7+1, svak hcg test, symptomer forsvant

Bkno2269082

Andre møte med forumet
Hei alle sammen,

Har ikke så mange å snakke om dette med, og trenger litt råd.
Jeg har født 1 gutt for 2,5 år siden, og hadde en kjemisk graviditet på 5-6 uker måneden før jeg ble gravid med ham.

Jeg hadde også en kjemisk graviditet på 5 uker før jeg ble gravid denne gangen.

Jeg er nå 7 uker og 1 dag på vei, har fått bekreftet det på sterke positive prøver (hcg) jeg tok hjemme for 1 og 2 uker siden.
Fram til onsdag denne uken, så hadde jeg symptomer på graviditet, kvalm hvis jeg ikke spiste, mataversjon, skikkelig ulvehunger, trøtt som bare det, mye "følelse" i livmoren og våknet mye opp for å tisse om natten. Neste dag forsvant disse symptomene. Har ikke kjent dem siden (noe ekstra sultfølelse og litt trøtthet, litt kvalme).
"Lur" som jeg er, så tok jeg en hcg urinprøve i morges, og fikk et svakt resultat (men fremdeles veldig synlig, sånn 30% av max styrke vil jeg si).

Nå er jeg helt knust, og vet ikke hva jeg skal gjøre.

Noen sa at på et punkt, så er hcg for sterkt til å kunne måles med slike prøver, og resultatet blir da feil. Noen sier at man plutselig kan miste symptomer på graviditet.
Men hva gjør man i sånne tilfeller? Er det best å bare vente, eller bør jeg gå på ultralyd for å sjekke om det er MA?

Har ikke lyst å vente lenge på at kroppen skal "finne ut" at jeg ikke er gravid lenger, føler det er deprimerende nok hvis det ikke gikk denne gangen..

Slutt å ta tester, du er gravid. Du har ingen smerter eller blødning. Om du er superbekymra, som igjen fører til stress som igjen ikkje er bra for baby, så får du ta blodprøve hos legen å.skjekke stigningen

Jeg ville ringt i morgen å bestilt en UL for sikkerhetsskyld. Er ikke godt å gå rundt å engste seg å være redd:/ bedre å finne det ut med engang synes jeg da. Håper spiren sitter godt plassert på riktig sted:Heartred

Og som jentemamma2 sier sålenge du ikke har smerter eller blødning har du ikke noe å bekymre deg for:Heartred

Det er ikke farlig at du bekymrer deg, men det er jo ubehagelig for deg, så blodprøver eller UL kan jo gi deg litt mer ro i sjela i det minste. :)

Mine tester ble svakere igjen etter uke 6... ble som deg veldig bekymret. Men dette er visst normalt:)
Ligger hvertfall en gutt på 1,5 år og sover i rommet ved siden av her

Tester ikke etter 5 uker, tror det er noe med hcg molekylet og kjemisk reaksjon i testene som ikke er helt riktig etter det.

Billigste måten å finne det ut på er serum hcg hos fastlegen din. Tryggest blir du ved tidlig ul hos gynekolog. Hjertet skal slå nå.

Når hcg blir for høy så kan testene bli svakere fordi du bruker opp fargestoffet på en måte. Hvis du er veldig bekymret så gå til lege. Men så lenge du ikke blør eller har smerter så er du gravid

Tusen takk for kjempefine svar! Håper selvfølgelig at dere har rett, men jeg kan bare ikke huske at jeg mistet symptomene så plutselig i forrige svangerskap..

Prøvde å få ul på fredag, men det er helt håpløst på kort varsel her i området, med mindre man vil bruke over 1000kr på det. Men tenkte ikke på serum da, det kan jeg få tatt på mandag.

Og jeg har ikke smerter eller blødning, nei. Tenkte mer på om det kunne være MA siden symptomene uteble..

Krysser fingrene for at det ser bra ut :)

Så lenge du ikke blør eller har smerter så ville jeg ikke bekymret meg så mye. Men hadde tatt en UL privat bare for å roe ned nervene for min egen del istedenfor. Unødvendig stress er jo verken bra for deg eller barnet❤️

Symptomene mine forsvant for en periode rundt uke 7 sist. Googlet og fant ut at det er helt normalt. Kroppen som begynner bli vant til hormonene. Var ingenting galt hos meg i hvert fall. Gutten er frisk og rask og løper rundt. Krysser fingrene for deg!

Tusen takk for kjempefine svar! Håper selvfølgelig at dere har rett, men jeg kan bare ikke huske at jeg mistet symptomene så plutselig i forrige svangerskap..

Prøvde å få ul på fredag, men det er helt håpløst på kort varsel her i området, med mindre man vil bruke over 1000kr på det. Men tenkte ikke på serum da, det kan jeg få tatt på mandag.

Og jeg har ikke smerter eller blødning, nei. Tenkte mer på om det kunne være MA siden symptomene uteble..

Krysser fingrene for at det ser bra ut :)

hvordan går det?

hvordan går det?
Takk for omtanken! Jeg var hos legen i går og tok blodprøve og må gjøre det samme i morgen (for å måle økning). Måtte få rekvivisjon av legen for det, og siden det enda er ferietid, så slapp jeg ikke til før... Men dere fikk roet meg ned, og jeg begynte å få symptomer igjen (bli kvalmen og trøtt), så da stresset jeg litt ned. Men jeg er veldig spent og håååper så inderlig på at det ser fint ut... Skal selvfølgelig oppdatere med en gang jeg får svar, blir nok ikke før mandag da :/

Takk for omtanken! Jeg var hos legen i går og tok blodprøve og må gjøre det samme i morgen (for å måle økning). Måtte få rekvivisjon av legen for det, og siden det enda er ferietid, så slapp jeg ikke til før... Men dere fikk roet meg ned, og jeg begynte å få symptomer igjen (bli kvalmen og trøtt), så da stresset jeg litt ned. Men jeg er veldig spent og håååper så inderlig på at det ser fint ut... Skal selvfølgelig oppdatere med en gang jeg får svar, blir nok ikke før mandag da :/
Håper du klarer å ha is i magen fram til mandag, positivt at symptomene er tilbake håper det går bra dette her:Heartred

Dette er helt vanlig! Det har til og med et navn.

Når mengden hcg blir for stor klarer ikke testene å vise tydelig stek lenger. Hvis du hadde vannet ut urinen (mye) så ville du nok fått sterkere strek enn på konsentrert urin.

Jeg har laget et emne på det en gang, men greier jo ikke å huske hva dette fenomenet heter...

Men det er helt sant! Utvannet urin (bokstavelig talt, typ 80% vann og 20% urin) gir sterkere strek enn konsentrert urin når hcg nivået går over et visst nivå.

The hook effect!

Dette er helt vanlig! Det har til og med et navn.

Når mengden hcg blir for stor klarer ikke testene å vise tydelig stek lenger. Hvis du hadde vannet ut urinen (mye) så ville du nok fått sterkere strek enn på konsentrert urin.

Jeg har laget et emne på det en gang, men greier jo ikke å huske hva dette fenomenet heter...

Men det er helt sant! Utvannet urin (bokstavelig talt, typ 80% vann og 20% urin) gir sterkere strek enn konsentrert urin når hcg nivået går over et visst nivå.

Så interessant, og det gir jo mening på en måte, siden alt dette er kjemi :-) Håper på (positivt) svar i dag i hvert fall..

Svar fra legen:

Gladnyhet: blodprøven stiger fint og verdien er svært høy ( = les veldig positivt). Ikke noe galt å merke her.
Da kan du bestille en time for svangerskapskontroll i uke 12 :)

Såååå glad!!! Jippi :gen014:gen014:gen014
Tusen takk for støtten alle sammen, dere holdt meg positiv gjennom den tunge perioden :blob5

Back
Topp