*smilende*jente*
Andre møte med forumet
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: strøkenfrøken
jeg lurer på hvorfor alle som "tror" tror så forskjellig jeg.. er gud (faderen) sønnen og den hellig ånd en, eller treenig?
ORIGINAL: gotherina
hvorfor skal man lure på noe, gud er en tro, men tror det man tro, eller skal man lære hva man skal tro??
ORIGINAL: Syska
Jeg hadde en lærer en gang som forklarte treenigheten på denne måten: Faderen, Sønnen og den hellige ånd kan beskrives som hver sin side i en trekant. På samme måte som en trekant ikke er fullstendig uten den ene siden så er ikke GUD fullstendig uten en av disse tre.. Jeg synes det var en god måte å forklare det på i hvertfall[:D]
Når det kommer til hvorfor vi tror så forskjellig så har nok det noe med at det er forskjellig virkelighetsoppfatning i forskjellige deler av verden.. Vi har for eksempel en lineær virkelighetsoppfatning der alt har en begynnelse og alt har en slutt.. Det er derfor vanskelig for (mange av) oss å forstå dette med reinkarnasjon, og at verden blir skapt og går under og blir skapt igjen i en evig runddans. Mange av oss i vesten har også svææært vanskelig for å forstå hvordan noe IKKE har en begynnelse og at noe skal vare EVIG.. På samme måte blir det for noen med en syklisk virkelighetsoppfatning (altså noen som tror at ting IKKE har en begynnelse og IKKE har en slutt) at verden en dag skal komme til "veis ende"..
ORIGINAL: Skreppa med leppa
ORIGINAL: *Meya*
Jeg skjønner jo ikke helt hvorfor Gud trenger trekanten, jeg da. Og absolutt ikke hvorfor man skal be til Jesus, i hans navn, istedet for til Gud direkte, slik enkelte kristne gjør...
Nå er ikke komparativ religion mitt spesialfelt akkurat, men... Jeg bare forstår det ikke.
Komphvafornoatte???
Der datt jeg helt av.
(som jeg pleier å gjøre)
Jeg skjønner jo ikke helt hvorfor Gud trenger trekanten, jeg da. Og absolutt ikke hvorfor man skal be til Jesus, i hans navn, istedet for til Gud direkte, slik enkelte kristne gjør...
Nå er ikke komparativ religion mitt spesialfelt akkurat, men... Jeg bare forstår det ikke.
ORIGINAL: *smilende*jente*
Så klart kan vi be til Gud direkte [;)] Gud hører alles bønn [;)]
Ja, du mener det. Men det er mange kristne som ikke akkurat er enig med deg i det! :)
ORIGINAL: *Meya*Jeg gjør vel begge deler, Gud og Jesus er jo ett. Men kan tenke meg at de som bare ber til Jesus, eller i Jesu navn, tar utgangspunkt i at Jesus er mellomleddet til Gud. Det er igjennom Jesus vi får nåde og blir rene.
Ja, du mener det. Men det er mange kristne som ikke akkurat er enig med deg i det! :)
Ja, men du skjønner ikke helt, eller ser ikke hva jeg mener. Jeg snakker ikke om hva DU tror, det er ikke til å stikke under en stol, at mange mange kristne IKKE ber til Gud drekte, men kun via Jesus. Under det påskudd at de da ber til Gud.
ORIGINAL: ¤Kanonica¤
Vi er ikke kristne, og ber aldri, men datteren min hadde bedd til Gud om at nå måtte hun bli snill jente (tidligere i uken.)
og i sted når vi pusset tennene lurte hun på hvorfor gud ikke hadde gjort henne snill.[&:]
Hva skal man si?
(Svarte at det var fordi hun ER snill, men finner på litt fanteri av og til, så de fanteriene er det ikke gud som kan stoppe, men vi som gjør de som kan stoppe[;)])
Men- hadde eg vært gud hadde jeg gidd HELE afrika reint vann[:)]
Og virkelig passet på at "gode" mennesker hadde det godt. +++
HAHAHA- hvorfor svarer jeg er egentlig, dette var jo ikke litt poeng i.
Ville bare si noe.. LOL
jeg lurer på hvorfor alle som "tror" tror så forskjellig jeg.. er gud (faderen) sønnen og den hellig ånd en, eller treenig?
Ja det stemmer det at de er treenig.[;)] Der er en Gud i tre personer og tre personer i en Gud, nemlig Fader, Sønnen og Hellige Ånd. Sønnen er født av faderen, Hellige ånden er gått ut av Faderen og Sønnen. Alle tre personer er sammen med hverandre like evige og like store. kanskje litt vanskelig å forstå men slik jeg har fått stått det så hører liksom disse tre i lag..
Ja hvorfor tror alle så forskjellig? Vanskelig å svare på.. Men vi som er kristne burde jo på en måte trodd likt siden vi alle leser den samme bibelen.. Bibelen er jo malen på hvordan vi skal leve. Så kanskje til mer vi leser i bibelen til mer "likere" tro får vi?
ORIGINAL: ~Ahiru~
ORIGINAL: *Meya*Jeg gjør vel begge deler, Gud og Jesus er jo ett. Men kan tenke meg at de som bare ber til Jesus, eller i Jesu navn, tar utgangspunkt i at Jesus er mellomleddet til Gud. Det er igjennom Jesus vi får nåde og blir rene.
Ja det stemmer det at de er treenig.[;)] Der er en Gud i tre personer og tre personer i en Gud, nemlig Fader, Sønnen og Hellige Ånd. Sønnen er født av faderen, Hellige ånden er gått ut av Faderen og Sønnen. Alle tre personer er sammen med hverandre like evige og like store. kanskje litt vanskelig å forstå men slik jeg har fått stått det så hører liksom disse tre i lag..
Ja hvorfor tror alle så forskjellig? Vanskelig å svare på.. Men vi som er kristne burde jo på en måte trodd likt siden vi alle leser den samme bibelen.. Bibelen er jo malen på hvordan vi skal leve. Så kanskje til mer vi leser i bibelen til mer "likere" tro får vi?
i følge kirken er det tre deler, ikke en treenighet.. men det står det ingenting om i bibelen, der omtales det som en treenighet, så hvorfor har kirken, som skal fremme det som står i bibelen et så forskrudd syn på det? ikke godt å si.. for meg er det god nok grunn til å holde meg unna kirka [:D]
men ja, alle tolker boka forskjellig. for meg er det rett og slett en bok, svada, fiktiv lesning.. hvorfor er ikke alle deler av de opprinnelige skriftene med i bibelen f.eks?
og for meg blir det virkelig et eventyr, når det står skrevet om bibelpersoner som plutselig er flere tusen år gamle..