9 mnd - begynne med NAN?

FintFerdig

Betatt av forumet
datteren min som nå er 9 mnd ble fullammet frem til 5 mnd, deretter har hun spist alt hun har fått tak i av mat. Vi har fortsatt med amming hele veien, men de siste 2-3 mnd har det kun vært aktuelt på soverommet uten forstyrrelser. Og kun når hun er trøtt. Ellers blir det bare fjas.
Nå får hun pupp om morgenen, ved 1-2 lurer på dagtid, ved legging og 1-2 ggr på natten. Så altså ca 5 ganger i døgnet. I det siste har jeg merket nedgang i melkeproduksjonen, kjenner ikke spreng ved utdriving og har også sluttet med ammeinnlegg da det ikke lekker en dråpe lenger. Jeg synes hun er mer misfornøyd ved puppen. Før drakk hun til hun sovnet med et smil om munnen, nå driver hun å drar i puppen og må heller bysses med smokken for å få sovne.

Fra en lang innledning til et konkret spørsmål; skal jeg begynne med NAN nå? Eller er det såpass kort tid til hun kan drikke kumelk at jeg kan begynne med det i steden? Hvor mye nan/melk trenger en 9 mnd baby?
Det hjelper liksom ikke å legge oftere til brystet for hun vil ikke ha så sant ikke forutsetningene er tilstede.

Kan legge til at hun legger godt på seg og følger 65 percentilen slavisk.
 
datteren min som nå er 9 mnd ble fullammet frem til 5 mnd, deretter har hun spist alt hun har fått tak i av mat. Vi har fortsatt med amming hele veien, men de siste 2-3 mnd har det kun vært aktuelt på soverommet uten forstyrrelser. Og kun når hun er trøtt. Ellers blir det bare fjas.
Nå får hun pupp om morgenen, ved 1-2 lurer på dagtid, ved legging og 1-2 ggr på natten. Så altså ca 5 ganger i døgnet. I det siste har jeg merket nedgang i melkeproduksjonen, kjenner ikke spreng ved utdriving og har også sluttet med ammeinnlegg da det ikke lekker en dråpe lenger. Jeg synes hun er mer misfornøyd ved puppen. Før drakk hun til hun sovnet med et smil om munnen, nå driver hun å drar i puppen og må heller bysses med smokken for å få sovne.

Fra en lang innledning til et konkret spørsmål; skal jeg begynne med NAN nå? Eller er det såpass kort tid til hun kan drikke kumelk at jeg kan begynne med det i steden? Hvor mye nan/melk trenger en 9 mnd baby?
Det hjelper liksom ikke å legge oftere til brystet for hun vil ikke ha så sant ikke forutsetningene er tilstede.

Kan legge til at hun legger godt på seg og følger 65 percentilen slavisk.

Jeg tenker at nei, du skal ikke begynne med NAN.

Det er veldig vanlig at melkeproduksjonen endrer seg på denne tiden. Jeg hadde annerledes utdriving, ikke spreng og lakk ikke like mye fra rundt 8-9 måneder.
Barnet vil fint regulere med å spise mer mat, og det vil fortsatt være nok melk på etterspørsel.

Det er derimot ganske vanlig at søvnmønsteret endrer seg til ulike tider i de første 2 årene, og noen bestemmer seg bare etterhvert for at nå er de ferdige med å sovne ved brystet. Eller kanskje det er noen tenner på vei som gir ubehag rundt innsovningen. Slik var min også, så da må man bare finne andre rutiner rundt innsovningen. Sovnet ved brystet til rundt 7-8 mnd også var han ferdig med det på kveldstid. :) en baby som har vært enkel å legge, kan få perioder hvor det er mye styr rundt innsovningen og omvendt.
I tillegg sier du at hun vokser jevnt og fint, så om hun virker sulten, kan du eventuelt heller øke måltidene med fast føde. Men som sagt utfra min erfaring, som jo ikke er noen absolutt sannhet, tenker jeg dette handler mer om at babyen er i utvikling og at det er derfor hun ikke sovner ved brystet slik som før heller enn at du har for lite melk.
 
Mener å huske at 5-6 gode amminger i døgnet er nok for å dekke behovet. Interessen i brystet er vanlig at varierer, og det kan vips gå to uker også er pupp superspennende igjen, særlig tida mellom 6-10 måneder er det mye rot med søvn og spising. Så bare fortsett å tilby, og nattespising er gjerne ekstra viktig å holde på å slike perioder, da spiser de ofte mest effektivt fordi det er roligere :)

hvis du derimot slutter helt å amme må hun få mme, da morsmelk/mme er viktigste næringa barn får første leveår, fast føde klarer ikke dekke alt enda.
 
Ingen fasit på dette;-)

For tidlig å starte med kumelk så det er evebtuelt mme ja:)

i samme alder startet vi å gi litt mme som tillegg på dagtid, pga jeg skulle starte på jobb igjen og hun spiste så lite at fast føde alene var ikke nok og fikk ikke til å pumpe, har likevell klart å fortsette ammingen;-) nå er hun 1 år og vi ammer enda, dog nå er det kun rundt 3-4 ganger i løpet av 24 t, mens det i den var det dobbelte.

Tenker du må kjenne på det selv. Jenta mi både var og er også slik at det må være et rolig og mørkt sted for å få til ammingen:)

Men den rotingen vedr ammestundebe har vi vært igjennom og det gikk over, her funket det å endre litt på ammestillingene:)
 
Da min første var mellom 8-9 mnd var han ikke spes intr i puppen lenger. Tok med en tåteflaske med vann når jeg la meg som jeg tilbydde når han våknet ila natta. Ikke helt fornøyd med det, men det tok veldig få netter før han sov hele natta.

Du må kjenne på hva du vil, og det er også helt ok om du føler deg ferdig med amming.
 
Back
Topp