9 uker og forkjølet

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Datteren vår er helt sausa i nesa. Ingen hoste eller annet symptom. Hun har blitt smittet av meg som har vært forkjølet i en uke nå.

Hun får puste så hun får spist seg mett. Men hun er plaget og gråt mye i går kveld mens hun svelget unna snørr. I natt sov hun godt i oppreist stilling. Hun kan ikke ligge. Da får hun ikke puste. I har brukt saltvannsdråper og nesesuger uten at det hjelper.

noen tips eller råd?

håper virkelig ikke at det blir verre.

hvor lang tid kan dette ta?
 
Du kan dryppe litt mm i nesa hennes i tillegg, hvis du har tilgang på det.
Ellers er det ikke godt å si hvor lang tid det kan ta før hun er frisk igjen. Min ble forkjøla første gang da han var 7 mnd, og det satt vel i i to uker,så det kan drøye litt lenger enn for oss voksne. Men det trenger ikke å bli sånn heller.
 
Du kan dryppe litt mm i nesa hennes i tillegg, hvis du har tilgang på det.
Ellers er det ikke godt å si hvor lang tid det kan ta før hun er frisk igjen. Min ble forkjøla første gang da han var 7 mnd, og det satt vel i i to uker,så det kan drøye litt lenger enn for oss voksne. Men det trenger ikke å bli sånn heller.
Har brukt mm i nesen også.
Håper ikke det varer to uker... har selv vært forkjøla en uke nå, men det blir noe helt annet når det er et så lite barn.
 
Min var forkjølet da han var bare ei uke gammel og hvis jeg husker riktig det tok litt undre 2 uker men uten medisin bare saltvann i nesa. :(Håper at det tar ikke så lang tid hos din lille
 
Har brukt mm i nesen også.
Håper ikke det varer to uker... har selv vært forkjøla en uke nå, men det blir noe helt annet når det er et så lite barn.

Ja, det er mye verre for bebisene å være forkjøla :(
 
Mener jeg leste da ungene her var små, at mm i nesa faktisk kan gjøre det verre.. At mm forstener seg der oppe.

Husker det var veldig motstridende meldinger om at mm både hjalp og ikke hjalp..

Jeg har ingen andre råd enn å bruke saltvann, og passe på at hodeenden er høyere.

Jeg vil bare si at det nå sikkert snart er tid for rs-viruset igjen. Det er en kraftig forkjølelse for oss voksne og store barn, men en potensiell farlig forkjølelse for små babyer. Så vær obs, og kontakt lege/legevakt hvis det forverrer seg, pusten blir verre osv.
 
Mener jeg leste da ungene her var små, at mm i nesa faktisk kan gjøre det verre.. At mm forstener seg der oppe.

Husker det var veldig motstridende meldinger om at mm både hjalp og ikke hjalp..

Jeg har ingen andre råd enn å bruke saltvann, og passe på at hodeenden er høyere.

Jeg vil bare si at det nå sikkert snart er tid for rs-viruset igjen. Det er en kraftig forkjølelse for oss voksne og store barn, men en potensiell farlig forkjølelse for små babyer. Så vær obs, og kontakt lege/legevakt hvis det forverrer seg, pusten blir verre osv.
Takk for å opplyse meg om rs viruset. Er litt bekymret da sambo nettopp har blitt frisk fra forkjølelse og nå har han fått hoste som det føles som det river i ryggraden sier han. Håper ikke han får lungebetennelse.

og det du sier om morsmelk er jeg også usikker på. Har ikke annet enn positiv erfaring men et vennepar hadde en datter der de sugde ut en melkeklump fra nesa
 
Min var forkjølet da han var bare ei uke gammel og hvis jeg husker riktig det tok litt undre 2 uker men uten medisin bare saltvann i nesa. :(Håper at det tar ikke så lang tid hos din lille
Bare én uke gammel. Stakkar liten. Det må ha vært skummelt og slitsomt? Fikk dere hjelp av lege? Og 2 uker er lenge..
Hvordan var det for deg?
 
Bare én uke gammel. Stakkar liten. Det må ha vært skummelt og slitsomt? Fikk dere hjelp av lege? Og 2 uker er lenge..
Hvordan var det for deg?
Ja :( han ble født på tirsdag,kom hjem på fredag,storebror kom forkjølet fra skole på mandag :( lille hadde ikke feber,bare tett nesa og litt hoste. Jeg har ringt legevakta men de sa at hvis hans humør er ok jeg trenger ikke å komme. Det var forferdelig for meg! Men alt ble ok :) Første var forkjølet første gang når han var 14 månader så jeg var ikke vant til syk nyfødt.
 
Last edited:
Min mellomste ble forkjøla ca ei uke gammel, smittet av sin superforkjøla storebror da hun var 5 dager gammel

Det ga oss først en natt senere 3 netter til på isolat. Hun fikk rs. Det var ikke veldig gøy, men jeg ble rimelig god på å telle pusterytme på baby. Også ga det "baby i isolat, men mor få gå ut av rommet" en helt annen opplevelse enn totalt isolat som jeg lå på med minstemor. Hun var bare et par uker gammel når hun fikk vannkopper likegodt.

Det er ikke noe kjekt med syke små nei. Følg med på temperaturen, så små skal ikke ha feber, og pusten. Og kontakt legen om du er i tvil.
 
Du sier ingenting om feber, men jeg vil likevel bare si at alle barn under 3 måneder som får feber skal undersøkes av lege.

God bedring til den lille!
 
Du sier ingenting om feber, men jeg vil likevel bare si at alle barn under 3 måneder som får feber skal undersøkes av lege.

God bedring til den lille!

Jepp, det var pga feber hun ble innlagt både første og andre gang jenta mi med RS. Første gang ble det ikke fastslått at det vr rs, og hun ble utskevet neste dag for feberen var borte og formen grei, men utover uka ble hun dårligere, og vi var via fastlegen en gang og så på legevakta igjen med feber og hoste, og innlagt, bekreftet RS og behandling deretter.
 
Når jenta mi hadde rs virus fikk vi beskjed om å ikke bruke nesesuger. Bruker du det ofte vil det stimulere til mer slim noe du ikke vil ha. Så kjør på med saltvann 10-15 minutter før mat så hen får spist godt og det samme før søvn. Hode enden hevet og følg godt med.
Hvis du syns babyen din blir slapp, ikke vil spise eller blir anderledes i forhold til hva hen har vært før ta kontakt med lege/legevakt.
 
Mi blei sugs med slange i nesen som fikk skikkelig ut av sykepleier er par ganger, men ellers var det saltvann med sprøyte så det ble skylt ut mer rett og slett.
 
Back
Topp