8 uker skoleferie!!!

sas

Gift med forumet
Vår datter går i 1.klasse og jeg satt med kalenderen og planla litt for fremtiden. SEr da at siste skoledag er 21.juni og antar skolen begynner igjen i midten av august. Det er 8 hele uker fri det. I år er jeg hjemme i mammaperm og kommer ikke til å la henne være på sfo etter skolen har tatt ferie. Hun er på sfo hver ettermidag ellers for å ha noen å leke med osv.
Men uansett, hvordan gjør dere det når barna deres er ferdig med skoleåret? SFO/tar ut ferie selv fordelt på deg og mannen? HVa med dere hvis barn er for gamle for SFO?

Jeg sitter her og klør meg i hodet og lurer p åhva i all verden skal jeg gjøre for å underholde henne hver dag..En ting er at vi er i England i tre uker i JULI, men før og etter dA?

Finner nok på noe..men har lyst å lese litt hvordan dere løser dette hvert år..dere med barn i SFO og eldre..takk:)

jeg jobber selv i skolen, så har ferie :)

jeg har sendt mine barn til bestefaren på andre siden av landet (min pappa). ellers har de vært på SFO og hjemme alene.

Myshild Bergsprekken skrev:

Og hva gjør dere i 8 uker da??? (heldiggris)

Har ikke tenkt så mye på det enda ettersom guttungen bare er 4, men ser jo at jeg får ett problem ettersom jeg er alene med guttungen og SFO her i bygda også tar ferie når skolen tar ferie.. emoticon Kjenner jeg gruer meg allerede..

sas skrev:
Myshild Bergsprekken skrev:

Og hva gjør dere i 8 uker da??? (heldiggris)

slapper av ! koser oss på campingen, reiser i sommerland (bor i bø), drar på små turer. denne sommeren blir det nok ikke 8 uker ferie på snuppa fra barnehagen siden jeg studerer . 

Underholde henne trenger du vel ikke, det er sikkert mange andre hjemme i ferien som hun kan leke med, ute eller inne...
Og når det gjelder de som er for store til å gå på sfo, de klarer seg vel hjemme selv den tiden..de gjør jo det etter skoletid ellers...
Sfo er jo åpen lenger enn skolen, så du trenger ikke ha 8 uker fri, det er 4 uker som er kravet... 

Her er vi lærere begge to, så sånn sett er det ikke noe problem, men synes 8 uker er for lenge..

Men, kjenner folk hvor barna har vært litt hos besteforeldre, og da tima det med hvordan ungene i nabolaget er hjemme. Ikke alltid like lett å planlegge, men til en viss grad kan man få til noe. Så er det jo tanter og onkler, andre venner. Dra på dagsturer, kan være å gå i skogen, dra på stranda, trenger ikke koste penger.

Trenger du å underholde dem da?
Det er jo sommer, mine elsker late dager, familiekos, små turer i skogen, badeland, stranda, eller bare få være hjemme og kose seg.
Er jo mest om sommeren livet går litt saktere og man kan nyte å være en familie!

Barn staver kjærlighet sånn vet du: T-I-D! :)

Go sommmer!! ;)

Da han var så liten var han på SFO, storkoste seg der med kompissene sine. Sluttet i 3. klasse for da var jeg hjemme i permisjon.
Nå er han hjemme alene, slutter i 5. klasse nå, og de er mange som er hjemme så de kjeder seg ikke. 

Vi koser oss, reiser på turer, besøker andre, går turer, eller rett og slett bare er hjemme. Barn trenger ikke kontinuerlig underholdning.

ruskesarah skrev:
Trenger du å underholde dem da?
Det er jo sommer, mine elsker late dager, familiekos, små turer i skogen, badeland, stranda, eller bare få være hjemme og kose seg.
Er jo mest om sommeren livet går litt saktere og man kan nyte å være en familie!

Barn staver kjærlighet sånn vet du: T-I-D! :)

Go sommmer!! ;)

HEnne,,ikke dem. Broren vil fortsatt gå i barnehagen ut juni og fra 1.august. Ja. hun er veldig kravstor og furter hele dagen hvis hun ikke har noen å leke med eller noe sånt noe. ER SÅ JÆVLA SLITOMT Å HØRE PÅ skjønner du..hehehe..

Når dette problemer dukker opp hos oss, så kommer jeg og far til å dele ferien litt tenker jeg og jeg kommer til å "sende" henne til besteforeldre og tanter/onkler hvis det ikke går oopp med far og jeg..
Kanskje må hun 1 eller 2 uker på SFO innimellom årene, men håper hun kan få full ferie, husker selv hvor herlig det var med strand, hytte, ferie og sol med familien.
Sommern er liksom så deilig syntes jeg, så håper barnet mitt syntes det samme etterhvert. Vi kommer helt sikkert til å avtale et par lekedager med andre barn og venner slik at de ikke blir så usosialt heller=)

Heldigvis får ikke vi dette problemet, siden jeg også er lærer.
Mammaen min er også lærer, så jeg har aldri selv vært i sfo eller fereieskole.
Men mamma aktiviserte oss ikke hele sommeren, ikke i det hele tatt.
Vi reiste på ferie, var noen dager på stranda, besøkte familie o.l. men mange dager ble brukt hjemme. Da underholdt vi oss selv, vi lekte med andre venner som var hjemme, var ute og kosa oss, badet, lekte i vannspreder, hjalp mamma ute og tok livet med ro rett og slett.

Jeg er lærer, og det er maaaaange år siden det gikk fra 8 til 7 uker ferie her i Bergen i alle fall. 7,5 for elevene, 7 uker for lærerene. Det skjedde etter skolepakke 2 i 1999. Dessuten jobber lærere 4,5 timer overtid hver eneste dag hele arbeidsåret, så de fleste er temmelig dausliten når ferien ommer. Jeg har i alle fall alltid behov for minst en uke, gjerne to før jeg begynner å slappe av nok til at jeg orker å ha ungene hjemmme fra barnehagen! Jeg kommer til å bruke SFO til ungene så lenge de er små. Etter det, så er de jo så gamle at jeg ikke enda kan vurdere det helt. Kanskje litt alene hjemme, litt hos besteforeldre, litt være med meg på jobb osv.

Haha! Jeg mente i uken! Vi har 42 timers arbeidsuke. Det er grunnen til at vi har tvungen avspassering av overtid om sommeren.

Back
Topp