80% lønn 59 uker permisjon ... Hjelp!

kinemorB

Glad i forumet
Jeg blir ikke klok på disse NAV papirene :/ jeg ønsker egentlig å gå for 80% lønn for å få lengst mulig permisjon dersom vi skulle slite med å få barnehageplass :(:( ønsker egentlig ikke det men sånn tror jeg det får bli... Flere som gjør samme ?? Å havs skjer så da om vi skulle få barnehageplass fra august 2014 ??? Kan man begynne å jobbe igjen før permisjon har gått ut ?? Å hva skjer da med pengene??

synes det er vanskelig å ta dette valget :/

Vi har valgt 49 uker og 100% dekning. Får vi ikke bhgplass før permisjonen min er over, tar pappan sin del av permen da. Er det enda ikke løst seg, får vi tenke tanken på dagmamma, siden man får støtte om man ikke får bhgplass.

Du kan starte å jobbe når du ønsker... Jeg vet ikke om du får penger via nav, eller om du får lønn, men når du jobber får du jo lønn, så da stopper evetuelt utbetalinger fra nav...

Er ikke sikker på åssen det der fungerer.. men vet man kan ta å "spare" på ukene av permisjon, og fordele det utover i en viss tid.. men jeg ville heller søkt om bhg plass fra ca 1 uke før permisjon går ut ;) så slipper man evt. å betale for en plass man ikke trenger akkurat da ;)

Totalsummen blir lavere om du velger 59 uker med 80% enn om du velger 49 uker med 100%..

Vi kommer til å ta 49 uker med 100% og så heller spare hver mnd og ta ulønnet permisjon fra jobb fram til vi får barnehageplass :)

Vi velger 49 uker med 100% utbetaling, så får vi bare krysse fingrene for bhg-plass fra august neste år. Tror det er ganske grei sjangse for å få plass da de har relativt god dekning her i kommunen. Skulle vi nå ende opp med å ikke få plass så får vi ordne det når den tid kommer og evt. finne en dagmamma.

Hos oss er det veldig vanskelig å få bhageplass. Vi tar 59 uker med 80% lønn og med ferier etc så skal vi klare oss ca til nyttår 2015 dersom vi ikke får barnehageplass. Å så får vi jobbe redusert evt med hjelp av besteforeldre og dagmamma. Tar man ut permisjon uten lønn lenger enn to uker, mister man sine rettigheter i forhold til sykepenger.

Søker nå faktisk :P Så vi velger nok 59 uker med 80% dekning. Mannen tar 16 uker og jeg tar resterende :) Er jo fire uker ferie der inne også, så regner med at vi får barnehageplass innen da :) Jobben til mannen min er så fantastiske og betaler mellomlegget som NAV ikke dekker, for ellers ville vi ha tapt enormt mye penger!

Mannen tar også noen uker ulønnet slik at hun kan starte opp i barnehage i januar.

Dersom du får plass i august må du betale for plassen og evt sende barnet i barnehagen, eller bli ha henne hjemme. Du kan ikke ta jobb i stønadsperioden :)

Vi har også vært veldig usikre på hva vi velger, men tror vi har kommet frem til noe nå.
Valget falt på 100% foreldrepenger. Med en mnd ulønnet permisjon og en måned ferie på meg, så får vi like lang tid hjemme som ved 80%, men mer betalt. Jeg må uansett si opp jobben min, og er usikker på hva som skjer fra august av, så derfor er nok det valget mer sikkert for vår del. Hadde klart tatt 80% om jeg hadde hatt en jobb her i nærheten..
Med hans ferie, så klarer vi oss ut 2014, og håper på barnehageplass fra januar 2015. (umulig her også å få barnehageplass fra august 2014, så det kan vi ikke håpe på)

Men det har vært en makkverk å forstå seg på, og avgjøre hva som er best for oss! Så får vi bare håpe vi ikke har oversett noe (mange rare regler hos NAV) når vi har planlagt dette.. :p

Det er helt klart mest lønnsomt å ta ut 49 uker med 100% lønn, og så ta 10 uker ulønnet permisjon. På den måten får du den lengste permisjonen, og du får max utbetalt. Dette sto også i en artikkel i Dine Penger for en liten stund siden. Ikke alle som er klar over at man kan gjøre det på denne måten..

Vi har valgt 49uker med 100%, midt inni der skal jeg ha 4 uker ferie slik at permisjonen blir forskjøvet:) Når jeg er ferdig med den, tar gubben ut sin del og jeg resten av ferie( har ferie til gode også) ...så skal jeg deretter ha 1 år ulønnet permisjon.
Barnehage stresser vi ikke med, da tanten hans er sjef og driver flere stk..i tilegg har jo statoil barnehage(hvor gubben jobber)...og om jeg trives så godt hjemme så kan jeg ta et år med ulønna til:D hurra:P

Nei dette skal ikke være lett altså :( tar litt av gleden med ventetiden bort kjenner jeg, men nå tror jeg kanskje vi fant en vri. Kn dette høres logisk ut å gjøre for å få mest utbetalt lengste lang permisjon?

jeg tar ut 100% lønn i 49 uker, så tar jeg 1 mnd ulønnet permisjon,( eventuelt 10 uker ulønnet) så tar pappaen sine 14 uker, så får man fylle på med opptil 10'uker ferie... Noen synspunkter ???

Nei dette skal ikke være lett altså :( tar litt av gleden med ventetiden bort kjenner jeg, men nå tror jeg kanskje vi fant en vri. Kn dette høres logisk ut å gjøre for å få mest utbetalt lengste lang permisjon?

jeg tar ut 100% lønn i 49 uker, så tar jeg 1 mnd ulønnet permisjon,( eventuelt 10 uker ulønnet) så tar pappaen sine 14 uker, så får man fylle på med opptil 10'uker ferie... Noen synspunkter ???

Velger du 100% lønn har du bare 32 uker perm(din+det dere i utgangspunktet kan dele fritt),og så kommer pappapermen etter det(+14 uker)= 46 uker perm totalt ,. den % andelen du velger må far også ha,.

Vi har også vært veldig usikre på dette.
Men til slutt har vi valgt noe ala det du beskriver her. Jeg tar både mødre- og foreldrekvoten først, deretter en måned ulønnet (dette blir junimåned da vi forhåpentligvis får inn skattepenger og feriepenger) og ferie i juli. Deretter håper jeg på at jeg får men en jobb fra august, da tar pappa ut fedrekvoten.
Vi må være flinke til å spare litt underveis da.
Evnt kan jeg også ta en uke ferie her og der (Man har krav på 4+1 uke ferie i løpet av permisjonstiden), slik at jeg slipper en hel måned ulønnet. Om jeg f.eks. tar ut en uke ferie i desember vil jeg få litt mindre betalt, men i desember er det jo halv skatt, så man får litt ekstra da.
Far har 14 uker fra august, og vil være ferdig med perm i starten av desember. Men han har jo også ferie i løpet av året, så det vil bre være maks et par uker i desember vi er usikre på, men da kan man ta seg litt ekstra fri igjen :) Hehe..

Jeg skal også si opp jobben så fort som mulig, det er også en stor grunn til at vi tar ut 100%. Hadde jeg hatt fast jobb jeg skulle fortsatt i, så ville jeg nok valgt 80 %.

Vet ikke om dette var til noe hjelp jeg, men det er noen små triks vi har kommet frem til i alle fall, så får vi som sagt bare være flinke til å spare :)

Og også et tips: Husk at du kan endre og utsette og søke om ferie og alt du vil, mikse og trikse akkurat slik det passer dere, etter de seks ukene med lovfestet mødrekvote før og etter fødselen!
(og de tre ukene før fødsel er av mødrekvoten..)

Og også et tips: Husk at du kan endre og utsette og søke om ferie og alt du vil, mikse og trikse akkurat slik det passer dere, etter de seks ukene med lovfestet mødrekvote før og etter fødselen!
(og de tre ukene før fødsel er av mødrekvoten..)

Takk for svarene:) Må si dette er ett " klø seg i hode" tema for min del.. blir liksom ikke enig med meg selv om hva som lønner seg...

Takk for svarene:) Må si dette er ett " klø seg i hode" tema for min del.. blir liksom ikke enig med meg selv om hva som lønner seg...
Nei, ikke jeg heller! Har gått mange runder og frem og tilbake!
Når jeg endelig har bestemt meg, så kommer jeg på en ting som taler for det andre valget, og visa versa..
Men kom til slutt på at vi burde tenke på hvor mye vi taper når far skal ut i perm, det er som oftest der man knekker "mysteriet" tror jeg :p
(f.eks. her hos oss er det uvisst hva som skjer til høsten, er jeg arbeidsledig eller studerer vil vi tape veldig mye på at far kun har 80% inntekt i 14 uker)

Vi er også veldig usikre siden vi ikke vet om vi får bhg plass. Vi fant ut at for oss som tjener over 6G lønner det seg å ta 49uker med 100%, da vi taper mindre enn hvis vi skal ta 59 uker med 80% betaling. Vi brukte denne kalkulatoren for å se hva vi "tjener" med å ta 49 uker med 100%

https://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpenger1.do

Så vi får for 49 uker og 100% etter mye frem og tilbake :) også tar vi ulønnet resten til vi vet om vi får bhg plass. Lykke til med søkningen.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp