9 mnd og matnekt

Leontodon

Forumet er livet
VIP
Min gutt som er såvidt over 9 mnd har i denne varmen vi har her nord vansker med å spise, han rett og slett nekter og ser ikke ut til å ha særlig matlyst.

Han får vann tilbudt gjennom hele dagen, og jeg ammer også fortsatt, han får brystet så ofte han ønsker nå som han ikke spiser, han er en grei vektøkning og er kvikk og rask.

Det hender jeg klarer å lure i ham noen få små biter, og har til nå tenkt at da er det kjekt å få lurt i ham kjøtt eller fisk mtp proteiner og fett, nå fikk jeg imidlertid beskjed fra en bekjent som er sykepleier at hvis jeg klarte å lure i ham noe så burde det være grønnsaker mtp vitaminer og mineraler.

Spørsmålet mitt er igrunn hvem av oss har rett? Kan jeg fortsette å forsøke å lure i ham kjøtt/fisk eller bør jeg skifte fokus til grønnsaker?

Min gutt som er såvidt over 9 mnd har i denne varmen vi har her nord vansker med å spise, han rett og slett nekter og ser ikke ut til å ha særlig matlyst.

Han får vann tilbudt gjennom hele dagen, og jeg ammer også fortsatt, han får brystet så ofte han ønsker nå som han ikke spiser, han er en grei vektøkning og er kvikk og rask.

Det hender jeg klarer å lure i ham noen få små biter, og har til nå tenkt at da er det kjekt å få lurt i ham kjøtt eller fisk mtp proteiner og fett, nå fikk jeg imidlertid beskjed fra en bekjent som er sykepleier at hvis jeg klarte å lure i ham noe så burde det være grønnsaker mtp vitaminer og mineraler.

Spørsmålet mitt er igrunn hvem av oss har rett? Kan jeg fortsette å forsøke å lure i ham kjøtt/fisk eller bør jeg skifte fokus til grønnsaker?
Hei!
Fantastisk å høre at dere har hatt så fint og varmt vær der nord. Håper at både små og store kan nyte finværet. Selv om gutten din ikke har så lyst på mat, så er det viktigste å få i ham nok å drikke. Det høres det ut som han får, i og med at han både ammes og tilbys vann. Forsøk å gi ham variert mat, og la ham få prøvesmake når dere andre spiser. Han må gjerne få både middagsmat med grønssaker, frukt og grøt.Tenk at han må få i forsekjllige næringsstoffer. mineraler, salter, vitaminer og proteiner. Ettersom gutten din er kvikk og fornøyd, ville jeg ikke la meg stresse av at han en periode spiser mindre enn vanlig. Repsekter dersom han snur seg vekk og ikke vil ha. Friske barn, vil fort hente seg inn igjen.Det kan være vanskelig fpr kroppen å innstille seg på et slikt værskifte som dere har opplevd ,- både forliten og for stor. Nyt somemren oglykke til med gutten din! Beste hilsen Elin

Back
Topp