AAP og tiltak - barnpass?

Fuglen

Elsker forumet
Muligens dumt spørsmål, men kan man få dekt noen av utgiftene til barnpass når man har tiltak på AAP som gjør at man er avhengig av barnehage eller dagmamma? 

Fuglen skrev:
Muligens dumt spørsmål, men kan man få dekt noen av utgiftene til barnpass når man har tiltak på AAP som gjør at man er avhengig av barnehage eller dagmamma? 

Ja det er mulig..

Stønad til barnetilsyn

Hvis du må leie hjelp til pass av barn fordi du deltar på arbeidsrettet tiltak eller er under utredning i forkant av tiltak, kan du få stønad etter faste satser.

Du kan få stønad til pass av barn under ti år. Du kan også få stønad til barn over ti år og familiemedlemmer dersom de på grunn av sykdom, skade eller lyte må ha kontinuerlig pleie og/eller tilsyn.

Du kan bare få stønad til barnetilsyn for egne barn, det vil si biologiske eller adopterte barn.

Dersom du, annen forsørger eller barnet mottar annen trygdeytelse til samme formål, vil du ikke kunne få stønad til barnetilsyn.

Du må søke og legge ved dokumentasjon på utgifter til barnepass... Finner søknad på www.nav.no :)

Tusen takk for svar, Pearl. 

Hm. Når det gjelder NAV er jeg superskeptisk. Tror ikke på det før pengene er på konto. (Har tidligere opplevd å få beskjed om at jeg har rett på noe, søkt og fått godkjent, og så fått beskjed 6 måneder etterpå om at det var feil - og fått et enormt tilbakebetalingskrav(90.000)).  

Vil dette si at man søker om å få dekt dette i etterkant, eller er et dokument fra barnehagen som bekrefter plass og pris nok?

Får man dekt hele summen? Har i perioder behov for barnetilsyn hver dag hele uka. 

Og kan man få dette dekt selv om mannen er i full jobb? (innbiller meg at det kanskje har noe å si). 

Noen som vet?

Fuglen skrev:
Tusen takk for svar, Pearl. 

Hm. Når det gjelder NAV er jeg superskeptisk. Tror ikke på det før pengene er på konto. (Har tidligere opplevd å få beskjed om at jeg har rett på noe, søkt og fått godkjent, og så fått beskjed 6 måneder etterpå om at det var feil - og fått et enormt tilbakebetalingskrav(90.000)).  

Vil dette si at man søker om å få dekt dette i etterkant, eller er et dokument fra barnehagen som bekrefter plass og pris nok?

Får man dekt hele summen? Har i perioder behov for barnetilsyn hver dag hele uka. 

Og kan man få dette dekt selv om mannen er i full jobb? (innbiller meg at det kanskje har noe å si). 

Noen som vet?

Dokumentasjon fra barnehagen er nok såvidt jeg har skjønt, man får ikke dekt hele summen men en sats pr barn...

Tilleggsstønader kapittel 11

Satsene gjelder fra og med 1. januar 2012

Om du er usikker så snakk med din oppfølger ang dette :) Lykke til!

Noen områder får man ikke dekkt og i noen ja. Tror de bruker litt skjønn ang det. Jeg har fått beskjed om at jeg får dekkt om jeg skal i tiltak. Får man en viss sum pr barn? Så om man får for 2 barn så kan man være heldig å få 4000+ eller er det max det som satsen er?

Veldig forskjellig hvilken sum folk får dekt.
Noen får dekt det meste, mens andre bare litt.

Du bør jo søke før bhg start og få skriv med underskrift og stempel fra bhg om hva det vil koste for plassen til barnet/barna. Og fylle ut skjemaet på nav sine sider.

Hos oss er det 4 uker behandlingstid, så det gjelder å være tidlig ute.

Back
Topp