9-18 kg eller 9-25 kg?

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Tassen på 7 mnd og 10 kg skal snart ha nytt sete. Vi vil ha ham bakovervendt så lenge som mulig, og tenker derfor at eit sete som går opp til 25 kg er lurt. Men når eg leser testar får 9-18 kg-setene gjennomgåande bedre karakter. Noko er pga isofix/mindre mulig å montere feil, men ikkje alt. Er 9-18-setene faktisk bedre/lurare/tryggare å bruke? Bør vi heller kjøpe nytt sete som går til 25 kg når han er for tung til 9-18 og alternativet er beltestol? Det er jo ikkje særlig økonomisk, men viss det er tryggare..?

Kva gjer dokker? Ev. kva for eit sete vil du anbefale, og kvifor?

Vi har kjøpt 9-18 og bruker det så lenge vi kan, syns både sikkerhet og sittekomfor var mye bedre enn på 9-25

Gå for 9-25 kg. De fleste kjøper ikke nytt sete etter 9-18 kg.

Med isofix er det jo så og si umulig å feilmontere, og derfor ansees det som sikrere enn beltemontert.

Vi valgte Besafe izi plus (0-25 kg) som stol nr 2. Er veldig fornøyd med stolen og barnet sitter veldig godt. Vi har hatt setet i 1,5 år og enda ikke hatt noen problemer med montering (beltemontert). Vi opplever setet som stødig, og barnet virker å ha det veldig behagelig.
Anbefaler deg å dra til en butikk som selger seter, slik at du får sett og prøvd hva som passer dere best. Det er en svær jungel der ute, og alt passer ikke alle:) Lykke til! :)

Vi har kjøpt 9-18 og bruker det så lenge vi kan, syns både sikkerhet og sittekomfor var mye bedre enn på 9-25

Enig. Og setet som var best i test var 9-18 så rimelig enkelt valg. Kommer nok en nr2 etterhvert også og Iflg de jeg kjenner med barn, og som jeg stadig lærer selv ;) er at jeg må kjøpe det jeg trenger her og nå - ikke evt hva jeg kanskje trenger om 3 år. For plutselig opplever vi en kollisjon og da må vi ha nytt sete uansett (og da er det det beste seter NÅ man vil ha, ikke det som Kanskje passer mellom 3-4år. Eller kanskje han blir bilsyk og må ha nytt sete til å sitte forover osvosv. Nei, det 9-18 var best på alle mulige måter her så da gikk vi for det. Han er forresten 15mnd.

Vi gikk for besafe izi pluss, som går til 25kg.
Gutten vår var 10kg ved 6 måneder og for oss var dette setet som passet best i bilen vår og som guttungen satt best i.
Han er nå 2,5 år, 16kg og 98cm og sitter fortsatt bra i setet, begynner å bli trangt, men han sitter der så lenge det er plass.
Dette setet er veldig enkelt å montere hvertfall.
Men det beste er å prøve, for å se hva som passer barnet og bilen best.

Vi har både med isofix og uten, vurderer å selge det med isofix og kjøpe nytt uten. Hater isofix! Klin umulig å montere, og enda verre å få løs :p
Monterer det med beltefester på under 5 minutter, så hadde uten tvil gått for det.

Kjøp det setet barnet sitter best i. Og ikke tenk for langt frem i tid. Min eldste sønn var veldig tung da han var baby, og vi så egentlig for oss at han kjapt kom til å vokse ut av setet, men nå er han ni år og har vel akkurat passert 25 kg.

Mye mindre styr med isofix.. Men går kun til 18 kg bakovervendt

Vi valgte axkid minikid til slutt. Med baby-/sittepute for bedre støtte. Kan kjøpe kile for meir skrå posisjon viss vi ser det er behov for det. Synest det er greit med beltefeste, då kan vi ha han i midten bak (er ikkje isofix der), blir enklare for dei andre ungane då. Blir spennande å prøve, har lest mykje bra om dette setet.

Vi kjøpte 9-25 kg den gangen, gutten på 5 1/2 år veier nå 18, så hadde kanskje holdt med 9-18...

Back
Topp