ABC, Ullevål eller Ahus?

Hummus

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg er førstegangsfødende og burde nok ha bestemt meg for lenge siden, men har ikke helt greit å ta stilling til det. Jeg bor sentralt i Oslo og Ullevål er bare en 15 minutters gåtur herfra. Sånn sett er jo det et åpenbart valg. Jeg er dog nysgjerrig på ABC da jeg har hørt mye bra om det, både i forhold til selve fødselen og barseloppholdet. Jeg er litt skeptisk på å ikke få tilgang på noen form for smertelindring, da jeg jo ikke vet noe om hvordan fødselen kommer til å bli. Jeg har i grunn lyst på både lystgass og badekar. Har hørt at Ullevål ikke har lystgass lengre, noe som trekker litt ned der. De har vel heller ikke badekar? Hørte et sted at Ahus har lystgass, men et annet sted at de har sluttet med det. Syns det er veldig vanskelig å få oversikt fra det jeg leser på nettsidene.

Så lurer vel i grunn på alt mulig - noen som har erfaring fra noen av stedene, og som vet hvem som tilbyr hva? Hva anbefaler dere?

Jeg fødte på vanlig avdeling på Ullevål sist. Skulle gjerne søkt ABC da, men han lå i seteleie så jeg fikk ikke lov.

Har søkt ABC nå (det er tidlig, vet ikke noe om leie ennå). Alt ved det appellerer til meg, men spesielt det at det virker som man får så mye mer ro og tid med jordmor der. Og oppfølging der i forkant, så alt ikke virker så nytt når man kommer for å føde.

Fødselen på vanlig avdeling var for så vidt ok på Ullevål, men det var som sagt seteleie og ble styrtfødsel i tillegg, så det var ikke så mye jeg fikk med meg egentlig....

Om man trenger epidural når man er på ABC har jeg skjønt det som at det bare er rett over gangen, så det skal være mulig å få til tror jeg :)

Hvor langt på vei er du?

Jeg søkte ABC, mest fordi min opplevelse er at det er trygge og rolige omgivelser der. Og fordi jeg ønsket å føde uten epidural. Etter å ha lest en del om det, samt hørt andres erfaringer virker det som jordmødrene der er veldig kompetente. Jeg skal ha tvillinger, så kan ikke føde der likevel - har da valgt vanlig fødeavdeling på Ullevål.

Jeg fødte på vanlig avdeling på Ullevål sist. Skulle gjerne søkt ABC da, men han lå i seteleie så jeg fikk ikke lov.

Har søkt ABC nå (det er tidlig, vet ikke noe om leie ennå). Alt ved det appellerer til meg, men spesielt det at det virker som man får så mye mer ro og tid med jordmor der. Og oppfølging der i forkant, så alt ikke virker så nytt når man kommer for å føde.

Fødselen på vanlig avdeling var for så vidt ok på Ullevål, men det var som sagt seteleie og ble styrtfødsel i tillegg, så det var ikke så mye jeg fikk med meg egentlig....

Om man trenger epidural når man er på ABC har jeg skjønt det som at det bare er rett over gangen, så det skal være mulig å få til tror jeg :)

Hvor langt på vei er du?

Takk for svar! Har hørt veldig mye fint om ABC, og det er jo betryggende at man flyttes dersom noe skulle skje. Tror nok jeg søker der. Da sender man bare et brev med begrunnelse?

Jeg er i uke 12 nå, så tror jeg er litt sent ute. Litt beslutningsvegring, men tror jeg nærmer meg et svar nå! Hvis det ikke blir ABC blir det vel Ullevål.

Jeg søkte ABC, mest fordi min opplevelse er at det er trygge og rolige omgivelser der. Og fordi jeg ønsket å føde uten epidural. Etter å ha lest en del om det, samt hørt andres erfaringer virker det som jordmødrene der er veldig kompetente. Jeg skal ha tvillinger, så kan ikke føde der likevel - har da valgt vanlig fødeavdeling på Ullevål.

Jeg har også hørt mye fint derfra. Tror jeg prøver å sende inn en søknad, så får jeg krysse fingrene for at jeg ikke er alt for sent ute!

Takk for svar! Har hørt veldig mye fint om ABC, og det er jo betryggende at man flyttes dersom noe skulle skje. Tror nok jeg søker der. Da sender man bare et brev med begrunnelse?

Jeg er i uke 12 nå, så tror jeg er litt sent ute. Litt beslutningsvegring, men tror jeg nærmer meg et svar nå! Hvis det ikke blir ABC blir det vel Ullevål.

Jeg er 11+6 i dag, søkte for bare en ukes tid siden, og fikk inntrykk på helsestasjonen som at det var tidlig, men fornuftig å søke nå. Tipper det ordner seg :) Lykke til :)

Jeg er 11+6 i dag, søkte for bare en ukes tid siden, og fikk inntrykk på helsestasjonen som at det var tidlig, men fornuftig å søke nå. Tipper det ordner seg :) Lykke til :)

Ok, så bra! Da er jeg kanskje ikke så sent ute likevel. Legen min var bare veldig på at jeg måtte bestemme meg kjempefort da jeg var innom der i uke 7.

Kanskje vi ses på ABC da! Tror jeg prøver meg på en søknad dit ihvertfall! :)

:)
Ok, så bra! Da er jeg kanskje ikke så sent ute likevel. Legen min var bare veldig på at jeg måtte bestemme meg kjempefort da jeg var innom der i uke 7.

Kanskje vi ses på ABC da! Tror jeg prøver meg på en søknad dit ihvertfall! :)

Ja, kanskje det. Lykke til :)

Jeg har født på fødeavd på Ullevål to ganger og var veldig fornøyd. Har hørt mye fint om ABC. Ullevål har ikke lystgass, nei. Det sluttet de med for mange år siden. Er usikker på hva Ahus har nå, men vet at de tilbød det etter at Ullevål måtte slutte pga dårlig ventilasjon.

Back
Topp