AAP etter fødsel og engangsstønad..

*Renate*

Elsker forumet
Hei jenter..

Jeg går på arbeidsavklarings penger nå.. Men jeg får det etter fødsel å??
Og når skal man søke om engangsstønad??

Hilsen Meg

Du får foreldrepenger av AAP så du skal vel ikke ha engangsstønad. Har du hatt AAP/jobb/sykepenger 6 av siste 10mnd før permisjon så får du foreldrepenger.

Huh??

Dette skjønner jeg ikke.. Haha..

Men blir foreldre penger d samme som AAP??

Jeg trodde jeg hadde rett på engangs stønad jeg

ORIGINAL: *Renate*

Huh??

Dette skjønner jeg ikke.. Haha..

AAP regnes som LØNN. Du skal søke permisjonspenger/foreldrepenger på lik linje som alle de andre som er i jobb o.l.

Men blir foreldre penger d samme som AAP??

Jeg trodde jeg hadde rett på engangs stønad jeg

ja. Og nei, du får ikke engangsstønad[:)]

ok .. Hehe.. når må man søke da? er noob jeg vttu :D

ok .. Hehe.. når må man søke da? er noob jeg vttu :D

Søk ihvertfall 2-3 mnd før du skal ut i permisjon (du skal ut i 3 uker før termin) [:)]

ORIGINAL: Nesing

Du har vel krav på foreldrepenger så lenge du går på AAP? I hvert fall slik jeg har forstått det. I såfall vil du ikke ha krav på engangsstønaden som kun er beregnet for dem som ikke har opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger. Er du i tiltak nå, eller i behandling? I såfall er det jo et krav at aktiviteten opprettholdes etter fødsel såvidt jeg vet for at AAP skal videreføres. Men som sagt, jeg mener du har krav på foreldrepenger beregnet ut ifra stønaden du nå mottar. 

Jeg venter på å få begynne å jobbe noen timer i uka :)
Men jeg kommer jo ikke til å jobbe litt med engang jeg har født?!!! :S

ORIGINAL: Nesing

Du har vel krav på foreldrepenger så lenge du går på AAP? I hvert fall slik jeg har forstått det. I såfall vil du ikke ha krav på engangsstønaden som kun er beregnet for dem som ikke har opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger. Er du i tiltak nå, eller i behandling? I såfall er det jo et krav at aktiviteten opprettholdes etter fødsel såvidt jeg vet for at AAP skal videreføres. Men som sagt, jeg mener du har krav på foreldrepenger beregnet ut ifra stønaden du nå mottar. 

Jeg venter på å få begynne å jobbe noen timer i uka :)
Men jeg kommer jo ikke til å jobbe litt med engang jeg har født?!!! :S

Som nevnt... Du skal ha foreldrepenger. Altså Permisjon i de ukene du har rett på.. husker ikke antall. Men hjemme skal du gå.. ingen tiltak eller noe.. for da har du foreldrepermisjon og går ikke på AAP den perioden. Også kan far få sine uker når du er ferdig og du går tilbake til AAP. Eller du MÅ ha 6 uker etter fødsel.. og så kan du gi hele resten av permisjonen til far om du vil det... eller du tar den lange permisjonen selv. Opp til dere i grunn.

Takk for hjelpen.. D ordner seg sikkert..

Men ser ut som jeg får et par tusen mindre i foreldre penger? :S
Men det sto:

Gjelder mor: Veilederen har beregnet et avvik på over 25% mellom din nåværende inntekt og din gjennomsnittlige pensjonsgivende inntekt siste tre år. Dette kan ha betydning for hva du faktisk kan komme til å få i foreldrepenger. Veilederens beregninger kan være feil fordi viktige skjønnsmessige vurderinger ikke ivaretas av veilederen

Hmm???

Dytter litt jeg.. Er så mange flinke jenter her :D

Jeg får bare permpenger av de 50% jeg har jobbet, og ikke av aapengene. Det fikk jeg iallefall beskjed om på nav. Man får jo ikke
feriepenger fra AAP heller..

Jeg ringte dit nå og hun sa at jeg fikk det samme som på AAP..

Du får opptjent foreldrepenger av AAP på lik linje som lønn.

Da velger du enten 100 % lønn og 46 uker permisjon, eller 80 % lønn og 56 uker permisjon!

Velger du 100 % lønn så får du automatisk videre AAP, velger du 80% lønn så må det søkes om på nytt.

Dette gjelder om du får AAP siste 6 av 10 mndene før permisjonsstart (uke 37) eller mer.

Du kan søke på foreldrepenger etter uke 28.

ORIGINAL: MiLfYwAy

Jeg får bare permpenger av de 50% jeg har jobbet, og ikke av aapengene. Det fikk jeg iallefall beskjed om på nav. Man får jo ikke
feriepenger fra AAP heller..

Du skal føre opp begge deler i foreldrepengesøknaden, for både lønn og AAP er beregningsgrunnlag for foreldrepenger.

Back
Topp