80% vs 100% foreldrepenger

Ja da er det langt i fra noen fare her for jeg ligger langt under den 6G`n der :p
Når det gjelder mannen min så betalte arbeidsgiveren hans ut lønnen hans mens han var i perm sist og jeg tror ikke det er gjort noen endringer der så blir nok ikke rammet av 6G-grensa der heller. Takk og lov :D

Hos oss betaler også arb.giver, så slipper å tenke på den grensa...heldigvis:)

Jeg mener å ha hørt motsatt - at for de som tjener over 6G er det enda mer ulønnsomt med 80%. Husk at velger du 80% så er det 80% av 6G du får, ikke 80% av din vanlige lønn. Det er en av grunnene til at vi velger 100%, for 80% av 6G av mannens lønn har vi ikke råd til.

Jeg tjener godt over 6G og valgte 80% dekningsgrad. Min arbeidsgiver dekket mellomlegget slik at jeg fikk utbetalt 80% av min lønn og ikke 6G. Arbeidsgiver stod for utbetalingene slik at jeg ikke trengte å forholde meg til NAV (annet enn med søknader selvfølgelig! ) Veldig deilig!

Og ja, jeg taper noen tusen på å velge 80%, men våget ikke gå for ulønnet perm pga tap av sykepengerettigheter. Dessuten er far selvstendig næringsdrivende og har ikke mulighet til å ta sammenhengende pappaperm. Da følte jeg at 100% ga veldig liten tid med J. Med 9 uker ferie i tilegg begynner J i bhg 1år gammel.

Ja da er det langt i fra noen fare her for jeg ligger langt under den 6G`n der :p
Når det gjelder mannen min så betalte arbeidsgiveren hans ut lønnen hans mens han var i perm sist og jeg tror ikke det er gjort noen endringer der så blir nok ikke rammet av 6G-grensa der heller. Takk og lov :D
Urk...skulle ønske min arbeidsgiver gjorde det samme :( Jeg må ta 100% for jeg har ikke råd til annet. I tillegg er jeg alene, men jeg får til sammen ett år da med tanke på ferie. Blir et trangt år, men skal nok gå greit. Får jo Frøet:D

Her blir det 80% denne gangen også :) da kan eg være hjemme med lillegutt i ett år(inkludert ferie) :) pappaen her ønsker å ta ut sin pappperm når lillegutt er blitt litt større og gjerne dele den opp 2 eller 3 ganger :)

Vi kommer til å gå for 80% foreldrepenger for vi ønsker mest tid med barnet. Jeg kommer til å ha permisjon i 49 uker (august 2016-juli 2017). Jeg ønsker også ulønnet permisjon i ett år etter dette. Vi har ønsket dette i så mange år at jeg har lyst til å få to fine år hjemme med lille venn. Får jo da kontantstøtte fra barnet er 1-2 år, så da blir det en måned i juli 2017 der vi ikke får noe annet enn han sin lønn, men vi har spart i mange år og har ganske god råd (rundt 12G i lønn til sammen per år). Tanken er at jeg begynner på jobb igjen i august 2018, og da er barnet 2 år og begynner i barnehage. Tenker da at jeg jobber 80% en periode, og ikke 100% slik jeg har gjort fram til nå. Far jobber også 80% (søker om å ta ut pappaperm når barnet er mellom 2-3 år og fordeler de 10 ukene med en dag per uke over ett år). Her har vi virkelig tenkt og fundert over hva som er best for lille. Håper det er en god tanke! :)

Er det 100% lønn i 49 uker, eller 59 uker og 80% lønn? Er di ukene beregnet til pappaperm også? Så det vil si at jeg bare får være hjemme 39 uker, så får bf være hjemme ti om vi tar 100% lønn?
Isåfall har jeg misforstått. :-( trodde jeg fikk 49 uker og far 10 uker med 100% lønn. Vi tjener ganske godt, men har mye utgifter så vet ikke om vi klarer det med 80% lønn. Men samtidig så MÅ jeg over til dagtid etter perm og vil jo da uansett gå ned i lønn. Kanskje best å bare gå ned til 80% lønn i permisjonen da. 39 uker er jo ingenting.. 8-9 mnd?

Er det 100% lønn i 49 uker, eller 59 uker og 80% lønn? Er di ukene beregnet til pappaperm også? Så det vil si at jeg bare får være hjemme 39 uker, så får bf være hjemme ti om vi tar 100% lønn?
Isåfall har jeg misforstått. :-( trodde jeg fikk 49 uker og far 10 uker med 100% lønn. Vi tjener ganske godt, men har mye utgifter så vet ikke om vi klarer det med 80% lønn. Men samtidig så MÅ jeg over til dagtid etter perm og vil jo da uansett gå ned i lønn. Kanskje best å bare gå ned til 80% lønn i permisjonen da. 39 uker er jo ingenting.. 8-9 mnd?

Dette står på NAV sine sider:
Hvor lenge kan du få foreldrepenger?
Når du søker om foreldrepenger, må du/dere velge mellom en dekningsgrad på enten 100 prosent eller 80 prosent av foreldrepengegrunnlaget. Den samlede foreldrepengeperioden ved fødsel er på 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad. Vær oppmerksom på at den dekningsgraden mor velger, også vil gjelde for far når han skal ta ut sin del av permisjonen.

Anbefaler å sjekke hva dere får her:
https://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/foreldreOgBarn?0

Stemmer at det inkluderer far sine 10 uker. I tillegg så er det ikke 100% av den lønnen du har nå, men 100 av 6G (NAV sats). Enkelte arbeidsgivere dekker mellomlegget om en er heldig da :) 80% blir 80% av 6G.

Dette står på NAV sine sider:
Hvor lenge kan du få foreldrepenger?
Når du søker om foreldrepenger, må du/dere velge mellom en dekningsgrad på enten 100 prosent eller 80 prosent av foreldrepengegrunnlaget. Den samlede foreldrepengeperioden ved fødsel er på 49 uker med 100 prosent dekningsgrad og 59 uker med 80 prosent dekningsgrad. Vær oppmerksom på at den dekningsgraden mor velger, også vil gjelde for far når han skal ta ut sin del av permisjonen.

Anbefaler å sjekke hva dere får her:
https://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/foreldreOgBarn?0

Takk. Blir mindre enn hva vi er vant med da ja.. å da er permisjon frem til juni 2017. Så får vi prøve å fordele ferie litt. Om han tar sine tre uker rett etter perm, så kan jeg ta fire uker. Ei sammen med han. Da blir det seks uker ekstra. Men man får vel ikke spart opp feriepenger av foreldrepengene? Så 2017 blir vel bare 3 uker betalt ferie.

Tusen takk for alle svar! Målet vårt er å vente med bhg oppstart til vertfall januar 2018! Derfor kommer keg uansett til å ta it noe ulønna. Jeg kommer til å jobbe ca 50 % når jeg går ut i jobb igjen så jeg tror de 4 ukene skal gå bra om jeg skulle være så uheldig å trenge sykepenger. Økonomisk skal vi klare oss greit, men vil gjerne komme best mulig ut av det :-)

Samme tanker her. Vil ikke at lille skal begynne i bhg før tidligst jan- 18.
Derfor jeg tenkte å hale ut permisjonen lengst mulig.

Vil også komme best mulig ut av det økonomisk. Hmmmm..
Mulig jeg jobber helgene mine etter permisjonens stopp.

Vi kommer til å gå for 80% foreldrepenger for vi ønsker mest tid med barnet. Jeg kommer til å ha permisjon i 49 uker (august 2016-juli 2017). Jeg ønsker også ulønnet permisjon i ett år etter dette. Vi har ønsket dette i så mange år at jeg har lyst til å få to fine år hjemme med lille venn. Får jo da kontantstøtte fra barnet er 1-2 år, så da blir det en måned i juli 2017 der vi ikke får noe annet enn han sin lønn, men vi har spart i mange år og har ganske god råd (rundt 12G i lønn til sammen per år). Tanken er at jeg begynner på jobb igjen i august 2018, og da er barnet 2 år og begynner i barnehage. Tenker da at jeg jobber 80% en periode, og ikke 100% slik jeg har gjort fram til nå. Far jobber også 80% (søker om å ta ut pappaperm når barnet er mellom 2-3 år og fordeler de 10 ukene med en dag per uke over ett år). Her har vi virkelig tenkt og fundert over hva som er best for lille. Håper det er en god tanke! :)

En hærlig tanke. Tenker det samme. Men foreløbig tenker jeg frem til jan-18. Har veldig lyst til å være hjemme helt til aug-18. Men får se.

Syns det er så vanskelig å velge... Jeg vil gjerne være hjemme lengst mulig. Men mannen tenker mest på økonomien. Ja, det blir mindre penger, men jeg tenker at det klarer vi fint uansett... Og for meg er tid viktigere enn pengene. Vi må nok diskutere mer før vi bestemmer oss.

Syns det er så vanskelig å velge... Jeg vil gjerne være hjemme lengst mulig. Men mannen tenker mest på økonomien. Ja, det blir mindre penger, men jeg tenker at det klarer vi fint uansett... Og for meg er tid viktigere enn pengene. Vi må nok diskutere mer før vi bestemmer oss.

Akkurat som om jeg skulle skrevet det selv.

Men når var det man måtte bestemme seg for dette og sende inn søknad osv? Ikke satt meg så mye inn i dette enda dessverre :p

Her blir det 80% utbetaling+9 uke ferie, samt at jeg kanskje tar litt ulønnet og begynner gradert, får heldigvis lønn gjennom arbeidsgiver I permisjonstiden slik at man får fullt med feriepenger til neste år:rolleyes:

Uff, nå blir jeg helt forvirret igjen. Synes dette er et vanskelig valg å ta....

:wtf:

Back
Topp