Aap / aktivitet

milli28

Forelsket i forumet
✨️Julestjernene2023✨️
Noen her som går på aap mens dem er gravid?
Jeg går på aap, og har behandling som aktivitet. Men, vis man ikke klarer å gjennomføre pga graviditet (jeg er så sinnsykt utmatta og trøtt. ) er forsåvidt endel av det til vanlig også men ikke så ille.
Hvordan stiller nav seg til graviditet? Er så redd for å miste aap. Tenker d må gå ann å finne Anna aktivitet/ behandling. ( er kum denne behandlingen som krever mye av meg )
 
Noen her som går på aap mens dem er gravid?
Jeg går på aap, og har behandling som aktivitet. Men, vis man ikke klarer å gjennomføre pga graviditet (jeg er så sinnsykt utmatta og trøtt. ) er forsåvidt endel av det til vanlig også men ikke så ille.
Hvordan stiller nav seg til graviditet? Er så redd for å miste aap. Tenker d må gå ann å finne Anna aktivitet/ behandling. ( er kum denne behandlingen som krever mye av meg )
Sniker!
Jeg har selv ingen erfaring med aap, krav om aktivitet og graviditet, men NAV burde ikke stille like strenge krav til deg dersom du er dårlig. Jeg ville tatt en telefon til NAV og rett og slett spurt. Muligens det kan være lurt å ha et møte med saksbehandleren din og forklare situasjon. Dersom du gjør dette ville jeg nok i forkant ha snakket med fastlegen din eller jordmor og hørt om de har mulighet til å være med på møtet.
Av erfaring vet keg at NAV noen ganger kan være vanskelig og være veldig firkantet i forhold til regler og slikt, mens andre ganger e de veldig forståelsesfull og «medgjørelig». Vil tro at de håndterer lignende situasjoner relativt ofte så skulle vel ikke være noe problem å f ordnet en «avtale» om at det ikke stilles like høye krav til deg akkurat nå som du er gravid i forhold til aktivitet.

Du kan jo starte med å høre med de hvordan reglene er og snakke med saksbehsndler på telefon for å forklare situasjon. Dersom h*n sier de ikke kan lempe på aktivitetskravet ville jeg tatt saken videre til fastlege/jordmor, forklart problemet og så bedt fastlege/jordmor være med p møte med NAV. Det er svært sjeldent NAV går imot anbefalingene til fastlege og/eller jordmor.

Masse lykke til :Heartred
 
Jeg har 50% AAP og er 50% i arbeid som nattevakt. Nå ville jordmor at jeg jobbet maks en nattevakt i uken og resten svangerskapspenger. Fremover skal jeg jobbe rundt 15% og resten får jeg svangerskapspenger og AAP, så vanlig utbetaling som tidligere. Saksbehandleren min på NAV sa at det ikke var noe problem, de ville ikke prøve å overgå jordmor :) Og jeg er ferdig avklart og har en alvorlig og kronisk sykdom så de ville ikke sette meg i annen aktivitet heller. Hør med veilederen din! :) Det ordner seg som regel.
 
Takk for svar :Heartred jeg skal kontakte legen min, det bør jo være enkelt å utsette/stoppe en aktivitet som man ikke klarer. Det finnes andre aktiviteter/ behandling jeg kan gjennomføre. Men man blir så stresset fordi det er nav. Det er jo ofte en kamp. Men ja, jeg håper jo å tror at vis lege / jm mener at man er for "syk" eller ikke kan gjennomføre pga graviditet, så kan jo ikke nav stoppe aap.
 
Back
Topp