Aaaangst....

miss mom

Forelsket i forumet
Hei. Jeg skal i neste uke til legen for å sjekke spiralen min og jeg kjenner at jeg får pustebesvær bare av å tenke på det, for det var så fryktelig vondt å sette den inn! Enda jeg hadde tatt 2 ibux først. Legen mente at det ikke skulle være så smertefullt å sette inn spiral etter å ha født barn.
Så jeg lurer på om dere har noe erfaring fra kontroll av spiral, hva gjorde legen og ikke minst; var det vondt?

Jeg hadde spiral i perioden mellom mine barn. Det var pyton å sette den inn, jeg ble skikkelig syk av det.

Når jeg skulle ta den ut bestilte jeg derfor time hos gynekolog. Han kunne forklare kroppens reaksjon med at jeg hadde satt den inn for tidlig etter fødsel (8 uker)
Han sa at etter en fødsel er livmora veldig mye mindre enn normalt, og om man da i tillegg ammer så kan det være at livmora er mindre enn selve spiralen. På gynsenteret sjekka de derfor alltid livmora med ul før de skulle sette inn en spiral. Han hadde vært med på at det tok opp til et år etter fødsel før livmora var klar for å få satt inn spiral.

Og for å si det slik så var det ingen sak å få tatt den ut[;)]

Jeg merket nesten ikke at de tok den ut engang! (jeg syntes ikke det var så ille å sette den inn) men var mindre ille å ta den ut[:)]

kjente ikkje at spiraln bei tadd ut en gang...bære passe på å slappe godt av og puste magen, tenk på nåkka hyggeli, så gjør det ikkje ondt[;)]

Hadde spiral før jeg fikk barn, det var rimelig PAIN å sette inn, besvimte to ganger - merket knapt at jeg tok den ut.

Satte inn ny spiral 10 uker etter fødselen, var bare mildt ubehagelig, ikke smertefullt. [:)]

Takk for svar og råd. Jeg lurer mest på om selve kontrollen er smertefull, om legen går inn med tang og hele pakka som han gjorde når spiralen skulle settes inn...

Back
Topp