80% eller 100% permisjon?

Vi skal ha 100% jeg skal ha permisjon ut året og så tar min kjære over fra januar, da skal jeg studere og da rekker hans permisjon fram til min sommerferie begynner.
Hadde vi valgt 80% måtte jeg ha tatt permisjon igjen etter studiet da han ikke har kunnet fortsette permisjon når jeg blir stående uten studie og jobb, men jeg tror ikke jeg har krav på foreldrepenger igjen etter studieslutt så da var jo valget veldig greit.

Vi skal ha 100%, passer fint i forhold til barnehagestart og slik denne gangen.. Sist var jeg arbeidsledig da jeg gikk ut i permisjon, og da tok vi også 100% slik at ikke dagpengegrunnlaget mitt skulle bli ræva, men det slapp jeg jo, siden jeg fikk jobb da sønnen min var 4 uker gammel :)

Det folk bør være litt obs på er at man mister en del rettigheter når man tar ulønnet permisjon. Ei jeg kjenner fikk to tette, tok ulønnet permisjon og voila, ingen permisjonspenger til permisjon nummer 2, siden hun ikke hadde jobbet 6 av 10 måneder. En annen ting er jo at man må begynne på nytt med sykemeldingsrettighetene, der hadde jeg brent meg skikkelig hvis jeg hadde tatt ulønnet permisjon, for da hadde jeg gått 3 måneder uten lønn, siden jeg ble innlagt på sykehus bare noen uker etter jeg starta å jobbe igjen.. Så de som går for en ulønnet permisjonsordning, bør prøve å dele litt på "byrden" med partneren, slik at man får stå litt i arbeidslivet også :-)

Jeg skal ha 80%. Da klarer vi oss frem til 1 august neste år hvor jeg kan bære hjemme nesten helt til da. Se også Navs hjemmeside for ny fordeling av permisjonen fom 1 juli 13. Far og mor får 14 uker hver. Resten kan man velge hvem som tar. Enten 18 uker ved 100% eller 28/29 uker 80% tror jeg det var:)

Kommer nok til å ta 80 % her og. Ikke så flink å ligge av penger. Og måtte gå mnd uten er ikke en mulighet. Vil være hjemme så lenge som mulig.

vi skal ha 49 uker , får forlenget ett par uker pga ferie også har vi ferie ukene til neste år å fordele frem til bhgstart :)

Her blir det 100 %, og en periode der jeg bare jobber helgene mine...med tanke på sykemeldingsrettighetene....

skal ha 80%... Tenker som så at det ikke utgjør mye i det store og hele.. Og tenk den gevinsten vi får.. 10 ekstra uker hjemme med barnet vårt.. er verdt det.!!

Hos oss vil det utgjøre over 30 000,- netto siden vi begge får full lønn av arbeidsgiver, så her er det ingen tvil om at 100% lønn velges, så får sykepenger være sykepenger! :-)

skal ha 80%... Tenker som så at det ikke utgjør mye i det store og hele.. Og tenk den gevinsten vi får.. 10 ekstra uker hjemme med barnet vårt.. er verdt det.!!
Kan jo få like lenge hjemme med barnet ved å ha 10 uker ulønnet etter 100% permisjon i 49 uker...

80% som sist, evt noe ulønnet for å ikke starte igjen før august 2014.

Kan jo få like lenge hjemme med barnet ved å ha 10 uker ulønnet etter 100% permisjon i 49 uker...
Det utgjør jo det samme hvis du alikevel må spare i de 47 ukene for å ha råd til å ta 57 uker.. Pluss at man mister diverse rettigheter når man har ulønnet permisjon slik som noen over her poengterer.
Grunnen til at jeg ikke ser problemet med 80 % lønn er at de mnd jeg går hjemme så går forbruket vårt automatisk ned en god del. Bla i bensin(kun meg som kjører), autopass..Dette utgjør en god del da jeg kjører en del i forbindelse med jobb.. Pluss at vi får en barnetrygd også..

Det utgjør jo det samme hvis du alikevel må spare i de 47 ukene for å ha råd til å ta 57 uker.. Pluss at man mister diverse rettigheter når man har ulønnet permisjon slik som noen over her poengterer.
Grunnen til at jeg ikke ser problemet med 80 % lønn er at de mnd jeg går hjemme så går forbruket vårt automatisk ned en god del. Bla i bensin(kun meg som kjører), autopass..Dette utgjør en god del da jeg kjører en del i forbindelse med jobb.. Pluss at vi får en barnetrygd også..
Det er kjempefint hvis det er en god løsning. Poenget med artikkelen er vel heller å påpeke at det IKKE utgjør det samme, for den samlede summen du får utbetalt er for de fleste høyere ved 10 uker ulønnet permisjon + 100% en 80%. Mange som ikke vet det. Men det krever jo selvfølgelig at du klarer å sette av penger selv til de ukene som er ulønnet. Godt å vite om alternativene i hvert fall, så må jo den enkelte velge den løsningen som er best. :)

Back
Topp