8 mnd, plantemargarin vs kumelk

boy

Flørter med forumet
Har lest at man bør gi plantemargarin på brødskiva i denne alderen pga det sunne fettet i det. Men tenkte på at den inneholder melk som man ikke skal introdusere i mat før 10 mnd. Så her har jo ernæringsekspertene bommet grovt og møtt seg sjøl i døra.? Hva er riktig?

Jeg gav han to tre biter brød med plantemargarin før jeg stoppet. Håper han ikke tok skade av det.
 
Er jo ikke nok melk i plantemargarin til at det gjør noen skade. Vi bruker bare smør, og alle ungene har fått det fra de begynte med fast føde. Er snakk om bittesmå mengder, som er helt ufarlig.
 
Stor forskjell på så små mengder som er i smør/plantemargarin kontra å gi de et glass melk, ost, saus med melk etc som blir større mengder og metter mer (kalsium fortrenger jern) :) Min har fått smør på brødskiva siden 6 mnd :)
 
Har lest at man bør gi plantemargarin på brødskiva i denne alderen pga det sunne fettet i det. Men tenkte på at den inneholder melk som man ikke skal introdusere i mat før 10 mnd. Så her har jo ernæringsekspertene bommet grovt og møtt seg sjøl i døra.? Hva er riktig?

Jeg gav han to tre biter brød med plantemargarin før jeg stoppet. Håper han ikke tok skade av det.
Kumelk er jo ikke farlig for små barn,det er ikke derfor det kostholdsrådet er gitt. Grunnen er at morsmelk er hovedanbefaling og ellers morsmelkerstatning forsiden er jernberiket. Man anbefaler ikke kumelk før 12 mnd pga det kan fortrenge andre jernrike matvarer.
 
Eldorado sin plantemargarin er heilt plantebasert og smakar veldig godt :) Billig er den i tillegg. Kan kjøpes på Kiwi.
 
Back
Topp