A bunch of questions :)

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Meg og dissa samletrådene.. Here you go :)

Hvor ofte spiser babyene? Hver 3. time, hver 4.time - når de virker sultne?

Dere som ammer fortsatt, hvor mye mat får de i tillegg - evt hvordan ser en matdag ut hos dere?

Hvis dere har vent til babyen så de spiser ett halvt middagsglass, feks, spaghetti og skal for første gang tilby fisk feks, gir dere da ett halvt glass fisk hvis de liker det, eller venner dere dem til nye ting en ts av gangen - selv om de evt liker det?
Jenta mi fikk nudler for første gang igår, likte det så godt, så lot henne få ca 1/3 av glasset for det orket hun. Hylte i tre timer på natta, så lurer litt på den.

Dere som nattammer - hvor ofte gjør dere det nå? Jeg er så trøtt!

Jeg var på babylunsj, og hun ene ga sin jevngamle baby ett salatblad å tygge på - blir nervøs av sånt jeg, :P , når kan de få styre matbiter selv. Jeg moser jo alt, banan, frukt og grønnsaker osv. Når kan de få ting i biter?
Altså når kan man gi ett jordbær feks?

Når dere tilsetter ting i grøten for å gi smak - hvor mye putter dere i? Putta oppi en halv pose ellas kitchen for å gi grøten litt liv, og smakte det på det selv, merker jo ikke at det er noe oppi der i det hele tatt. Smakte bare grøt.

Og det var det for nå. TROR jeg :)

Snuppa spiser hver andre time og idag fikk hun 3 ts grøt :) jeg ammer 1-2 ganger om natten ca og hun står opp halv 6, 6 :p jeg gir frukt puré ved siden av eller er det pose legger jeg litt på skjeen med grøt om du skjønner :) resten vet jeg ikke :/

Dere som ammer fortsatt, hvor mye mat får de i tillegg - evt hvordan ser en matdag ut hos dere?

Hvis dere har vent til babyen så de spiser ett halvt middagsglass, feks, spaghetti og skal for første gang tilby fisk feks, gir dere da ett halvt glass fisk hvis de liker det, eller venner dere dem til nye ting en ts av gangen - selv om de evt liker det?
Jenta mi fikk nudler for første gang igår, likte det så godt, så lot henne få ca 1/3 av glasset for det orket hun. Hylte i tre timer på natta, så lurer litt på den.

Jeg var på babylunsj, og hun ene ga sin jevngamle baby ett salatblad å tygge på - blir nervøs av sånt jeg, :P , når kan de få styre matbiter selv. Jeg moser jo alt, banan, frukt og grønnsaker osv. Når kan de få ting i biter?

Når dere tilsetter ting i grøten for å gi smak - hvor mye putter dere i? Putta oppi en halv pose ellas kitchen for å gi grøten litt liv, og smakte det på det selv, merker jo ikke at det er noe oppi der i det hele tatt. Smakte bare grøt.

Her får hun en flaske ved 06-tiden og sover til 08.30-09ish. Frokost ca 09, lunch ca 12, middag ca 15 og kvelds ca 18. Ingen mat på natten. Melk (mme) til alle måltider, men oftest vil hun ha bare 40-50 ml eller enda mindre, så lager grøten på melk for at hun skal få i seg litt ekstra melk. Vet ikke om det er nødvendig, men...

Jeg kjører på med alt hun liker til hun sier stopp, hun pleier å være ganske tydelig:p

Selv er jeg skeptisk til å gi så store biter som et helt jordbær, er så redd hun skal ta en for stor bit av det og sette det i halsen, så jeg føler for å vente med det. Men hun får små biter med brød, fisk etc, og det går fint, men da kontrollerer jo jeg størrelsen på hver bit.

Ang smakstilsetning i grøt, så bruker jeg et par ta aprikosmos som jeg har laget selv, det holder for å gi god smak. Evt en ss eller to med pæremos, eller et pas ta sviskemos. Synes det er mer smak i det jeg lager selv enn i posene:)

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Jeg var på babylunsj, og hun ene ga sin jevngamle baby ett salatblad å tygge på - blir nervøs av sånt jeg, :p , når kan de få styre matbiter selv. Jeg moser jo alt, banan, frukt og grønnsaker osv. Når kan de få ting i biter?

Han spiser jevnt og trutt hele dagen :P Jeg tilbyr mat litt etter han har stått opp, samt kanskje før han legger seg om han har vært våken lenge. Pupp er det litt smått med på dagtid pga biting. Han sover 2-3 ganger per dag, og får ett skikkelig måltid med vanlig mat hver gang han våkner.

Middagsglass er æsj-bæsj her :P Han får smake hver dag på noe annet enn grøt, men det går ned bare noen får skjeer før han kniper hardt igjen ;)

Nattammer 1-2 ganger fortsatt. Mer når han er syk, og han har vært litt pjuskete i flere omganger siste månedene...

Han har en livlig brekningsrefleks, så han putter ikke så mange matbiter i munnen. Gir han heller ikke så mye pga dette, han spyr rett som det er....

Tilsetter ingenting i grøt :)

I gj.snitt spiser han ca. hver 4 time. Har ikke noe faste måltider, det være seg for eks. lunsj kl. 12.00. Han gir tydelig beskjed når han er sulten, og da får han;)

Her nattammes det fortsatt, minst 2 ganger hver natt. Noen ganger 3-4. Han sovner som regel raskt igjen og drikker effektivt om natten:)

Han får middagsglass, men det varierer veldig hvor gira han er på det. Enkelte dager sluker han, andre er det mer rynking på nesen. Han foretrekker iallefall favorittnudler og spagetti i kjøttsaus. Som regel blir det et halvt glass, andre ganger mer. Han får så lenge han er interessert og gaper:)

Veslegutt får både risgrøt og havregrøt. Risgrøt er det han liker best. Han liker ikke havregrøten ren, men elsker den om jeg tilsetter pære eller aprikos. Jeg pleier da ha 1 ss oppi.

I forhold til salatblader og jordbær er ikke det noe jeg har gitt veslegutt. Jeg er også skeptisk til det...Videre ser jeg heller ikke behovet enda, han spiser så godt av det andre han får. Større og ikke moste ting venter vi litt med enda;)

Takker for svar.
Hvordan er bæsjen hos deres da? Haha.
Jenta mi får ett halvt glass sviskemos om dagen, og likevel så har hun ganske fast bæsj - litt tung å få ut.

Her spiser han stort sett hver 2. - hver 3. time. Kun en ytterst sjelden gang det går lenger enn 3 timer mellom.
Det er lettere å tøye det i helgene når pappaen også er hjemme. Når han kun henger med meg hele dagen vil han ha mat oftere. Her ammes det hele dagen, i tillegg får han middag, og grøt til kvelds. Tenker å begynne med morgengrøt også nå. Midt på dagen får han noe frukt i babyfeederen som han kan kose seg med :)

Med nye middagsglass så burde jeg vel begynne forsiktig. Gjorde samme tabbe som deg og gav nok litt for mye en gang, og da ble det mye nattevåk! Men jeg ser litt an hva som er i middagen... Er det løk eller andre typiske "luftfremkallende" saker så er det sikkert greit å begynne i det små.

Om nettene spiser han i samme intervall som på dagen. Så ja, *gjeeeeesp* her også! I følge HS så trenger de ikke mat om natten nå, så det er kun vane og kos, men jeg orker bare ikke ta den kampen enda kjenner jeg. Igrunn er det pappaen som må ta den kampen, for aldri i verden om jeg klarer å roen han når han lukter "meg" og er innstilt på melk - da skriker han til han får det som han vil! :P

Når det gjelder tilsetning i grøt så har jeg hatt i litt most frukt i ny og ne, men foretrekker at han spiser den "bar". Storesøsteren ble "hyper" av grøt som var tilsatt noe på kveldstid og var helt umulig å legge, så jeg synes det er en grei vane å innføre at kveldsgrøten er nøytral. Når vi begynner med morgengrøt så kommer han til å få litt mer tilsatt der etterhvert. Med storesøster brukte jeg stavmikseren og moste fersk frukt i, det falt godt i smak. Hun likte spesielt godt nektarin ;)

Her drikker melk til frokost, grøt og vann til lunsj, middag med vann og grøt og melk til kvelds. Vann ellers om hun er tørst. Vann om hun er tørst på natta

Sent from my iPhone using BV Forum

Hver 3. Time om hun ikke må ha pupp for å sove, dvs er vi hjemme pupper eg hun i søvn til lurene. Da blir det litt mer amming enn ellers.

Grøt frokost og kvelds, og 1/2 middagsglass. Veldig lite grøt for hun nekter plutselig så eg skjønner ingenting lenger! Haha:P

Gir så mye hun vil ha av all ferdig babymat.

2 ganger mating, 2-4 kosemating. Føler med deg på den!

Hmm, ikke lett, jeg gir hun "store" ting, men følger nøye med. Må bare prøve meg frem og se hvordan hun takler det. Gi henne kavring, så får hun øvd seg på å holde noe selv:)

Tar bare litt oppi og tester om hun liker det bedre, uten hell. selv synes jeg grøten smaker bedre uten noe tilsatt, hehe.

Gir malt i grøten. Bæsjen er hard føler jeg. Hun presser skikkelig.

Back
Topp