AAP og ferie

Fuglen

Elsker forumet
Går på AAP på andre året nå, og skal en tur til utlandet (3 dager). Må man melde fra om dette? Må jeg krysse av for at jeg har tatt ferie noen dager når jeg sender inn meldekort? Pleier dere å gjøre det? Hva kan skje hvis jeg ikke gjør det?

Går du på tilltak-kurs etc som det går utover så må du si søke/ifra., men så lenge du ikke
går på noe i regi av nav så er det bare å reise.
Jeg var borte 14 dager i fjor uten å si i fra til de for jeg var da bare hjemme og ikke på tilltak

Du SKAL skrive på meldekortet at du er i utlandet, ellers er det trygdefusk og du kan bli straffet for det. Du skal ikke ha betalt for de dagene.. OM du ikke har søkt og fått godkjent ferien av Nav. Enkelt og greit.

Du skal melde fra at du er på ferie, siden du ikke kan møte opp om du skulle bli innkalt til en jobb eller møte. En skal også si i fra til saksbehandler om det.

Var i et møte på NAV i dag om dette med AAP, og da ble det opplyst at en skal melde fra når en blir borte.

Jeg har fått beskjed om at så lenge jeg går på AAP av den grunnen jeg gjør det, trenger jeg ikke å melde fra ved kortere feriereiser. En kortere feriereise påvirker ikke det opplegget jeg har med nav og sykehus. Kortere feriereise har jeg fått vite er opp til ca 10 dager.
Folk går på AAP av mange forskjellige grunner,og det er vel kanskje litt forskjell i tolkning av reglene fra nav kontor til nav kontor.

Man må vel kanskje bare høre med de selv da?

"Ferie skal meldes på meldekortene du sender inn. Du vil ikke ha rett til arbeidsavklaringspenger i perioder du fører ferie på meldekortet.  

Reiser du bort i perioder der det ikke foregår planlagt aktivitet, og du fortsatt er tilgjengelig for oppfølging av NAV, vil ikke dette regnes som ferie av NAV. Da skal du ikke melde om ferie på meldekortet. I slike perioder vil du normalt ha rett til utbetaling av arbeidsavklaringspenger."

Ser begge deler kan være riktig..
Jeg har søkt om AAP og har valgt å bare ta en tur til Dyreparken i år og ikke til utlandet, for fikk vite at jeg måtte søke om å reise utenlands... slik man må når man er sykmeldt. Mulig jeg kunne dratt til syden allikevel da... har jo leddproblemer så det gagner jo sykdommen tilogmed... hmfr..... 

En ting... de reglene og sånn på den linken. Det gjelder jo nødvendigvis ikke all AAP eller? Men AAP og deltidsstilling står det... hmm.. tror jeg skal prate med NAV. Alt er jo bare surr med alt hos dem. Regler i hytt og gevær.

sambo går på AAP og må ikke melde i fra om ferie...men det kan jo være ulike årsaker til det da...spørs jo hvorfor man går på det kanskje...

Så masse svar. Tusen takk. emoticon

Ble dessverre ikke så veldig mye klokere. Er så ekstremt uheldig å ha en saksbehandler som er UMULIG å få tak i, og blir bare henvist til ham hver gang jeg ringer NAV med spørsmål, så har kort og godt gitt dem opp. I perioden 2. august til desember i fjor forsøkte jeg å ringe ham et titalls ganger, sendte to brev og en rekke e-post, uten å få noe svar. Vet han har vært på jobb i perioden (bortsett fra en ferie), så han har vært tilgjengelig. NAV her jeg bor har bare for mye å gjøre til å kunne svare på spørsmål fra oss syke klienter... Utenlandsreise påvirker ikke min plan ifh. til NAV, da jeg går på AAP pga. sykdom og jeg ikke har noen tiltak i samarbeid med NAV (foruten å bli friskere). Altså, hverken kurs eller møter eller noe sånt som er i veien.

Satser på at jeg kan dra på ferie uten å melde i fra denne gangen ihvertfall. Og håpe ingen her rapporterer meg som trygdemisbruker til NAV emoticon

Back
Topp