80% Eller 100% permisjon?

Tatten

❤januar09❤ ❤September13❤
Halloen jenter tenkt over om dere skal ha 80% permisjon med 100% lønn eller 100% permisjon med 80% lønn?

Selv har jeg valgt 100%permisjon med 80%lønn. Det tilsvarer vell 57 uker så trekkes det i fra fars sine uker. Noen som forresten vet nå om det er 12 uker eller om 14 uker har tredd ikraft?
 
Skal nok ha 100% lønn tror jeg.. Har kun en 20% stilling å gå tilbake til etter permisjon (hver 4. Helg) så blir vel litt ekstra hjemme uansett.. 14 uker gjelder vel oss, skulle ikke det bli for alle som føder etter 1 juli eller noe?
 
Etter første juli så er det 49uker med 100% lønn, og 59uker med 80% lønn.. Vi skal velge 100% lønn, siden det nesten er et år, og vi kan gå ut med ferie rett etter permisjonen :) far har 14 og mor har 14 uker også kan vi dele resten som vi vil :)
 
Oi, har vi mødre fått 14 uker?? Uff det hjelper jo ikke meg som skal gå skole. Menmen.... Her skal sambo være hjemme 80% med 100 lønn.
 
Sist tok jeg 100% lønn og kortere permisjon, for det ga oss totalt 15 000,- mer utbetalt enn ved 8+% lønn. Planen var at jeg skulle legge av litt hver måned, og ha litt ekstra ulønna permisjon. Sparingen tok ikke helt av for å si det sånn, og jeg synes det var helt grusom å begynne å jobbe igjen når hun var 10 måneder..

Så denne gangen tar jeg 80% lønn over lengre permisjon, så slipper jeg å tenke på det. Selv om det totalt gir mindre utbetalt..

:)
 
Jeg kommer til å ta 80% lønn og lengre permisjon. Som førstegangs føler jeg at det er riktig å være hjemme med barnet så lenge som mulig. :)
 
Et lite spørsmål:
Finnes det noen fasit på hvordan disse mor/far bolkene MÅ deles opp? Det jeg mener er om mor kan være hjemme la oss si 10 uker, så far 7, mor 5, far 5 osv.

Og om mor har lang (bunden)ferie om sommeren (jeg er lærer, har dermed 7 uker ferie/avspasering om sommeren), kan far da legge sine uker til disse uten at jeg "går glipp av" ferie/permisjon. Altså at disse hjemmedagene overlapper hverandre.
 
Et lite spørsmål:
Finnes det noen fasit på hvordan disse mor/far bolkene MÅ deles opp? Det jeg mener er om mor kan være hjemme la oss si 10 uker, så far 7, mor 5, far 5 osv.

Og om mor har lang (bunden)ferie om sommeren (jeg er lærer, har dermed 7 uker ferie/avspasering om sommeren), kan far da legge sine uker til disse uten at jeg "går glipp av" ferie/permisjon. Altså at disse hjemmedagene overlapper hverandre.

Det står mye om det inne på nav. Men jåper dette hjelper litt:)


Fedrekvoten kan tas ut når som helst i stønadsperioden med unntak av de første seks ukene etter fødselen. Disse ukene er av medisinske grunner forbeholdt moren.
Far kan ta ut fedrekvoten sammenhengende eller benytte fleksibelt uttak på flere måter. Dersom far ønsker å utsette fedrekvoten, må han søke om dette før den siste dagen i perioden som er til felles fordeling mellom foreldrene. Hvis far søker om utsettelse etter denne dagen, mister han stønadsdager.

Nedenfor er det gitt noen eksempler:
Far kan motta foreldrepenger sammenhengende i 12 uker
Far kan motta foreldrepenger én dag og arbeide fire dager i uken i 60 uker
Far kan arbeide 50 prosent og motta foreldrepenger i 120 dager
Far kan motta foreldrepenger i to uker for deretter å arbeide fulltid i for eksempel to uker og på den måten utsette perioden med to uker
Far kan ta ut fedrekvoten samtidig med avvikling av ferie eller på dager han vanligvis ikke arbeider.
Far arbeider i Nordsjøen og er tre uker på land mellom hver gang han er på jobb. Han kan ta ut fedrekvoten i de periodene han er på land
 
Jeg skal ha 100%lønn og ulønnet permisjon etterpå slik som sist :)
 
Vi skal ha 100% lønn (jeg i 35 uker og samboer i 14 uker). Jeg tar ut 4 uker ferie også i permisjonstiden slik at den forlenges. Sparer 3 uker ferie til jeg har begynt jobb igjen (2 uker om sommeren 2014 når samboer har perm og 1 uke rundt jul). :) Om samboer skal forlenge sin perm med ferie vet vi ikke enda men han trenger jo heller ikke søke enda :)
 
Tror jeg skal ta 100% da jeg har en del gjeld som må betales, og er greit å da ha litt til overs etter dette.
 
Vi skal ha 100 % lønn frem til mai, så 2 måneder med ulønnet permisjon, og så "tvungen" fire ukers ferie i juli, før mannen tar 14 uker permisjon fra august av. Dermed taper jeg ikke på å ta ulønnet permisjon, jeg går mest i 0; men jeg får jo faktisk 100% utbetalt feriepenger neste år også (for det får man visst ikke om man tar 80 % lønn)

Noe som også er annerledes ift de nye permisjonsreglene er at vi mødre får 14 ukers permisjon + 3 uker før termin (sett at du kniper igjen frem til termin da), mens vi tidligere hadde "bare" 9 uker permisjon hvorav 3 uker var før termin.
 
Grunnen til at jeg skal ha ulønnet perm i mai og juni neste år er fordi det er de månedene mannen tjener best i, og da blir det for dumt at han skal ta permisjon. Og jeg får være hjemme i 10 måneder med vesla :)
 
Jeg ta ut med 100% lønn og tar ulønnet perm etterpå så jeg får like mange uker som om jeg skulle gått med 80% lønn. :)
 
Skal ha 100% lønn :) Da er permisjonen over rett rundt slutten av juli, og jeg starter på jobb 1. august (er lærer). Da kan også pjokken starte i barnehagen, siden det stort sett er barnehagestart på samme tidspunkt.
 
Skal ha 100% lønn :) Da er permisjonen over rett rundt slutten av juli, og jeg starter på jobb 1. august (er lærer). Da kan også pjokken starte i barnehagen, siden det stort sett er barnehagestart på samme tidspunkt.

Jeg er også lærer, har termin 9. sept. Har fundert litt på det, men visste ikke når perm'en ble ferdig med 100% lønn. Mn da blir det vel det på meg også. :)
 
blir 100% lønn. tar ferie en uke hver mnd. så har vi spart opp litt ekstra penger så jeg kan være lenger hjemme. sambo skal jobbe annenhver helg når han skal ha permisjon, så da blir hans permisjon og forlenget sånn lille i magen kan vente lengst mulig med å begynne i bhg. tar vi 80% lønn taper sambo så mye inntekt at det har vi ikke råd til!

men vi prøver å tenke litt frem i tid med, for barna har vel ikke rett på bhg plass før august 2015. så vi får se om jeg blir hjemme lenger. eldste skal ikke gå på sfo, å de to bhg jentene våres skal være hjemme det første året med meg.
 
Back
Topp