ABC Ullevål - noen erfaringer?

Surrehøna

Glad i forumet
Jeg vurderer å søke ABC-avdelingen på Ullevål. Er det noen av dere som har erfaringer derfra? Eller fra liknende avdelinger?

Har 2  venninner som fødte på abc ullevål. De ble fulgt godt opp i svangerskapet, og hadde en god opplevelse av ABC:)

Har lurt på abc selv, men er litt usikker enda 

Den forrige fødselen min var veldig rask og grei, til tross for igangsetting i slutten av uke 36. Da hadde jeg god hjelp av lystgass. Innen mai har de vel kuttet ut tilbudet om lystgass på de fleste sykehus. Da har jeg ikke noen grunn til å bli på en vanlig fødeavdeling. Det er bedre å være et sted de er eksperter på å gjøre fødselen så god som mulig uten medisinsk smertelindring.

Det frister også ekstra å bli fulgt opp så tett på det stedet man skal føde. Det virker veldig trygt og godt.

Vet du hvordan de søkte om plass?

Hun ene ringte dit, og skrev et brev til de mener jeg, om hvorfor hun ønsket seg dit, så fikk hun en time til konsultasjon.

Det er sikkert bare å ringe de, så får du sikkert infoav de. Jeg mener at du ikke trenger noen henvisning fra lege, men det skal jeg ikke si bestemt. Jeg mener legene kun sender søknad til sykehusene.

Jeg brukte heller ingen smertelindring sist gang, og det gikk veldig bra. Vondt var det, men var aldri redd. Så jeg kunne også tenke meg ABC. Tror de har en tetter oppfølging, og det er jo bra:)

Har de en hjemmeside? Jeg prøver å finne, men klarer ikke å finne fram på Ullevåls hjemmesider.

Jeg er ikke her offisielt da, bare for å starte med det, om noen kjenner meg igjen ;)

Jeg vil også føde på ABC denne gangen. Fødte på RH sist, men der var det fødekaos, så jeg fikk liten glede av at de skal være så gode på fødsler. Syns det var slitsomt å bo på dobbeltrom også, så hadde antagelig uansett blitt ullevål denne gangen.

Jeg har også lett masse etter infoside på nett, den var der før, men har tydeligvis blitt borte nå i det siste. Sendte en mail til avdelingen og sa i fra at jeg ville føde der, men har ikke fått svar. 

Jeg var tilfeldigvis hos legen denne uka, og slang inn søknad om fødeplass da, bare for å ha gjort det. Så vet ikke om jeg hører fra dem eller om jeg må ta kontakt, jeg.

Vi er forresten akkurat like langt, tror jeg! :) Så kanskje vi sees om en ni måneders tid ;)

Takk for svaret. Jeg har vært bortreist så jeg har ikke sett et før nå. I dag prøvde jeg å bestille legetime, men legen er på ferie. Får ringe om en uke og prøve da. Jeg blir mer og mer sikker på å søke ABC. Uten lystgass har den vanlige fødeavdelingen lite å tilby synes jeg. Hvis fødselen blir komplisert kan jeg jo uansett bytte over til vanlig avdeling på få minutter.

Så moro at vi er like langt. Du skal se vi føder i kor.

Du kan jo sende dem en mail og "reservere" plass så lenge? Jeg tror det holdt for min del, vet ikke helt når papirene fra legen kommer inn. Jeg fikk ihvertfall svar på epost om at jeg fikk plass :D Epost: fodenabc@ous-hf.no

Et par dager etterpå fikk jeg brev i posten med innkalling til første time hos jordmor (i uke 9) og til ordinær ultralyd. Den ble 22. desember, så skal ikke se bort i fra at du får omtrent da du også! ;)

Jeg har forresten også i bakhodet at om jeg skulle ombestemme meg, så er veien veldig kort over på den vanlige fødeavdelingen med all slags medisinske herligheter ;)

Men klarte jeg første fødsel uten smertestillende, så vil jeg tro fødsel nummer to går veldig greit! :) 

Vil det si at jeg ikke trenger å dra til legen først? Jeg har ikke ringt legen, men tenker å gjøre det til uken. Jeg sender ABC en e-post nå uansett. Tusen takk for e-postadressen. Den har jeg lett etter uten å finne den.

Nå er søknaden sendt. Blir spennende å se om jeg får plass.

Du får oppdatere når du får svar, da! :) Også om når du får time til jordmor og UL!

Jeg prøvde å utsette timen til førstekontroll siden jeg bare er 8 uker på vei når jeg skal dit, men neida, det avr visst bare å komme dit likevel :S Ikke helt happy for det, for skal på ul senere samme uka, og tror ikke jeg er trygg på at dette går bra før den ul'en.

Jeg er allerede åtte uker på vei og de får vel søknaden min i morgen eller overimorgen. Får neppe noen time før om noen uker. Jeg har en legetime neste uke så da er jeg i gang med den delen av svangerskapet.

Chocolate girl skrev:
Her er info om ABC klinikken og hvor sende søknad:
http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/fodeavdelingen/Sider/abc-fodeavdelingen.aspx

Jeg fødte på Ullevål sist gang og de prøvde å rekrutere meg til ABC klinikken under UL feks. Men lystgass ja takk, mener de fortsatt ahr det. Sykehus som har god nok ventilasjon vil fortsette å bruke det. Det er de med gammelt utstyr og dårlig ventilasjon som ikke kan bruke det lenger for det var ikke bra for de ansatte.

Jeg har allerede sendt søknad.

Ei venninne fødte på Ullevål i sommer og da var det snakk om at de kutter ut lystgassen i løpet av høsten.

Oh my God! Det må jeg spørre om når jeg er der på UL. hvis de har kuttet ut lystgass så er det stor sjanse for at det blir ABC for meg å!

Back
Topp