Sommerglede
Blir kjent med forumet
Noen som har mottatt aap og engangsstønad?
Altså begge deler?
Altså begge deler?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Det har jeg værtEr du på aap og har vært det i 6 av de siste 10 mnd så har du krav på foreldre pengervet ikke om du kan gå hjemme på aap uten å være i noen form for tiltak eller behandling og fremdeles få penger.
Det har jeg vært
Og går i tiltak/behandling.
Bare hører om folk som blir gravide/født får en god del penger uten om det vanlige jeg hører om. Som feks kun foreldrepenger. Så er det mulig å få engangsstønad i tillegg?
Hvis man får aap , hvor mye til sammen får man da? Det blir jo ganske lite om man ikke har noen ting?
Man kan få tak i mye utstyr brukt til en billig penge. Her har vi kjøpt stort sett alt av utstyr brukt. Har også kjøpt masse klær brukt for en slikk og ingenting.Takk for svar![]()
Det var det jeg regna med for meg selv også 10-11000, men man har jo en god del utgifter som er beregna for 1 person, men for en førstegangsfødende så er det jo en god del utstyr som trengs til barnet.
Det blir vel ganske stress økonomisk, men man må vel bare ta de konsekvensene...?
Bare lurer på hvordan folk på aap/foreldrepenger klarer å få til alt dette på så lite![]()
Ja det er santMan kan få tak i mye utstyr brukt til en billig penge. Her har vi kjøpt stort sett alt av utstyr brukt. Har også kjøpt masse klær brukt for en slikk og ingenting.
Takk for svar
Det var det jeg regna med for meg selv også 10-11000, men man har jo en god del utgifter som er beregna for 1 person, men for en førstegangsfødende så er det jo en god del utstyr som trengs til barnet.
Det blir vel ganske stress økonomisk, men man må vel bare ta de konsekvensene...?
Bare lurer på hvordan folk på aap/foreldrepenger klarer å få til alt dette på så lite![]()
Ja det er nok lurt å gjøre det på den måten..Kjøp brukt å begynn tidlighvis man fordeler det på mndene før babyen kommer virker det mye mindre inn på økonomien enn å kjøpe alt i en smekk eller mye rett før babyen kommer
![]()
Jeg går på aap og fikk foreldrepenger etter fødsel. Får minstesats og utbetalt 10-11 tusen i mnd på 100%, blir jo litt mindre om man velger å være hjemme lengst mulig. Du må velge mellom engangsstønad og foreldrepenger, men til og med med minstesatsen på aap vil det lønne seg med foreldrepenger
Man får litt ekstra hvis man er alenemor, men vet ikke noe om de stønadene da det ikke gjelder meg![]()
Jeg fikk beskjed om at jeg fikk foreldrepenger som alle andre med pensjongivende inntekt, at jeg ikke fikk velge mellom engangsstønad og foreldrepenger. Min saksbehandler i Nav sa at jeg kunne på engangsstønad og deretter aap fra 6 uker, men da jeg gikk til de på trygd så kunne de fortelle at det ikke fungerte slik.
Har de endret reglene?
Aner ikke :/
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne velge mellom engangsstønad og foreldrepenger og at jeg kunne søke om gjennopptak av aap når jeg begynte med tiltak igjen. Så sånn sett kunne jeg kanskje valgt engangsstønad og fått aap igjen ganske kjapt etter fødselen, men jeg ville være hjemme lengst mulig![]()
Men hadde du kunnet gjøre dette så hadde du tjent på det, avhengig av din inntekt da. Jeg hadde tjent masse på det.
Aner ikke :/
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne velge mellom engangsstønad og foreldrepenger og at jeg kunne søke om gjennopptak av aap når jeg begynte med tiltak igjen. Så sånn sett kunne jeg kanskje valgt engangsstønad og fått aap igjen ganske kjapt etter fødselen, men jeg ville være hjemme lengst mulig![]()
Lurer på hvorfor vi har fått motstridende informasjon. Googlet litt, og det ser ut til at man kan velge i noen tilfeller, men ut i fra noen svar så virket det som om man ikke kunne gå tilbake på aap etter at man hadde fått engangsstønaden. Det er ikke til å bli klok på dette, det virker som de forskjellige kontorene driver etter sine egne regler ><