9åringer, vennebesøk

Isla

Elsker forumet
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Marsipanene 2019
Oktoberlykke2020❤
Jeg har vært mamma i 17 år snart og aldri aldri opplevd at det skal være slik som det er blitt nå. Så jeg lurer på, er det vanlig over dette land;

At unger ikke kan komme på besøk til hverandre fordi det ene barnet har besøk av en annen i klassen? Snakk om at barn bor i gåavstand.

At man MÅ følge med de hele tiden mens man er på besøk til hverandre. De får absolutt ikke være alene i huset. Ergo, vi er blitt nødt til å si nei til besøk av dette barnet ganske ofte, fordi jeg ikke kan sitte inn å passe på hele tiden. Ikke kan gå turer med hunder, dra på butikken osv.

At man MÅ avtale på melding eller snap før disse barna går til hverandre? Fått streng beskjed om at det må avtales, ikke bare komme på døra.

Å så opplever vi at de får total nekt i over en mnd for å besøke hverandre, dette vistnok ikke noe med mitt barn å gjøre.


Har også opplevd at mitt barn (før sms varel ble påbudt) kom midt i grillkos, der de satt syv barn og noen foreldre, for så å få beskjed om å dra hjem.. Eller jeg fikk beskjed om at det ikke passet å bare komme sånn, så måtte sende sambo for å hente barnet mitt.

Er dette normalen? Poden her blir veldig opprørt over hele opplegget og det blir ofte fullstendig kræsj mellom disse, også på skolen har det blitt mye tull pga alt dette. Jeg får mest lyst til å sette ned foten for besøk på fritiden når det er slik.

Har unngått å få eller sende til besøk mellom disse hele uka fram til i dag. Og da dette barnet drar så får jeg streng beskjed om at mitt barn ikke er velkommen der i helgen fordi han skal ha besøk av to andre klassekamerater, fordelt på to dager.

Blir sjokkert jeg. For dette har aldri vært praktisert i vennegjeng eller klassevenner hos mitt eldste barn. Jo flere jo bedre liksom.
 
Nei det der høres veldig rart ut. Her er de som regel mange.

Og har eldste her hatt en på besøk, og det har ringt enn annen og lurer på om han kan komme eller det ringer på døra, så får de komme inn. Skulle bare mangle.

De er som regel flere hele tiden hos hverandre
 
Nå har bare jeg mindre barn som ikke er store nok til å besøke hverandre, så har ikke erfaring til å uttale meg om hvordan det er.

Men jeg må bare få si at jeg aldri kunne tenke meg å oppmuntre barnet mitt til å "stenge ute" andre når han allerede har besøk av én, alle skal da kunne være sammen? Jeg tenker også jo flere jo bedre.
Kunne heller aldri falle meg inn å sende noen som kom på døra hjem igjen dersom det ikke var en veldig god grunn til at det ikke passet.

Har forstått at samfunnet er under stor endring på grunn av mulighetene vi nå har med sosiale medier (kommunikasjon, planlegging, oppdatering osv), men må ærlig innrømme at det er blitt litt for voldsomt for meg. La barn være barn! Det er fint å ha en viss oversikt over barna sine og hva dem driver med, men det å være nødt til å passe på dem hvert eneste minutt synes jeg ikke er nødvendig når det er snakk om så "store" barn.
 
Tja at msn må avtale er vel ikkr så rart
Rundt her er set også ofte st bare to kan være sammen og tredje ikke får bli med

At de ikke ønsket at barna skal være alene må man jo bare respektere tenker jeg ,
 
Her sendes de heldigvis ikke hjem om der er noen andre, litt sånn tvert imot, er der en kan det godt komme en til. Null stress. Vi får unger på døra som jeg av og til ville verdsatt om var avtalt på forhånd, fordi det altså kommer en 7 åring gående, relativt langt, og det er mørkt, og dukker opp sånn mens vi enda spiser middag så om hun hadde kommet en halvtime senere hadde vært mye bedre. Vår er innmari treig på å spise, og enda vanskeligere om noen venter, hun som kommer på besøk er helt ute av stand til å vente på rommet/lekerommet og helt ikke interessert i å spise, det har hun jo gjort hjemme før hun gikk. Så hun sitter og seeeeeeer på vår som altså ikke evner å spise da. Hun kan fint bruke en halvtime på tre munnfuller når det går i stå.

Heldigvis har de ei felles klassevenninne i nabohuset hos oss som spiser middag på sånn ca 5 minutter så vi sier gjerne at hun kan sjekke om hun er hjemme, så møtes de alle tre etterpå.

Kommer naboen mens vi spiser sier vi bare at vår kommer når hun har spist, det er null sress, men hun som har gått 10 minutter i mørket, kan jeg liksom ikke sende hjem for å vente et kvarter og så ta turen tilbake igjen. Ville hun hatt mat hadde det ikke vært stress heller, eller om hun hadde evnet å bli på rommet og vente, ikke komme opp trappa og bare seeeeeee på.
 
Her kommer 8åringen hjem etter skolen til tomt hus og har ofte med seg venner eller er med til andre som kommer til tomt hus/storesøsken.
Tror en mor var litt sjokket da hun hørte at de hadde vært alene noen timer men sa ikke noe, men alle de beste vennene er ofte alene hjemme (gidd ikke være på sfo), og da er det jo bare bra at de kan ha selskap i hverandre.

Gjør ingenting om de kommer uanmeldt (men er jo synd når de kommer og det ikke passer/han ikke er hjemme).

Men har sagt at det ikke passer til enkelte når vi alt har besøk, for å skjerme den leken som pågår og erfaringsmessig vet det kan ende i tull og krangling når visse av ungene er sammen.
 
Høres rart ut...har de med venner eller det kommer venner på døra, uansett så får de komme inn og vi deler den måten vi har, om det er hverdag eller fest
 
De som bor lenger unna enn gåavstand avtaler vi med, enten på forhånd eller de ringer etter skoletid. Her får de leke alene, da, og det har hendt vi voksne har tatt turen ut og latt "de små" (7år) være igjen, men da har storesøster på 12 vært hjemme også, men ikke sammen med dem.
 
Har ikke personlig erfaring, men jeg syns det høres rart ut. Skjønner at de ikke kan tilby mat osv til fler barn enn de har regnet med pga økonomi eller rett og slett hvor mye mat de har i hus, men syns det er merkelig at barn bare blir sendt hjem uten forklaring. Kan det være at dette barnet er spesielt sensitivt (diagnosert) eller at de har noen de er redd for? Tror jeg ville tatt en prat med foreldrene og evt stoppet besøk hvis det gjør barnet ditt trist eller går ut over skolehverdagen. Evt ville jeg snakket med skolen om det virker som om enkelte barn holdes utenfor av foreldrene til det andre barnet.
 
Høres rart ut...har de med venner eller det kommer venner på døra, uansett så får de komme inn og vi deler den måten vi har, om det er hverdag eller fest

Har med venner hjem ja. Er ikke så mange som bor i nærområdet. 3 barn. To som går på samme skole og i samme klasse.

Jeg har uansett aldri tatt å sendt hjem noen fordi de har kommet på besøk via buss etter skolen eller blitt kjørt. Det hører liksom ikke hjem i mitt hode.
 
Har ikke personlig erfaring, men jeg syns det høres rart ut. Skjønner at de ikke kan tilby mat osv til fler barn enn de har regnet med pga økonomi eller rett og slett hvor mye mat de har i hus, men syns det er merkelig at barn bare blir sendt hjem uten forklaring. Kan det være at dette barnet er spesielt sensitivt (diagnosert) eller at de har noen de er redd for? Tror jeg ville tatt en prat med foreldrene og evt stoppet besøk hvis det gjør barnet ditt trist eller går ut over skolehverdagen. Evt ville jeg snakket med skolen om det virker som om enkelte barn holdes utenfor av foreldrene til det andre barnet.

Her er det heller ikke snakk om mat :) Sender aldri bort poden sulten. Bestandig spiser vi middag eller lunsj i helgene før han får gå noen plass. Det med grillinga hadde nok absolutt ingenting med om han ville hatt en pølse eller ikke ;)

Skolen blir ikke dradd inn i dette. De har sin egen kamp på ett annet nivå. Null tillit til lærer i denne klassen. Lang historie som snart er over, for hennes del håper jeg.

Nei men greit å høre litt hva andre voksne tenker også syns jeg. Jeg er jo trossalt passert 30 år så noe nytt vil jo tilfalle disse moderne mødrene :)
 
Her er det heller ikke snakk om mat :) Sender aldri bort poden sulten. Bestandig spiser vi middag eller lunsj i helgene før han får gå noen plass. Det med grillinga hadde nok absolutt ingenting med om han ville hatt en pølse eller ikke ;)

Skolen blir ikke dradd inn i dette. De har sin egen kamp på ett annet nivå. Null tillit til lærer i denne klassen. Lang historie som snart er over, for hennes del håper jeg.

Nei men greit å høre litt hva andre voksne tenker også syns jeg. Jeg er jo trossalt passert 30 år så noe nytt vil jo tilfalle disse moderne mødrene :)
Da misforsto jeg nok den grillsituasjonen, men jeg syns uansett det er rart at barnet ditt blir sendt hjem uten at det er noe spesielt. Kunne du snakket med foreldrene, da?
 
Da misforsto jeg nok den grillsituasjonen, men jeg syns uansett det er rart at barnet ditt blir sendt hjem uten at det er noe spesielt. Kunne du snakket med foreldrene, da?

Akkurat denne episoden er 1 år siden. Men det er generelt alle disse hendelsene og reglene. At de ikke kan være flere sammen osv. Det har vært så mange av de. At min ikke kan komme fordi det er andre klassevenner på besøk osv.
++
 
Hørtes veldig rart ut. Her lærer de at de kan leke flere sammen.
 
Her er mine for små ennå til å gå alene på besøk, avtaler med foreldrene til bestekompisen til eldste på melding om besøk (de er 4 år, blir 5 i år). Men ser de springer rundt og leker i gatene her og ville aldri funnet på å sendt noen på dør fordi barna allerede hadde besøk av 1 eller 2 andre.

Broren min opplevde da vi var besøk at han kom på besøk til en av kompisene at han ble avvist i døren av moren fordi sønnen allerede hadde besøk av det som var bestekompisen til broren min så da kunne ikke broren min komme inn. Og ikke kunne de gå ut heller da de skulle på besøk den ettermiddagen og sønnen kunne bli skitten om han gitt ut (ja den moren var slik, barna kunne ikke gå ut på formiddagen om de skulle på besøk om ettermiddagen da de kunne skitne seg til).
 
Jeg har vært mamma i 17 år snart og aldri aldri opplevd at det skal være slik som det er blitt nå. Så jeg lurer på, er det vanlig over dette land;

At unger ikke kan komme på besøk til hverandre fordi det ene barnet har besøk av en annen i klassen? Snakk om at barn bor i gåavstand.

At man MÅ følge med de hele tiden mens man er på besøk til hverandre. De får absolutt ikke være alene i huset. Ergo, vi er blitt nødt til å si nei til besøk av dette barnet ganske ofte, fordi jeg ikke kan sitte inn å passe på hele tiden. Ikke kan gå turer med hunder, dra på butikken osv.

At man MÅ avtale på melding eller snap før disse barna går til hverandre? Fått streng beskjed om at det må avtales, ikke bare komme på døra.

Å så opplever vi at de får total nekt i over en mnd for å besøke hverandre, dette vistnok ikke noe med mitt barn å gjøre.


Har også opplevd at mitt barn (før sms varel ble påbudt) kom midt i grillkos, der de satt syv barn og noen foreldre, for så å få beskjed om å dra hjem.. Eller jeg fikk beskjed om at det ikke passet å bare komme sånn, så måtte sende sambo for å hente barnet mitt.

Er dette normalen? Poden her blir veldig opprørt over hele opplegget og det blir ofte fullstendig kræsj mellom disse, også på skolen har det blitt mye tull pga alt dette. Jeg får mest lyst til å sette ned foten for besøk på fritiden når det er slik.

Har unngått å få eller sende til besøk mellom disse hele uka fram til i dag. Og da dette barnet drar så får jeg streng beskjed om at mitt barn ikke er velkommen der i helgen fordi han skal ha besøk av to andre klassekamerater, fordelt på to dager.

Blir sjokkert jeg. For dette har aldri vært praktisert i vennegjeng eller klassevenner hos mitt eldste barn. Jo flere jo bedre liksom.
Ta en prat med foreldrene?
 
Ta en prat med foreldrene?

Det er vel til en viss grad gjort. Poden der får ikke være alene hjemme med besøk, og må ha oppsyn når han har besøk. Det var en av grunnene for at det måtte avtales på melding, og ikke at de kunne bare gå til hverandre som nabobarn flest gjør.
 
Back
Topp