8 ukers valp

En time om gangen. Sia de e så små så trenger de mye oppfølging både me do-turer osv. Når de blir eldre kan de trenes opp til å være alene lengre.

jeg begynte å trene på det med en gang, men tok det veldig gradvis! :) begynte med å lukke døren og gå inn på et annet rom f.eks..
men helt i begynnelsen så tok jeg valpen mes i bilen om jeg skulle en liten handletur :)

Sent from my GT-I9070 using BV Forum mobile app

Nei, de må lære å være alene. Husk de er vokst opp i flokk. Det å plutselig være alene kan skape separasjonsangst som er svært vanskelig å bli kvitt.

Tren de gradvis opp til å være alene. Lurt å ha noe som viser at nå skal de være alene. Og ha de på et avgrenset område, feks en gang. Så slipper de å bli stresset med et stort område å passe på alene...
Jeg har et stort bein hun alltid får ha når hun er alene, når hun får beinet er det signal på at nå blir du alene.
(Husk å ha stort bein, så de ikke setter noe i halsen)

Slik trente jeg. Gav henne beinet og så versågod og hadet, så gikk jeg ut. Var ute 2 min kanskje. Kom inn hilste, tok beinet bort og gikk i stuen ol. og på nytt igjen, noenganger 1 min andre 5. Det hunden skal lære med dette er at du alltid kommer tilbake.
Dette bør gjøres flere ganger daglig før man prøver 30 min i noen dager osv. En valp bør maks være alene 2-3 timer mener jeg.

Vi passet på hunden til mamma til han var ca 6 mnd. Da var han alene hjemme noen timer. Stefaren min tok lunsjen hjemme og gikk tur med han. Må si at han jobber bare i ca 6 timer. Men vi dro på butikken uten han for at han skulle lære. Nå vil han ikke være med. Vi ordnet det sånn at han kunne være på favoritt steder sitt når vi dro. Hjemme hos oss var det oppi dobbelsenga. Nå trur jeg han ligger på gulvet eller i sofaen når vi er borte. Ingen seperasjonsangst der. Har problemer med å få han med oss. Han elsker å være hjemme alene.

Sent from my iPhone using BV Forum

Og ikke gi mat eller godbit. Han fikk mat av mamma og har problemer med mat i dag. Umulig å få han til å spise. Han trur vi sjal dra og blir stresset og går å legger seg. Ikke bra.

Vi har en valp som blir 12 uker i morgen og hu har aldri vært aleine ennå og er med i bilen om i skal noe.

•☆tastedingsen☆•

Vi passet på hunden til mamma til han var ca 6 mnd. Da var han alene hjemme noen timer. Stefaren min tok lunsjen hjemme og gikk tur med han. Må si at han jobber bare i ca 6 timer. Men vi dro på butikken uten han for at han skulle lære. Nå vil han ikke være med. Vi ordnet det sånn at han kunne være på favoritt steder sitt når vi dro. Hjemme hos oss var det oppi dobbelsenga. Nå trur jeg han ligger på gulvet eller i sofaen når vi er borte. Ingen seperasjonsangst der. Har problemer med å få han med oss. Han elsker å være hjemme alene.

Denne valpen er bare 8 uker..

Nei, en valp på 8 uker bør ikke være hjemme alene.

Men dere kan så smått begynne å trene på det :) helst begynn å tren når den feks har gått på plassen sin og lagt seg..(lurt å gi den et lite område.. Med seng.. Teppe.. Ikke stort pga stress). Feks gå ut i et annet rom.. Gå tilbake med en gang.. Ros og gi godbit :) gjenta dette i en kort periode. Neste gang går du ut.. Lukker døren (da også helst når den ligger på plassen sin og slapper av).. Gå inn igjen med en gang.. Bort til valpen.. Ros og godbit. Gjenta dette. Også øker du etterhvert.. Men ta det smått smått smått :)

Hvis du hører valpen piper/kliynker, har du gått for fort frem.. Ta et skritt tilbake.

Jeg gjorde dette med min hund:) endt opp med en trygg alene hjemme hund :) jeg hadde han også med meg mye de første mnd jeg hadde han. Det er også godt med biltrening. I starten pep/bjeffet han mye. Begynte å kjøre lengre og lengre turer.. Til han rakk å oppdage at det var greit å kjøre bil også :) nå er han stille i bilen. Ligger og sover

Viktig å rose og gi godbiter.

Back
Topp