ABC klinikken eller Ahus?

Tillea

Elsker forumet
Septemberlykke 2021
Oktoberfest 2024 ❤️
Jeg vurderer om jeg skal søke ABC eller Ahus. Jeg er akkurat i gang med uke 8, 7+1, men vet det kan lønne seg å søke abc tidlig. Trenger gjerne noen erfaringer fra dere som er fornøyde med fødsler disse stedene og evt ikke fornøyde. Skal føde i august hvis alt går etter planen :Heartpink

Jeg fødte på Ahus i august 2019 og var kjempefornøyd med både føden og barselhotellet :happy: Jeg valgte jo Ahus over Ullevål siden de også har lystgass og jeg ville ha all smertestillende tilgjengelig, men det høres ut som det kanskje ikke er aktuelt for deg siden du vurderer ABC :playful:

Jeg fødte mitt første barn på ABC. Hadde en fantastisk opplevelse :happy: Angret ikke et sekund på at jeg valgte naturlig fødsel uten epidural.

Har god erfaring fra oppfølging ved svangerskap på ABC med mine to første svangerskap. Endte på vanlig fødeavdeling med førstemann, mens nr to ble født i badekar på ABC. Fikk ligge på barselhotellet etter begge to, og fødte uten smertelindring begge gangene. Nå skal jeg snart føde i en annen by, så ABC er ikke et alternativ, ellers ville jeg definitivt valgt det igjen.

Jeg skal føde på Ahus, så følger denne :) kunne tenke meg å føde på Abc selv, men blir litt lang reisevei. Ønsker å føde uten medisinsk smertelindring. Etter det jeg har hørt om Ahus er det ganske nytt og fresht, og har dobbeltseng og badekar på de fleste rom? Her er det kanskje noen som kan svare? :)

Jeg fikk oppfølging på ABC under svangerskapet og damene som jobber der er helt fantastiske. Dessverre fikk jeg ikke føde der pga prematur fødsel :( Hadde uten tvil valgt ABC igjen om jeg fylte kriteriene deres.

Fødte på Ahus i august 2019 og hadde en fantastisk opplevelse! Store fødestuen med et rom med seng og lenestol til far, et rom med stort hjørnebadekar, et toalettrom og så selve føderommet med seng og alt av medisinsk utstyr. Fin utsikt var det også:joyful: Fikk også stort dobbeltrom på barselhotellet.
Veldig fornøyd med jordmødrene og barnepleierne på sykehuset- de fikk meg til å føle meg trygg og godt ivaretatt og det er ikke alltid så enkelt for en med angst for sykehus og alt som foregår der:Heartred
Skal føde der igjen i mai:)

Jeg fødte på Ahus i august 2019 og var kjempefornøyd med både føden og barselhotellet :happy: Jeg valgte jo Ahus over Ullevål siden de også har lystgass og jeg ville ha all smertestillende tilgjengelig, men det høres ut som det kanskje ikke er aktuelt for deg siden du vurderer ABC :playful:

Jeg vet ikke hva jeg vil med tanke på smertelindring siden jeg ikke aner hva jeg går til.. Men trigger meg å lytte til kroppen og la den styre:woot: Jeg bor ikke langt unna Ahus og det gjør at det frister litt, men ikke for langt unna Ullevål heller, så ikke veldig masete å dra dit ;)

Jeg fødte mitt første barn på ABC. Hadde en fantastisk opplevelse :happy: Angret ikke et sekund på at jeg valgte naturlig fødsel uten epidural.
Så bra! Jeg er skeptisk nettopp fordi det er min første og jeg frykter at det da kan dra veldig ut. Men det aner man jo ikke. Mye handler om å slippe kontrollen og der har jeg nok en liten vei å gå. Er også litt skeptisk til monotorering av baby uten så mye elektronisk koblet til og om jeg da klarer å slappe av, samtidig tenker jeg at alle apparatene kan gjøre meg mer stressa også.. Vanskelig :bag:
Har god erfaring fra oppfølging ved svangerskap på ABC med mine to første svangerskap. Endte på vanlig fødeavdeling med førstemann, mens nr to ble født i badekar på ABC. Fikk ligge på barselhotellet etter begge to, og fødte uten smertelindring begge gangene. Nå skal jeg snart føde i en annen by, så ABC er ikke et alternativ, ellers ville jeg definitivt valgt det igjen.
Hva var grunnen til at du ble overført til vanlig fødeavdeling, og hvordan syns du det var?:)
Jeg skal føde på Ahus, så følger denne :) kunne tenke meg å føde på Abc selv, men blir litt lang reisevei. Ønsker å føde uten medisinsk smertelindring. Etter det jeg har hørt om Ahus er det ganske nytt og fresht, og har dobbeltseng og badekar på de fleste rom? Her er det kanskje noen som kan svare? :)
Dette er jeg også nysgjerrig på! Badekar er nemlig en av grunnene til at jeg kunne tenke meg abc, i tillegg til roen og fokuset på det naturlige og ukevinnen. Syns også det virker godt med dobbeltseng hvor også far kan hvile! :angelic:

Jeg fikk oppfølging på ABC under svangerskapet og damene som jobber der er helt fantastiske. Dessverre fikk jeg ikke føde der pga prematur fødsel :( Hadde uten tvil valgt ABC igjen om jeg fylte kriteriene deres.

Så fint å høre at oppfølgingen var så bra! Har en nabo som jobber der som jordmor og er hun som introduserte meg for muligheten. For 5 år siden var jeg typen som ville ha alt man kunne få slik jeg så det for meg, men har fått en annen innstilling til det nå :Heartred
Fødte på Ahus i august 2019 og hadde en fantastisk opplevelse! Store fødestuen med et rom med seng og lenestol til far, et rom med stort hjørnebadekar, et toalettrom og så selve føderommet med seng og alt av medisinsk utstyr. Fin utsikt var det også:joyful: Fikk også stort dobbeltrom på barselhotellet.
Veldig fornøyd med jordmødrene og barnepleierne på sykehuset- de fikk meg til å føle meg trygg og godt ivaretatt og det er ikke alltid så enkelt for en med angst for sykehus og alt som foregår der:Heartred
Så hyggelig å lese at du var så fornøyd! Ahus er nært der vi bor, og derfor frister det litt. Fikk du mulighet til å føde i badekaret? Eller var det kun tilgjengelig som smertelindring? :happy:

Jeg hadde litt vannavgang som ikke ble konstatert før det var gått en god del timer, og derfor ble det bestemt at jeg skulle settes i gang. Måtte ligge på tremannsrom før jeg fikk tildelt fødestue Damene rundt meg skrek og bar seg, og jeg flyktet ut på gåtur og hadde veldig lite lyst til å være der inne. Riene startet av seg selv, men måtte føde på vanlig fødeavdeling. Hadde masse ledninger og greier, og ungen fikk faktisk dårlig hjertelyd mot slutten og måtte raskt ut. Ble klipt og truet med vakuum, men fikk han ut kjapt for egen maskin. Hadde stormrier, og det gikk veldig raskt på slutten. Ungen hadde vel navlesnoren noen ganger rundt halsen i tillegg. På slutten var det x antall folk i rommet. Oppleves litt dramatisk, men det gikk heldigvis bra med både meg og barnet. Med min andre fødsel var det helt annerledes. Kun meg og mannen min, pluss en jordmor som var til stede på slutten. Hun hørte på fosteret med en trestokk mot magen. Ingen ledninger eller noe styr. Følte meg trygg og godt ivaretatt, og mer komfortabel uten alle ledningene og maskinene. Tror jordmor på ABC også ville oppdaget det hvis det skulle blitt noe behov for overflytting for mer overvåking, og ABC ligger jo med bare en dør mellom inn til fødeavdeling og kirurg.

Jeg vet ikke hva jeg vil med tanke på smertelindring siden jeg ikke aner hva jeg går til.. Men trigger meg å lytte til kroppen og la den styre:woot: Jeg bor ikke langt unna Ahus og det gjør at det frister litt, men ikke for langt unna Ullevål heller, så ikke veldig masete å dra dit ;)

Så bra! Jeg er skeptisk nettopp fordi det er min første og jeg frykter at det da kan dra veldig ut. Men det aner man jo ikke. Mye handler om å slippe kontrollen og der har jeg nok en liten vei å gå. Er også litt skeptisk til monotorering av baby uten så mye elektronisk koblet til og om jeg da klarer å slappe av, samtidig tenker jeg at alle apparatene kan gjøre meg mer stressa også.. Vanskelig :bag:

Hva var grunnen til at du ble overført til vanlig fødeavdeling, og hvordan syns du det var?:)

Dette er jeg også nysgjerrig på! Badekar er nemlig en av grunnene til at jeg kunne tenke meg abc, i tillegg til roen og fokuset på det naturlige og ukevinnen. Syns også det virker godt med dobbeltseng hvor også far kan hvile! :angelic:

Så fint å høre at oppfølgingen var så bra! Har en nabo som jobber der som jordmor og er hun som introduserte meg for muligheten. For 5 år siden var jeg typen som ville ha alt man kunne få slik jeg så det for meg, men har fått en annen innstilling til det nå :Heartred

Så hyggelig å lese at du var så fornøyd! Ahus er nært der vi bor, og derfor frister det litt. Fikk du mulighet til å føde i badekaret? Eller var det kun tilgjengelig som smertelindring? :happy:

Jeg kunne ha født i badekar om jeg ønsket det, men etter det jeg har skjønt er det en del som skal "klaffe" for å få lov til å føde i karet. Litt usikker på akkurat hva som gjelder, men tror det har en del å gjøre med lengde på fødsel, at man ikke skal ligge for lenge i vannet og hvordan babyen reagerer. Jeg hadde veldig lyst til å føde i vann før fødsel og ville bare ha naturlig smertelindring, men endte opp med å ikke ville føde i vann likevel og heller velge epidural- så greit å være mest mulig åpen for ulike alternativ:p Man vet jo ikke hva man går til med førstemann:woot:
Uansett hva du velger så blir det nok bra:happy:

Jeg kunne ha født i badekar om jeg ønsket det, men etter det jeg har skjønt er det en del som skal "klaffe" for å få lov til å føde i karet. Litt usikker på akkurat hva som gjelder, men tror det har en del å gjøre med lengde på fødsel, at man ikke skal ligge for lenge i vannet og hvordan babyen reagerer. Jeg hadde veldig lyst til å føde i vann før fødsel og ville bare ha naturlig smertelindring, men endte opp med å ikke ville føde i vann likevel og heller velge epidural- så greit å være mest mulig åpen for ulike alternativ:p Man vet jo ikke hva man går til med førstemann:woot:
Uansett hva du velger så blir det nok bra:happy:

jeg fødte i badekar med nr to. Da startet fødselen av seg selv, hodet var festet, blodtrykk var ok, min vekt innenfor normalområdet og barnet hadde god hjertelyd. Jordmor holdte litt igjen med å la meg gå i badekaret, for det kan av og til føre til at riene avtar før man har nådd fire cm. Men jeg fikk gå i badekaret ved to cm, for jeg var så sliten. Hadde uregelmessige og korte rier, men som likevel heldigvis var effektive. Klarte å slappe veldig godt av mellom riene, sovnet faktisk flere ganger. Var helt utslitt, med allergi og lite søvn over flere dager. Fødte klokken kvart over fem på nattmorgenen. Tror jeg var i badekaret fra i ettiden på natta. Så var bra lenge i badekaret. Kan faktisk ikke huske om jeg gikk ut av badekaret for å tisse.

Signerer! :) Fødte i august 19 jeg også (vi to fødte jo samme dag, fnis).

Jeg hadde for øvrig styrtfødsel og ingen smertelindring, så jeg kunne sånn sett fint ha født på ABC. Men jeg opplevde ikke det å føde på Ahus som noen spesielt klinisk affære uansett. Hadde ikke en eneste elektrode på kroppen eller noen ting, og følte ikke at ABC kunne gitt meg noen bedre, mer naturlig opplevelse :) Det avhenger til syvende og sist av fødselsforløpet uansett. Var også veldig fornøyd med barselhotellet.

Har født 2 ganger på Ahus og er veldig fornøyd med fødeavdelingen der :-) flinke folk og man føler jeg godt ivaretatt. Med første måtte jeg ligge på barselavdelingen etterpå, var ikke alle ansatte der jeg var like fornøyd med, men noen er det nok uansett:-P andre gang var jeg på barselhotellet, der var det mer koselig. Alt i alt er jeg fornøyd med Ahus som fødeland :happy:

Ja, det et vanskelig valg, skjønner dette godt! Men jeg hadde inntrykk at ikke alle fødende får elektoder på kroppen eller noe sånn... Er ikke spesialist, det er bare informasjon fra jordmor :) Det er viktig med mer monitorering hvis det oppstår komplikasjoner eller hvis kvinnen har en risikosvangerskap, men da er det ikke lov til å føde på ABC.
Det er veldig personlig også, synes jeg. Noen blir stressa av alle apparater, mens andre blir roligere.

Lykke til med valget!

Atmosfæren på ABC er helt annet enn sykehus. Det var en vanlig dobbeltseng i tre på rommet der jeg fødte, dempet belysning, krakker, ball, badekar, cd-spiller og god plass. Husker ikke fargen på veggene, men ikke sykehushvitt i allefall. På vanlig fødeavdeling var det sykeseng, mange maskiner, gassflasker, skjermer og utstyr, og mye trangere. Elektroder, CTG osv er jo nødvendig om det må brukes. Jeg syns det var stressende med alle maskinlydene og tydelige alarmer da ungen ble påvirket av riene. Men jeg var jo glad for at fagfolkene hadde oversikt og kontroll over situasjonen, slik at vi visste at det hastet med å få ungen ut. Det gikk jo bra. Men som jeg skrev, helt annen opplevelse og atmosfære på ABC. Følte meg like trygg og ivaretatt der.

Jeg fødte på Ahus i 2017 og var veldig fornøyd med det. Ønsket meg rom med badekar, men plutselig gikk fødselen for fullt (fra 3 cm til 8 cm åpning på under en time), så de rakk ikke å gjøre i stand rom til meg. Veldig dyktige jordmødre, revnet heller ikke selv om fødselen gikk fort fort. Skal føde der igjen i vår.

Back
Topp