95-percentilen i uke 24.

Rirü :3

Andre møte med forumet
Jeg var hos jordmor og målte mitt sf mål i uke 24, fikk da vite jeg er på 95-percentilen og jeg blir litt stresset. Hhv hatt en vaginal og ett akutt KS og første man som kom vaginalt veide 3800g og han som ble født via KS veide 2300g i uke 34. Men nå har det seg sånn at jeg følte de begge var slitsomme fødsler og mye smerter og mye redsel.

Jeg lurte derfor på om dere som har opplevd tidlig i uke 24 at ungen er stor, men har den jevnet seg ut med tiden nærmere fødsel? Jeg har virkelig ikke lyst å slite igjen

Jeg var hos jordmor og målte mitt sf mål i uke 24, fikk da vite jeg er på 95-percentilen og jeg blir litt stresset. Hhv hatt en vaginal og ett akutt KS og første man som kom vaginalt veide 3800g og han som ble født via KS veide 2300g i uke 34. Men nå har det seg sånn at jeg følte de begge var slitsomme fødsler og mye smerter og mye redsel.

Jeg lurte derfor på om dere som har opplevd tidlig i uke 24 at ungen er stor, men har den jevnet seg ut med tiden nærmere fødsel? Jeg har virkelig ikke lyst å slite igjen
Hei! Man trenger ikke å få en unge som er stor selv om magemålet er stort.
Du blir kanskje henvist til vekstkontroll på sykehus for å sjekke? Er gjennom ultralyd de mer kan konstantere str, selv om magemål kan gi en misstanke.
Jeg er ikke unormalt stor i magen hittil men baby ligger baby på 91 percentil , ut i fra vekstestimering på ultralyd.

Snakk med jordmor om den frykten så kan du kanskje få henvisning til fødselsforberedende samtale og vekstkontroll på sykehuset!
Mitt sf mål har vært høyt men gjennomsnittlige babyer. Jeg har kort rygg og får stor mage samt mye forsterbarn hos babyene mine :)

Signerer det de andre skriver her at sf mål ikke er en god indikasjon på størrelsen på babyen. Sf mål handler vel så mye om kroppsbygning og hvordan man bærer barnet. Jeg har hatt gjennomsnittlig sf mål i de to første svangerskapene og fødte to barn med vekstavvik på ca -25%. I svangerskap nr tre lå jeg i øvre normal området hele veien og fødte et barn på 3,2 kg.

Jeg lå langt utenfor normalområdet på sf-mål fra uke 24 til uke 35. Fikk vekstberegning pga mistanke om mye fostervann. Var på tre kontroller, som viste foster til beregnet 4,1-4,2 rundt fødsel og normal mengde fostervann. Baby var 4,1kg da han kom ut på fem minutters pressing (veldig forventet størrelse, da jeg har er stort barn fra tidligere) - en drømmefødsel!

SF-målet var godt innenfor normalen mot slutten av svangerskapet. Som flere sier, Sf-mål er ikke et godt mål på fosterstørrelse. Mange ting som spiller inn. Snakk med jordmor, så kanskje du kan få samtale med lege på sykehuset før fødsel og eventuelt vekstberegning. Lykke til.

Jeg var oppe på 97,5 på sf-kurven i uken 24. Alle målinger etter dette ble tatt av andre enn hun første jordmoren og alle de lå på gjennomsnittskurven. Så hvor du havner avhenger helt av hvem som måler også.

kan også si at hun min ble født 38+2 og var da rett over 3 kg.

Back
Topp