnet ligge forskjellig til de.

Tømmer det så godt som helt iallefall, går svært sjeldent med utringing da jeg hater det, ikke stramme klær/bh, bruker ammebh uten spiler, barnet mot kulen, men vanskelig å komme helt ned på da jeg bruker skjold, så noe av problemet ligger nok der. Ingen brystforstørrelse, og kalde hender og/eller føtter har jeg nok garantert hatt. Tror det hele starta 17 mai. En litt utringa kjole og bikkjekaldt vær..

Alle tipsa er prøvd, men ingenting fungerer :( Blir nok å kontakte lege igjen, da jeg frykter, eller egentlig vet at der er igjen puss/materie. Føler også legen ikke vet helt hva han gjør, og kan veldig lite om amming. Men da vet ikke jeg hvem jeg skal kontakte, for legekontoret sender meg på sykehuset, og der blir den bare tappet og ferdig med det, så da sitter jeg her da, med en like stor og vond kul, og får ikke amme på det brystet.
Får du ikke lagt til babyen? Får den ikke tak?

Jeg fikk abscess da eldste var baby. Slapp heldigvis dren og skylling, sykehuset jeg tilhørte hadde sluttet med slikt noen uker før jeg fødte tydeligvis. :D Jeg fikk høre at det vanligvis fylte seg opp igjen et par ganger, og at det vanlige var å komme annenhver dag for å få tappet det 3 ganger. Det stemte for meg. Fylte seg mindre for hver gang, og 3 tappinger holdt. Du har tatt bakterieprøver og vet at du får riktig type antibiotika? For diller du med noe som bakteriene er resistente for så varer det jo "evig".

Får du ikke lagt til babyen? Får den ikke tak?

Jeg fikk abscess da eldste var baby. Slapp heldigvis dren og skylling, sykehuset jeg tilhørte hadde sluttet med slikt noen uker før jeg fødte tydeligvis. :D Jeg fikk høre at det vanligvis fylte seg opp igjen et par ganger, og at det vanlige var å komme annenhver dag for å få tappet det 3 ganger. Det stemte for meg. Fylte seg mindre for hver gang, og 3 tappinger holdt. Du har tatt bakterieprøver og vet at du får riktig type antibiotika? For diller du med noe som bakteriene er resistente for så varer det jo "evig".

Ikke uten skjold nei desverre..

Så deilig! Jeg fikk dren første gangen, og bare tapping med nål nå sist som sagt, men kan ikke forstå hvorfor jeg ikke skal inn til kontroll. Kulen er der fortsatt, og er fortsatt vond, så frykter de ikke helt vet hva de driver med. Tok prøve både av melka, og av innholdet i abcsessen, så håper jeg får rett antibiotika iallefall. Det skulle iallefall hjelpe sist. Møkklei hele greia!

du skulle gjerne vært innlagt igjen på medisinsk infeksjonsavdeling,
Tingen med Abcesser er at det er kroppens meget utrolige forsvar hvor de har vellykket med å innkapsle infeksjonen. det som er ennå kjipere då er at abcessen gir ikke brystbetennelsessymptomer før den sprekker. Men jeg vil nok desverre tro at den desverre har fått seg en ny oppblomstring av bakterier når drenet ble tatt uteller via såret som drenet har lagt i.

Abcesser er desverre vanskelig å forebygge. Men det du kan prøve på er SPC flakes, og lecitin kapsler/pulver og sjekke om det hjelper på å få forebygget, da dette er begge deler skal forebygge brystbetennelser. SPC flakes er bevist via forskning, og lecitin er kjerringråd. Men det kan hjelpe.

Back
Topp