80% eller 100% ???

ambrella

Andre møte med forumet
hmm, får liksom ikke til å bestemme meg om jeg ska ta 100% foreldrepenger med 47 uker permisjon eller 80% foreldrepenger med 57 uker?? ser for meg at jeg trenger de pengene jeg kan få i permisjonstiden, men samtidig vil jeg være lengst mulig hjemme slik at gutten min ikke trenger å begynne i barnehagen super tidlig. :)

hva skal dere gjøre/ har gjort?

Har ikke helt bestemt oss enda, men går nok for kortversjonen med 100% lønn. Vi taper så mye på langversjonen. Så sparer opp det vi kan spare, og tar litt ferie innimellom slik at vi klarer å drøye det lengst mulig.

Skal faktisk sende søknad i morgen. Har bestemt oss for full lønn, og heller ta to mnd permisjon uten lønn - det svarer seg.

Sniker litt fra april, men vi hadde 80% lønn med lengste permisjonen med førstemann og kommer nok til å velge det igjen. Er mer redd for å miste rettighetene i tilfelle sykdom osv etter lønna permisjon er over, så derfor kommer jeg nok til å gå med 80% lønn. Så lenge jeg mest sannsynlig må gå hjemme ihvertfall deltid frem til barnehagestart august 14 så ville jeg helst sikre inntekta litt lengre :)
Taper ikke noe særlig på det heller, så skal nok gå bra :)

Da sniker jeg fra mai... :) er det noen som vet om et sted man kan legge inn opplysninger om lønn, og regne ut hva som vil lønne seg? Vet at det ikke er noen tvil om man jobber fullt, men tror "gevinsten" ved å velge 100% blir endel mindre når man har lav lønn i utgangspunktet... Jeg jobber 60-70% og ønsker å strekke permisjonen så lenge som mulig mot bhg-start aug14, blant annet på grunn av det med rettigheter ved sykdom o.l. Ikke noe særlig å gå i ulønna perm altfor lenge... Men så lurer jeg på om man må velge 100% utbetaling for å kunne velge løsningen med gradert uttak?

Kan svare på noe av det ihvertfall ;)
Gradert uttak kan man ha med begge to :)
For min del med 80% sist har jeg ikke fått noe mindre i kr i fødselspenger, bare spredd ut over noen ekstra uker. Jeg har ikke muligheter til å begynne å jobbe etter "mine" 35 uker om jeg velger 100% pga barnehage/barepass, så derfor kan jeg ikke tape penger på å velge den lengste perioden med 80% lønn.. Det er jo noe en må vurdere enkeltvis :)

Kan maks få til noe deltid etter jeg er ferdig i permisjon, evt endrer jeg til gradert uttak underveis om det lar seg gjøre å jobbe litt underveis. Klarte å strekke denne permisjonen min til å slutte 29 oktober i stedet for 15 juli, så det hjalp godt på :-)

Sent from my ST18i using BV Forum

Kan maks få til noe deltid etter jeg er ferdig i permisjon, evt endrer jeg til gradert uttak underveis om det lar seg gjøre å jobbe litt underveis. Klarte å strekke denne permisjonen min til å slutte 29 oktober i stedet for 15 juli, så det hjalp godt på :)

Sent from my ST18i using BV Forum

takk for svar! Men hvis jeg velger 80%, så blir det også 80% for samboer? får ikke helt til å stemme det du sier om at du fikk like mye utbetalt med 80%... Si at barnet skal være hjemme i ett år, og at man skal bruke lønna og ulønna permisjon under den tida. For de som jobber 100% og har en ca vanlig lønn, så vil de få mere penger utbetalt ved 100% uttak over 47 uker, enn de får ved 80% uttak over 57 uker. Dvs at man er hjemme like lenge, men har to mnd ulønna permisjon på slutten hvis man har 100% dekningsgrad - og må ha satt til side litt penger hver mnd for å dekke opp. De jeg har hørt om som har regna på dette, har fått ca 15.000 ekstra! Men så er det altså at dette avhenger av hva lønna er i utgangspunktet, og at det ikke blir så mye å tjene på det om man har lavere lønn (Jobber redusert). Eneste argumentet for å ta 80% dekningsgrad er for å slippe å gå i ulønna perm - for økonomisk får man enten like mye penger utbetalt til sammen, eller mer - ved å velge 100% dekningsgrad.

Begge må velge likt ja.
Jeg har ganske vanlig/gjennomsnittlig lønn tror jeg, fikk et par tusenlapper mer på 80% ved rask hoderegning i forhold til neste permisjon, så JEG tapte ikke på det :)
Mannebeinet vil derimot tape penger på 80% så det er tydelig at inntekt spiller en rolle.
Sikkert lurt å regne litt på det og hva dere syntes det er verdt.
Pappan her kommer ikke til å ta ut tre mnd i strekk, så da merker vi lite til det han taper på det.
Jeg vil heller ha tryggheten, mener å ha lest en plass at man kan regne ca 10.000 i forskjell i fleste tilfeller og det syntes jeg er for lite til å velge kortere permisjon så lenge jeg må gå hjemme uansett :)

Begge må velge likt ja.
Jeg har ganske vanlig/gjennomsnittlig lønn tror jeg, fikk et par tusenlapper mer på 80% ved rask hoderegning i forhold til neste permisjon, så JEG tapte ikke på det :)
Mannebeinet vil derimot tape penger på 80% så det er tydelig at inntekt spiller en rolle.
Sikkert lurt å regne litt på det og hva dere syntes det er verdt.
Pappan her kommer ikke til å ta ut tre mnd i strekk, så da merker vi lite til det han taper på det.
Jeg vil heller ha tryggheten, mener å ha lest en plass at man kan regne ca 10.000 i forskjell i fleste tilfeller og det syntes jeg er for lite til å velge kortere permisjon så lenge jeg må gå hjemme uansett :)

det høres fornuftig ut, ja. Jeg og synes det er godt med tryggheten i å gå i lønna permisjon. Regna ut nå at med min lønn på 17.000 mnd så blir det ca 10.000 mer utbetalt på 100% enn på 80%, - regna ut for hele perioden, så det blir jo litt feil siden far har en annen lønn, så hans 12 uker må regnes for seg selv. Må nesten se hvor mange mnd det blir i ulønna perm i de forskjellige alternativene, og finne ut av den grensa ift rettigheter ved sykdom. Tusen takk for gode svar :)

Går for 80% lønn og 100% permisjon. Jeg tjener rundt 450 000 i året, og kommer til å tape en del penger (og ikke minst feriepenger året etter). Allikevel ønsker jeg å være hjemme lengst mulig med den lille. Det er i tillegg en fordel da vi sannsynligvis ikke får barnehageplass før i august 2014.

Back
Topp