8 tegn på at vi nærmer oss :)

~~11.01.2013~~

Glad i forumet
Fant denne. Tenkte jeg kunne legge den inn her for morroskyld:)

Her er 8 tegn på at ventetiden din snart er over:

1. Kraftigere og hyppigere kynnere

Spesielt kvinner som har født tidligere vil kunne merke at kynnerne blir kraftigere og hyppigere når fødselen nærmer seg. Og dette kan være svært plagsomt.- Mange tror at fødselen er i gang, men så er det bare kynnere. Når man hører om fødsler som har vart i to døgn har det gjerne vært plagsomme kynnere det første døgnet, forteller Åse Olivia Grette, som har jobbet som jordmor i 18 år.

2. Mensaktige smerter

- Litt i forkant av fødselen kan noen oppleve å få mensaktige murrende smerter i magen som gjerne kan komme og gå, forklarer privatpraktiserende jordmor Berit Hembre til Foreldre & Barn.

3. Slimproppen går

Noen opplever at den slimproppen går når fødselen nærmer seg.- Hos noen skjer det gradvis, og for andre kommer helle med en gang. Da opplever du en litt tykk og seig utflod. Kanskje med noe striper av gammelt blod, forteller Grette.Slimproppen kan imidlertid gå både dager og uker før fødselen starter.

4. Økt nedpress

- Når fødselen nærmer seg kommer barnet lengre og lengre ned i bekkenet, og det vil presse mer og mer mot utgangen. Særlig kvinner som har født før vil kjenne et ekstra nedpress når fødselen nærmer seg, forteller Grette.

5. Kvalme

- Kvalmen går for de fleste over etter første trimester. Opplever du likevel å bli litt kvalm rundt termin kan det være at fødselen ikke er så langt unna, forteller Grette.

6. Løs mage

Noen døgn i forkant av den store dagen vil mange kvinner kunne oppleve å få løs mage eller diaré.- Dette er fordi at hodet har kommet så langt ned at det presser mot endetarmen, forteller Grette.- Dette er kroppens måte å rense seg slik at tarmen ikke er full under fødselen, føyer jordmor Hembre til.

7. Ekstra energi

Får du et plutselig behov for å vaske huset, rydde i klesskapet eller vaske det nyinnkjøpte babytøyet? Ja, da kan det være fødselen er rett rundt hjørnet.- Jeg har hørt mange historier om mødre som har opplevd å få ekstra energi rett før fødselen. Da er det det kjente redebyggingsfenomenet som slår inn, en siste innspurt for å få alt klart til babyen kommer, forteller Grette.

8. Rolig/aktivt foster

Hvis fosteret blir ekstra aktivt rundt termin kan det være et tegn på at du er fødeklar. Men samtidig kan et rolig foster også være et tegn på at fødselen er nært forestående.- Jeg erfarer begge deler. Det eneste man skal være litt obs på er dersom fosteret blir veldig rolig. Men at det blir litt roligere enn vanlig er altså helt normalt, sier Grette.Men for noen gravide føles alt helt normalt fram til vannet går eller riene begynner, så det er ikke sikkert at kroppen gir deg et signal i forkant...

ja da er jeg langt unna fødsel, er helt tom for energi!!! Finner ikke litt engang... vært ekstremt trøtt og sliten de siste dagene. o_O

I følge den er jeg nær. Men har en følelse på at jeg må gå over tiden.

Foreløpig har slimproppen gått, mye nedpress, løs mage ig veldig kvalm til tider, veldig mye energi og en over aktiv baby. Er så aktiv fortiden at jeg lurte på om hun har fått klaustroforbi inni magen og prøver å komme seg ut alle andre steder enn den rette veien. Hehe

Hjælpes her er jo fødsel rett rundt hjørne :O Har jo alle disse tegngene bortsett fra mer energi :P

5-6 av 8 hos meg. I natt fikk jeg voldsomme menssmerter. Er det noen som veit hvor nærme en fødsel er da? :p satt på do lenge også... og tanken slo meg jo da at fødselen nærmer seg. Men jeg vil jo ha januar baby! :p

Æ e laaaaaaangt oinna fødsel da, skjønne æ ;)

Er visst langt unna fødsel, jeg også. Men hvis lillegutt er lik faren sin, så kommer han vel slengende lenge etter han egentlig skal komme...

Back
Topp