80 eller 100%?

babyliten

Forelsket i forumet
Jeg blir så forvirra av dette med permisjon. Med nr 1 tok jeg jo friår fra vgs, så da var det ikke en tanke på permisjon. Men de på nav sier vi tjener mest på 100 mens folk vi kjenner Sier 80. Vi vil jo ikke tape penger, og jeg går arbeidsledig per dags dato, og er ikke sikkert jeg sitter med jobb når permisjonen er ferdig. Da går jeg over på dagpenger igjen. Men hva er mest lønt?

Jeg blir så forvirra av dette med permisjon. Med nr 1 tok jeg jo friår fra vgs, så da var det ikke en tanke på permisjon. Men de på nav sier vi tjener mest på 100 mens folk vi kjenner Sier 80. Vi vil jo ikke tape penger, og jeg går arbeidsledig per dags dato, og er ikke sikkert jeg sitter med jobb når permisjonen er ferdig. Da går jeg over på dagpenger igjen. Men hva er mest lønt?
Du får mest igjen økonomisk av å ta ut 100%. :)

Denne gangen har jeg rett og slett tatt 80% for å få lengst permisjon (da vi håper på barnehageplass i januar 2018 ). Har bare lagt alle tall på hylla og ikke tenkt økonomisk. Hadde 100% sist og tenkte at jeg skulle ønske jeg hadde valgt 80 for å ha lengst mulig tid hjemme.

Om far tjener mest lønner det seg å ta 100%. I vårt tilfelle er det omvendt og vi taper rundt 11000 på å ta 80. Men jeg synes det er verdt det :) her er mitt regnestykke fra kalkulatoren som Spiri tipset om. Den var veldig smart!
46d0b51bbdcb0453326082a1a448d2c7

Husk at du også taper feriepenger og pensjon hvis det velges 100% + ulønnet permisjon. Greit å ta det med i regnestykket :-)

Der og da kanskje. Men neste år får man ikke så mye i feriepenger om man velger å ta ulønnet permisjon på slutten.
Man må jo ikke ta ulønnet permisjon selv om man velger å ta 100%. Jeg tar ut ferie fra i år og neste år, så skal ikke tilbake i jobb før ungen er over 1 år. Det er jo ikke behov for ulønnet. Om man selv ikke ønsker å gå tilbake i jobb, så betyr jo ikke det at utbetalingen ved 100% ikke tilsvarer mer enn for 80%. Septemberbarn har jo gode muligheter for å få plass i barnehagen når de fyller 1 år, så hvordan man føler om det er noe annet. 100% lønn gir mest utbetaling. Vil man ta ulønnet regner jeg med at oppegående mennesker sparer så de har noe å rutte med + at man da får 6000kr i kontantstøtte og barnetrygd på 970kr pr mnd.

Jeg går også for tiden arbeidsledig, så jeg har tok 100% denne gangen, grunnen er at det ikke er noe jobb som venter på meg når perm er over, så da kan jeg gå over på dagpenger igjen til frøkna begynner i bhg :-)

Vi skal ta 80%. Dette fordi vi endelig har økonomi til det:-) og jeg vil være lengst mulig hjemme med snuppa og nyte den siste permisjonen til det fulleste:-) ser for meg att skal man spare seg opp penger for fort to mndr ulønnet kunne man kanskje i bunn og grunn tatt 80% likevel. Men jeg er ingen økonom og har ingen erfaring innenfor det feltet.
Eneste jeg veit er att det blir kanskje litt smalhans ett år, men alt det man får igjen av tid til sine egene, veier tyngre for meg enn 100% lønn :-)

Blir 100% her, har ikke råd til annet... Men siden jeg er sykemeldt nå, får jeg ikke brukt ferie i sommer. Tenker ta årets uker etter de obligatoriske ukene i permisjon og bruke en del av neste års til å drøye permisjonen litt også (har fastlønn fra arbeidsgiver, så får utbetaling som vanlig de ukene jeg tar ferie og siden arbeidsgiver betlaer lønn også i permisjonstiden får jeg feriepenger som normalt neste år også).

Her blir det 80%, fant ut at vi taper under 13k på det, og det tåler vi. Jeg tjener mer enn far og han får også 14 uker.

Last edited:
Vi har endt opp på 80%. Vi taper ca 13k i lønn tilsammen, men igjen vil vi jo få kontantstøtte fra måneden lille blir et år, da vi ikke får behov for å ha han i barnehage. Når det kommer til ferie penger blir det ikke så stort et tap da det er på mannen tapet skjer, og siden det blir bare 10 uker synes vi ikke det er nevneverdig når vi kan få noen ekstra uerstattelige uker med lillegutt:) Men vi brukte lang tid på å bestemme oss, og vi har fått mye hjelp fra familie med egen erfaringer til å bestemme oss!

Vi har endt opp på 80%. Vi taper ca 13k i lønn tilsammen, men igjen vil vi jo få kontantstøtte fra måneden lille blir et år, da vi ikke får behov for å ha han i barnehage. Når det kommer til ferie penger blir det ikke så stort et tap da det er på mannen tapet skjer, og siden det blir bare 10 uker synes vi ikke det er nevneverdig når vi kan få noen ekstra uerstattelige uker med lillegutt:) Men vi brukte lang tid på å bestemme oss, og vi har fått mye hjelp fra familie med egen erfaringer til å bestemme oss!
Man får kontantstøtte fra måneden etter fylte 1 år. Altså den 13. måneden, som vil bli slutten av oktober. :)

Her ble det 100%. Vi taper godt over 30k ettersom mannen tjener såpass. Men vi har bestandig stående ca 100k på konto, så om det skulle bli noen nød så klarer vi oss. Jeg har også snakket med siste arbeidsgiver så er stor sannsynlighet for at jeg får komme tilbake da permisjonen slutter i verste rushet :-) hvis ikke får jeg bare hoppe over på dagpenger igjen.

Her ble det 100%. Vi taper godt over 30k ettersom mannen tjener såpass. Men vi har bestandig stående ca 100k på konto, så om det skulle bli noen nød så klarer vi oss. Jeg har også snakket med siste arbeidsgiver så er stor sannsynlighet for at jeg får komme tilbake da permisjonen slutter i verste rushet :-) hvis ikke får jeg bare hoppe over på dagpenger igjen.
Så bra du fant ut av det ;) og at du får komme tilbake i jobb igjen etter perm ;) Vi tok også 100%

Så bra du fant ut av det ;) og at du får komme tilbake i jobb igjen etter perm ;) Vi tok også 100%
Ja det var for det beste fant vi ut :) synes egentlig at det skulle vært slik at man uansett gikk hjem ett år for så at far får ut i permisjon. Kjenner jeg meg selv rett blir det trist å forlate den lille når den er så liten :p kommer til å hyl grine sikkert. Glad jeg ikke er alene. Virker som folk rundt oss mener jeg er helt dust som tok 100%.

Back
Topp