8+4 eller 10+0?

Bkno8529562

Flørter med forumet
Var hos jordmor 11.06 som sa FOSTERET var 7+4 da. Men betyr det at jeg er 8+4 i dag? Eller legges det på de to ukene oppå det?? Jeg blir like forvirra hver gang. Hadde første dag i siste mens 10.04. Som da vil si jeg er 10 uker i dag. Men jeg bare skjønner ikke hvorfor gyn sa 7+4 og det er det som står på ultralyd bildet [emoji21]

Hos meg så kommer antall uker fram automaisk når de måler fosteret, og det stemmer nøyaktig med antall uker jeg er på veg. Det står nederst på ultralydbildet.

Du gir litt lite annen informasjon her. Alt annet gikk. Bra på ultralyd? For du kan ha hatt eggløsning seint? Og alle foster er forskjellig og kan vokse forskjellig

Du kan ha hatt eggløsning sent. Det er så absolutt ikke uvanlig å få en annen termin enn menstermin på tul! Men det er uansett terminen under ordinær ultralyd som blir den offisielle terminen, så egentlig vet vi vel ikke hvor langt vi er på vei før da :)

jeg har vært to ganger på UL nå, begge gangene har de målt fosteret til ca 5-6 dager mindre enn jeg trodde iforhold til siste mens, så jeg er enten 10+7 eller 10+2 ca i dag.... så ble litt lei meg at det virker som det er lengre til 12 uker, men jeg får jo ikke gjort noe med det uansett :) (jeg har alltid eggløsning på dag 17 i syklusen som pleier å være ca 32 dager så det er kanskje derfor jeg har ett avvik?)

jeg har vært to ganger på UL nå, begge gangene har de målt fosteret til ca 5-6 dager mindre enn jeg trodde iforhold til siste mens, så jeg er enten 10+7 eller 10+2 ca i dag.... så ble litt lei meg at det virker som det er lengre til 12 uker, men jeg får jo ikke gjort noe med det uansett :) (jeg har alltid eggløsning på dag 17 i syklusen som pleier å være ca 32 dager så det er kanskje derfor jeg har ett avvik?)
Har du tatt høyde for at du har lenger syklus når du har beregnet termin da?
Jordmor ville sette meg lenger frem enn hva jeg er, fordi de regner 28 dagers sykluser.
Men jeg hadde el på dag 19, så det ble bare feil for meg.. ganske sikker på når el var pga temping og el-smerter.

Du kan ha hatt eggløsning sent. Det er så absolutt ikke uvanlig å få en annen termin enn menstermin på tul! Men det er uansett terminen under ordinær ultralyd som blir den offisielle terminen, så egentlig vet vi vel ikke hvor langt vi er på vei før da :)

Det som er trist med den seine oul vi har i Norge, er at fostrene utvikler seg såpass likt de første ukene, at terminen de setter på TUL gjerne stemmer bedre enn den man får på oul. Da er de blitt større og utvikler seg litt forskjellig.
Dette sa spesialist Martin p.Lundring til meg da jeg var hos han i 2008.

Mtp at man ikke bør gå for lenge over termin, så er det jo litt skremmende.

Har du tatt høyde for at du har lenger syklus når du har beregnet termin da?
Jordmor ville sette meg lenger frem enn hva jeg er, fordi de regner 28 dagers sykluser.
Men jeg hadde el på dag 19, så det ble bare feil for meg.. ganske sikker på når el var pga temping og el-smerter.
det er mulig at den første appen jeg hadde ikke tok høyde for det, også har jeg ikke tenkt over det (har sluttet å se på apper om dagen hehe), også henger det fortsatt igjen i hodet mitt at jeg er 10-7 i dag, men når jeg teller tilbake og så er det jo 11 uker siden mensen i dag... så vet ikke helt lengre hvordan jeg skal telle :)

Det som er trist med den seine oul vi har i Norge, er at fostrene utvikler seg såpass likt de første ukene, at terminen de setter på TUL gjerne stemmer bedre enn den man får på oul. Da er de blitt større og utvikler seg litt forskjellig.

Helt enig!!!
Dessverre!

Ikke for å drive med skremselspropoganda, men jeg er frivillig i landsforeningen uventet barnedød. Det skjer alt for ofte at en mor har ul termin mye senere enn sin termin og at hun vet 100% når eggløsning er pga tester. Men at legene står på sitt og nekter å sette i gang fødsel og barnet kommer ut med tydelige overtidstegn.. Noen ganger går det dessverre ikke bra. Vi burde høre så mye mer på den fødende kvinnen i Norge! Som regel vet de best.

Heldigvis har Kjennliv aksjonen begynt, og på kjennliv.no får man mange gode råd når det gjelder bevegelsesmønsteret til barn :)
Heldigvis er det lav barnedødelighet i Norge og med de alleraller fleste går det bra! Men det skulle ikke vært ett eneste tilfelle... Det er en så stor tragedie.

det er mulig at den første appen jeg hadde ikke tok høyde for det, også har jeg ikke tenkt over det (har sluttet å se på apper om dagen hehe), også henger det fortsatt igjen i hodet mitt at jeg er 10-7 i dag, men når jeg teller tilbake og så er det jo 11 uker siden mensen i dag... så vet ikke helt lengre hvordan jeg skal telle :)

Da stemmer det nok bra med hva de mente på TUL. ;) de har som regel rett altså.
Jeg ble satt tilbake 10 dager da jeg gikk med nr 2, det var skikkelig kjipt, og jeg skjønte ingenting. Men både TUL og oul sa det samme, og jenta kom av seg selv 4 dager over..

Merket du at du hadde el i form av testing, temping eller smerter?
Her hadde jeg el-smerter som ikke tok seg opp.. etter noen dager kom de tilbake igjen, kraftigere og det var ingen tvil. Så slapp smertene taket, og el fant sted på da dag 19. Jeg testet ikke fordi jeg ikke ville stresse den måneden. Men tempingen min kunne bekrefte at faktisk fant sted denne dagen ;) (ganske fascinerende)

testet så vet at el var på 17 :)

Da var testen negativ igjen den 17.?
sjekket ikke noe mer etter dag 17 da jeg har begynt å kjenne symptomene godt etter en del runder hvor det har blitt på dag 17 :) så man får bare vente, alle termin kalkulatorer sier jo uansett litt forskjellig, så vi får bare satse på en baby som kommer en eller annen gang i januar :)

sjekket ikke noe mer etter dag 17 da jeg har begynt å kjenne symptomene godt etter en del runder hvor det har blitt på dag 17 :) så man får bare vente, alle termin kalkulatorer sier jo uansett litt forskjellig, så vi får bare satse på en baby som kommer en eller annen gang i januar :)

Den gjør vel helst det ;)

Så enig, med nr 2 var jeg på tidlig ul og da var mensterminen min veldig riktig. På OUL ble jeg flyttet 10 dager bakover, ble ikke tatt hensyn til den private tidliger UL’en som ble gjort. Heldigvis kom hun ut av seg selv - 12 dager før menstermin, 22 dager for OUL termin. Så denne gang skal jeg virkelig stå på mitt. Og ha en forklaring på hvorfor man så det man gjorde på tidlig ul hvis jeg blir flyttet mye.

Back
Topp