80% eller 100% lønn i permisjon - hva er mest lønnsomt?

Fahu

Andre møte med forumet
Hei!

Nå har jeg lest flere steder at 100% lønn i permisjon er mer lønnsomt enn å ta ut 80% lønn i permisjon - selv om du tenker å ta ulønnet perm etter at 100% lønn i foreldrepermisjonen er over. Kan noen vennligst forklare hvorfor?

Jeg skjønner jo at 100% utbetaling er mer enn 80%, og at det er mer lønnsomt å være i arbeid, men om en uansett har tenkt å ta ulønnet perm for å utvide permisjonen sin (avhengig av hvor lenge den ulønnede permisjonen er selvsagt)? I tillegg mister enn jo en del rettigheter av at være i ulønnet permisjon. Utefra det jeg leser høres det ut som det er smartere å ta ut 10 uker med ulønnet istedet for å ha forlenget permisjon med 80% lønn?

Kan dere gjøre meg litt klokere? :)

Det er et ganske enkelt regnestykke.

Si du tjener x kr i uken.

Om du da tar 100% lønn i 49 uker, og så ti uker ulønnet perm, så du totalt har perm i 59 uker, tjener du:

49*x + 10*0 = 49x kroner.

Om du derimot tar 80% lønn i 59 uker, og da også har totalt 59 uker i perm, tjener du:

59*0,8*x = 47,2x kroner.

Du tjener altså mindre over de 59 ukene om du har 80% lønn, enn om du har 100% lønn + ulønnet perm.

Du mister en del rettigheter ved ulønnet perm, ja, blant annet rett til sykepenger. Det løser mange ved å ta fire ukers ferie før de begynner i jobb igjen (så det blir 6 uker ulønnet perm + 4 uker ferie). Man tjener nemlig opp igjen rettighetene når man er i ferie (det teller som å jobbe når det kommer til rettigheter).

Det vil derfor svare seg økonomisk å ta 100%. Du må da selvsagt selv passe på å spare opp så du har penger til de ukene du er i ulønnet perm.

Om du da tar 100% lønn i 49 uker, og så ti uker ulønnet perm, så du totalt har perm i 59 uker, tjener du:

Om du derimot tar 80% lønn i 59 uker, og da også har totalt 59 uker i perm, tjener du:

59*0,8*x = 47,2x kroner.

Du tjener altså mindre over de 59 ukene om du har 80% lønn, enn om du har 100% lønn + ulønnet perm.

Du mister en del rettigheter ved ulønnet perm, ja, blant annet rett til sykepenger. Det løser mange ved å ta fire ukers ferie før de begynner i jobb igjen (så det blir 6 uker ulønnet perm + 4 uker ferie). Man tjener nemlig opp igjen rettighetene når man er i ferie (det teller som å jobbe når det kommer til rettigheter).

Det vil derfor svare seg økonomisk å ta 100%. Du må da selvsagt selv passe på å spare opp så du har penger til de ukene du er i ulønnet perm.

"Man tjener nemlig opp igjen rettighetene når man er i ferie (det teller som å jobbe når det kommer til rettigheter)."

Trodde ikke dette gjaldt lenger? Men at man har noen begrensede rettigheter ift sykepenger om man har en fastsatt oppstartsdato for start i jobb igjen som er avtalt med arbeidsgiver etter ulønnet perm (kontinuitetskravet?)?

"Man tjener nemlig opp igjen rettighetene når man er i ferie (det teller som å jobbe når det kommer til rettigheter)."
Trodde ikke dette gjaldt lenger? Men at man har noen begrensede rettigheter ift sykepenger om man har en fastsatt oppstartsdato for start i jobb igjen som er avtalt med arbeidsgiver etter ulønnet perm (kontinuitetskravet?)?

Her er en artikkel fra Tekna skrevet i februar i år om det: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeid...-i-ulonnet-permisjon-etter-foreldrepermisjon/

Limer inn oppsummeringen:

Kort oppsummert

Du kan ha krav på sykepenger i ulønnet foreldrepermisjon fra sykdommens 15. dag dersom:

• Den ulønnede permisjonen tas umiddelbart etter foreldrenes ordinære permisjon
  • Du har en avtale med arbeidsgiver om å gjenoppta arbeidet
  • Du kan godtgjøre at hensikten med permisjonen faller bort
  • Har et sykepengegrunnlag på minst 1G
Så da ser det ut til at det er litt opp til hvor samarbeidsvillig arbeidsgiver er, om de godtar at det å bli syk gjør at hensikten med permisjonen (ta vare på barn) faller bort.. Veldig fint og vagt med masse rom for tolkning og krangling, der altså..

Helt rett, det gjelder ikke lengre. Man opparbeider ikke rettighetene igjen ved ferie. Man må være 100% på arbeid i fire uker for å ha rett på sykepenger igjen.

Her er en artikkel fra Tekna skrevet i februar i år om det: https://www.tekna.no/lonn-og-arbeid...-i-ulonnet-permisjon-etter-foreldrepermisjon/

Limer inn oppsummeringen:

Kort oppsummert

Du kan ha krav på sykepenger i ulønnet foreldrepermisjon fra sykdommens 15. dag dersom:

• Den ulønnede permisjonen tas umiddelbart etter foreldrenes ordinære permisjon
  • Du har en avtale med arbeidsgiver om å gjenoppta arbeidet
  • Du kan godtgjøre at hensikten med permisjonen faller bort
  • Har et sykepengegrunnlag på minst 1G
Så da ser det ut til at det er litt opp til hvor samarbeidsvillig arbeidsgiver er, om de godtar at det å bli syk gjør at hensikten med permisjonen (ta vare på barn) faller bort.. Veldig fint og vagt med masse rom for tolkning og krangling, der altså..
Det er ikke 100% sykepenger da, men 65%. Der nav som utbetaler sykepenger etter 16 dager, ikke arbeidsgiver. Det er her snakk om å gå over to uker syk (altså langtidssykemelding) og så få sykepenger fra nav. Da er det nav man isåfall må krangle med, og ikke arbeidsgiver.

Og dette gjelder da altså sykepenger mens man er i ulønnet permisjon. Etter at permisjonen er ferdig gjelder fortsatt kravet om fire uker 100% tilbake på jobb for å kunne få 100% sykepenger.

Last edited:
Verdt å ta med i regnskapet er også fars permisjonsdel. Ved 80% uttak har man 19 uker, ved 100% har han 15. For min mann var 19 uker uaktuelt, han synes det var altfor lenge (men hadde tatt det om jeg hadde insistert)

Vi gikk for 100% og jeg sparte 20% av lønna de mnd jeg hadde permisjon for å kunne gå ulønnet tilsvarende den permisjonstiden mor har ved 100 % uttak.

Hadde ikke permisjonen for far blitt forlenget ved 80 % uttak så hadde vi gått for 80 % uttak, taper noen kroner på det, men sparing er hard disiplin ;)

59*0,8*x = 47,2x kroner.

Tusen takk for veldig godt og informativt svar! :) Du gjorde meg klokere nå, takk!

Verdt å ta med i regnskapet er også fars permisjonsdel. Ved 80% uttak har man 19 uker, ved 100% har han 15. For min mann var 19 uker uaktuelt, han synes det var altfor lenge (men hadde tatt det om jeg hadde insistert)

Vi gikk for 100% og jeg sparte 20% av lønna de mnd jeg hadde permisjon for å kunne gå ulønnet tilsvarende den permisjonstiden mor har ved 100 % uttak.

Hadde ikke permisjonen for far blitt forlenget ved 80 % uttak så hadde vi gått for 80 % uttak, taper noen kroner på det, men sparing er hard disiplin ;)

Takk for svar! Her ønsker far mest mulig permisjon, så vi "krangler" om fellesperioden ;) Det var smart med 20% sparande om enn allikevel har vært inne på tanken å ha 80% uttak. Ikke alle som har økonomisk mulighet selvsagt, men i vårt fall skal det gå med riktige prioriteringer og disiplin.

Vi regnet litt på det før førstemann, selv om jeg tok 10uker ulønnet ente vi opp med 20000 mer utbetalt totalt med 100% enn om vi hadde tatt 80%. Hovedsaklig mannen som tapte på utbetalingene

Back
Topp