AAAhhhhrg - Forb*** fastlege

• Trådstarter Trådstarter TSRL
  • Opprettet Opprettet
T

TSRL

Guest
Jeg ser det er flere her inne som er førstegangsgravide og en smule forvirret når det kommer til rutinen rundt dette med fastlege/jordmor/gyno. 

Jeg er ikke overdrevent bekymret, nå snart 8 uker på vei. MEN jeg har spørsmål. Informasjonsflyten på nett kan være både skremmende og overveldende. Sunn fornuft er en selvfølge når det kommer til all informasjon man finner på nett - men jeg er FORVIRRET!

Når jeg fikk positiv test ringte jeg til fastlegen - som for meg var ganske logisk?! Jeg fikk klar beskjed om at det absolutt ikke var nødvendig å komme inn før i uke 11-12. Mens jeg med alle mine spørsmål (trening, kosthold, jobb osv) tigget meg til en tidligere time, som egentlig skulle vært i dag. Men etter en uke fikk jeg brev i posten om at timen var flyttet til jeg er 12 uker på vei... Jaha ja... ringte legekontoret og damen i resepsjonen er jo ikke akkurat hyggelig. Ingen hjelp å få - ingen veiledning. ARGH!

Så leste jeg et innlegg her inne om kommunens helsestasjon og jordmor der - jaha... det viste jeg jo ingenting om fra før. Leste litt på nettsidene, ringte inn og traff på verdens hyggeligste dame - forklarte situasjonen med fastlegen - hvor hun svarte at "det hører vinesten hver dag, vil du komme inn til oss i dag"? Det endte med time på mandag - noen mener kanskje det er alt for tidlig - jeg trenger bare noen å spørre om alt jeg lurer på.... 

Det blir tross alt litt rart å spørre venninder om ting, når jeg aldri før har vist interesse for slikt - da blir man avslørt da :)

Sorry folkens, måtte bare få ut litt frustrasjon!

Jeg skjønner deg veldig godt, og det der med 11-12 uker er ganske nytt, tror jeg.
Sist jeg var gravid fikk jeg time hos lege for å bekrefte graviditeten og for å ta enn sjekk av diverse allerede i uke 7-8. Så fikk jeg time hos jordmor i uke 12.

Denne gangen var jeg hos lege i uke 6, og fikk beskjed om å komme tilbake i uke 12 for skikkelig sjekk. De har helt sluttet å ta første svangerskapskontroll før uke 12 her. Sikkert det samme hos deg.

Og det første jordmor sa til meg var- IKKE tro alt du leser på nettet. Det er så mye informasjon der som kan skremme vannet av de fleste. 

Kanskje noe nytt de har begynt med disse fastlegene da... og lese på nettet har jeg snart gitt opp ;)

Tror også dette med første kontroll hos lege er nytt. Gikk gravid for under 2 år siden, og da fikk jeg legetime 3 dager etter jeg fikk positiv test. Så var i uke 6. Da ble graviditeten bekreftet og blodprøver tatt. Nå har jeg ikke fått time før i uke 10.

Godt du fikk komme til jordmor. Fikk ikke time hos jordmor før uke 23 jeg.. Litt fordi jeg er andregangs, men har like mange spørsmål!

spirenr2 skrev:
Tror også dette med første kontroll hos lege er nytt. Gikk gravid for under 2 år siden, og da fikk jeg legetime 3 dager etter jeg fikk positiv test. Så var i uke 6. Da ble graviditeten bekreftet og blodprøver tatt. Nå har jeg ikke fått time før i uke 10.

Godt du fikk komme til jordmor. Fikk ikke time hos jordmor før uke 23 jeg.. Litt fordi jeg er andregangs, men har like mange spørsmål!

Ja, ikke sant?!
Har glemt ALT, jeg! :)
Får komme på gruppe i uke 12, heldigvis. Men første time hos jordmor er i uke 24.
Merker jeg gjerne skulle vært på fødselsforberedende kurs, men det er jo bare for førstegangs. 

I mitt siste svangerskap som begynte for 2 år siden fikk jeg også beskjed om å vente til uke 12 med å bestille time til førstegangskonsultasjon hos legen. Rett og slett for å unngå å skrive papirer og skape unødige forventninger før de "kritiske" ukene er fullgått. For meg som var 3.gangs da, så var det helt greit, men for en som er førstegangs, så skjønner jeg at vedkommende trenger å få en bekreftelse og ikke minst informasjon om tiden fremover.

Jeg er nå gravid med nr 4 og har igjen fått beskjed om å vente til jeg er over 12 uker før jeg bestiller time til fastlegen, og det synes jeg i grunn er greit.

Jeg fikk legetime i slutten av uke 9. Har hørt at uke 9 er tidligste de tar inn. Policyen er visst sånn idag at de vil vente til slutten av første trimester fordi at det kan skje så mye i begynnelsen (SA osv)..

.. men det bygger jo bare under min typiske erfaringer med fastleger at de ofte egentlig ikke har tid til pasientene sine. Flest mulig inn og ut iløpet av en dag... kortest mulig konsultasjon. 

Da jeg ringte til legekontoret tidligere i uka da jeg hadde så store store smerter i magen (så store at når jeg dro på legevakta snere, så lå jeg til observasjon en natt på sykehuset), så var svaret jeg fikk fra legekontoret at det sikkert ikke var noe farlig. Om jeg skulle komme ned så måtte jeg være der iløpet av 9 minutter (for da stengte de).. og de kunne jo ikke holde oppe over stengetid. 

Joda.. greit nok, men føler meg ikke så veldig tatt på alvor...

Jeg også fikk ikke time før ca uke 12 med første... Syns det var lenge å vente men skjønner det jo. Og hos legen fikk jeg beskjed om å ta kontakt med helsestasjon..

Jeg syns egentlig det er litt greit at man ikke skal til legen før uke 12, for tenk hvis alle skulle fått legetime med engang, da hadde de jo hvertfall hatt ventelister på legene. Og så er det flere måter enn internett å skaffe seg informasjon på. Er jo så mange bøker om graviditet og svangerskap. Føler at man skal til legen for medisinkse grunner, og ikke pga at man har masse spørsmål. Og spørsmål om trening og kosthold syns ikke jeg er medisinke grunner...

men det er bare det jeg syns da. Og jeg skjønner jo at man som førstegangs lurer på mye..

hmmm, virker ikke som det er sånn her :) jeg fikk time uka etter jeg ringte jeg, både forrige gang og nå :)  så var der for en uke siden, men det skal sies att jeg skal ha første ordentlig kontroll nåe jeg er 9 uker. nå sist fikk jeg bare sykmeldt og afipran....så ville fortest mulig ut av kontoret for jeg var så kvalm. Hadde jeg vært frisk hadde han nok tatt første kontroll forrrige uke...

Synes egentlig det er rart at du ble avvist når du presiserer at du har masse spørsmål du lurer på. Men bra du fikk time hos Jordmor, jeg liker aller best å gå til jordmor, de er så koselig og har masse mer erfaring med gravide enn fastlege.

Ser det er flere som opplever det samme ja... 

At spørsmål om kosthold og trening ikke har noe med fastlegen å gjøre er jeg ikke enig i - dog skal det være sagt at det bare er en liten del av det jeg lurer på. Det hadde vært fint med en bekreftelse på at alle disse tingene man kjenner på kroppen er normale, og at ting er som de skal (så godt som det lar seg sjekke).

Nå er ikke jeg en som renner ned dørene hos fastlegen min - tvert i mot. Jeg har kanskje hat time en gang i året, max... Dermed hadde det også vært fint å blitt tatt seriøst den ene gangen jeg faktisk føler behov for en legetime....

Men, det ordner seg nok :)

Back
Topp