80% eller 100% permisjon?

Juni2025

Første møte med forumet
Hei,

Ser det er en tråd om permisjon lenger nede men lurer på litt mer spesifikt:

Jeg har termin i begynnelsen av juni. Jeg og mannen har vanlige kontorjobber og arbeidsgiver dekker lønn over 6G. For at permisjonen skal strekke seg til august må jeg enten ta litt ulønnet eller 80% utbetaling.

Hvor mye taper man på å ta 80% vs kortere permisjon med noe ulønnet? Altså hvor mye ulønnet kan man ta for at det heller lønner seg?

Synes ikke noen av kalkulatoren på nettet viser dette særlig bra, så lurer på om noen her har satt seg skikkelig inn i det.

Og hva velger dere? Bør man satse på å ha permisjon ut hele august siden man ikke vet helt når i august ungen starter i barnehage?

Jeg har valgt 80% med de to andre og velger 80% med dette barnet også. Jeg velger utelukkende det fordi jeg vil være sammen med barnet mitt lengst mulig før jeg starter i jobb. Taper økonomisk på det ja dessverre, men har ikke angret de andre gangene :shy: :Heartred

Angående ulønnet VS 80% så vet jeg ikke hva som lønner seg..

Men vi har valgt 80% og da er permisjonen over 3. August. Har også valgt litt som hun over her, utifra at jeg ønsker lengst mulig permisjon med barnet. Satser på barnehage-plass fra rundt den datoen, hvis det blir noen uker uten barnehage så må vi løse det med barnepass av besteforeldre. Og mer kveldsvakter enn dagvakter akkurat den perioden.

Etter endringene med at man får lengre permisjon ved 80%, så er ikke det totale tapet så stort om man velger 80% vs 100%, i forhold til hvordan det var tidligere.
Men hvis du velger 100% og deretter ulønnet, må du huske på at dersom du velger mer enn 2 uker ulønnet, mister du pensjonssparing, sykepengerettigheter osv. Så dere må nesten vurdere hva som passer dere best.

Vi har valgt 80% for å få flest mulig uker hjemme med babyen. Gjorde det forrige gang også :)

Jeg har også valgt 80 % denne gangen. Med ferie langt inn både i 2025 og litt fra 2026 så begynner jeg å jobbe igjen mai 2026 og jenta vår får en fin start med tilvenning med paps i bhg frem til september :) Da slipper vi også ulønnet.
Viktig å huske på det de andre skriver her med rettigheter man mister over 2 uker ulønnet.

Tusen takk for svar :) Bør man planlegge permisjonen ut hele august? Vet det kan være forkjell på når man får barnehageplass.
Når får man vite hvilken dato de kan begynne? Eller varierer det også fra sted til sted?

Tusen takk for svar :) Bør man planlegge permisjonen ut hele august? Vet det kan være forkjell på når man får barnehageplass.
Når får man vite hvilken dato de kan begynne? Eller varierer det også fra sted til sted?
Hvis du har mulighet, er det absolutt en fordel, så kan dere ha en rolig innkjøring med kortere dager i barnehagen :) Standarden er 3 dager innkjøring, men jeg synes det er altfor lite..
Oppstart er i august, men hvilken dato er opp til barnehagen. Hvis de har flere som starter der, ønsker de som regel at de kun har én ny å fokusere på 3-5 dager, slik at ingen av de nye begynner samme dag/uke. Men det varierer sikkert også fra barnehage til barnehage :) Med førstemann fikk vi beskjed om at vi hadde plass fra 4. august i det brevet fra kommunen om at vi hadde fått barnehageplass, men i brevet fra barnehagen som vi fikk før sommerferien sto det at mini skulle ha første dagen i september (han er født i slutten av august). Vi kunne bare ringe barnehagen og flytte på oppstart om vi ønsket da (men vi betalte for plassen fra august) :)

Hvis du har mulighet, er det absolutt en fordel, så kan dere ha en rolig innkjøring med kortere dager i barnehagen :) Standarden er 3 dager innkjøring, men jeg synes det er altfor lite..
Oppstart er i august, men hvilken dato er opp til barnehagen. Hvis de har flere som starter der, ønsker de som regel at de kun har én ny å fokusere på 3-5 dager, slik at ingen av de nye begynner samme dag/uke. Men det varierer sikkert også fra barnehage til barnehage :) Med førstemann fikk vi beskjed om at vi hadde plass fra 4. august i det brevet fra kommunen om at vi hadde fått barnehageplass, men i brevet fra barnehagen som vi fikk før sommerferien sto det at mini skulle ha første dagen i september (han er født i slutten av august). Vi kunne bare ringe barnehagen og flytte på oppstart om vi ønsket da (men vi betalte for plassen fra august) :)
Takk for tips!

Er det noen her som har sett litt på kalkulatorene på nett?

Hvis jeg legger inn akkurat de samme betingelsene, så får jeg på denne: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator at man får mer utbetalt med 80% (gitt at man ikke jobber ukene mellom 49 og 61, slik jeg forsto). Mens denne https://foreldrepenger.no/kalkulator sier at det lønner seg å ta 100% + opp til 10 uker ulønnet permisjon.
Noe jeg ikke får med meg med disse?
Foreldrepengerkalkulatoren er veldig rar. Den ber om netto utbetalt , det gir ikke mening da man også gjerne betaler mindre skatt på 8% enn 100, det riktige er å beregne før skatt. For nav regner brutto mtp maks man kan få. I tillegg sier den .

I den første så får jeg at vi taper 3K på å velge 80% , mens på foreldrepenger sier den «
  • Dere får 1940 mer i permisjonspenger ved å velge 100% sammenliknet med 80% utbetaling.
  • Dere får 156248 mer utbetalt etter 61 ved å velge 100% sammenliknet med 80% utbetaling»
Og det her gir ikke mening

Er det noen her som har sett litt på kalkulatorene på nett?

Hvis jeg legger inn akkurat de samme betingelsene, så får jeg på denne: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1679-foreldrepengerkalkulator at man får mer utbetalt med 80% (gitt at man ikke jobber ukene mellom 49 og 61, slik jeg forsto). Mens denne https://foreldrepenger.no/kalkulator sier at det lønner seg å ta 100% + opp til 10 uker ulønnet permisjon.
Noe jeg ikke får med meg med disse?
Kan høres ut som den ikke er oppdatert etter de siste endringene hvor man ikke lenger taper penger på å ta ut 80%?

Vi velger 100%, har termin helt i slutten av juni. Var veldig usikker på hva som lønner seg jeg også, men hvis man sammenlikner hva man får utbetalt over tid med 100% vs 80%- så skal det vel være slik at du kan gå 12 uker ulønnet (49 uker vs 61 uker perm?) og så vil pengesummen være lik over samme tidsperiode. Vi får det til å gå opp til august ved å gå 5 uker ulønnet ish + ta ut sommerferie på litt forskjellig tid i 2026. Deler opp ulønnet periode i 2 ukers bolker for å ikke miste rettigheter + ha "jevn" cashflow.

Ønsket primært å ta 100% fordi feriepengene for både 2026 og 2027 vil påvirkes, så da ser det ut til at vi taper mindre ved å ta 100% og gå ulønnet så lenge det er under 12 uker. Satser på at det stemmer :smiley-ashamed004

Vi velger 100%, har termin helt i slutten av juni. Var veldig usikker på hva som lønner seg jeg også, men hvis man sammenlikner hva man får utbetalt over tid med 100% vs 80%- så skal det vel være slik at du kan gå 12 uker ulønnet (49 uker vs 61 uker perm?) og så vil pengesummen være lik over samme tidsperiode. Vi får det til å gå opp til august ved å gå 5 uker ulønnet ish + ta ut sommerferie på litt forskjellig tid i 2026. Deler opp ulønnet periode i 2 ukers bolker for å ikke miste rettigheter + ha "jevn" cashflow.

Ønsket primært å ta 100% fordi feriepengene for både 2026 og 2027 vil påvirkes, så da ser det ut til at vi taper mindre ved å ta 100% og gå ulønnet så lenge det er under 12 uker. Satser på at det stemmer :smiley-ashamed004
Bare husk at du mister sykepenger etter to uker med ulønnet. Og pensjonssparing må man heller ikke glemme :)

Back
Topp