7 åring med ekstrem tannlegeskrekk

H_k86

Forelsket i forumet
Har så vondt for datteren min, hun har fått så ekstrem tannlegeskrekk.

Da hun var 5 år hadde hun 2 hull i de bakerste melketennene sine. Tannlegen sa de hadde emaljefeil og dette gjorde de svakere mot karies. Etter ny undersøkelse fant de ut at den ene tannen enten måtte prøve fikses med boring eller trekkes. Så før hun hadde fylt 6 år dro vi inn å se hva de skulle gjøre, tannlegen bestemte da vi skulle prøve å Borre. Datteren min har veldig sprøyte skrekk, og vi er uheldige med å ha fått en tannlege som verken er flink med barn eller særlig hyggelig å snakke med oss foreldre.

Hun startet med å skulle fortelle min datter at hun skulle få to "stikk" over tannen. Og tok frem den store sprøyta foran henne. Hun fikk panikk og begynte grine "jeg vil ikke stikke, jeg tør ikke."
Svaret til tannlegen var da "Det er greit, men uten stikk så vil det gjøre vondt." Datteren min roet seg ned da for å slippe stikk, jeg prøvde si at hun måtte gjøre det for å ikke få vondt.

Vel så begynte marerittet. En tannpleier holdt datteren min fast som hylte og vred seg, skrek at hun hadde vondt og at hun var redd. Jeg sto med tårer i øynene og holdt henne i hånden og prøvde være trøstende og oppløftende, men tårene min rant, det var traumatisk.
Etter dette har tannlegen skapte mye stress hos henne. Tannen ble vond etter en stund og vi måtte tilslutt inn å trekke den. Vi var da inn og ut 3 ganger, før jeg fikk tannlegen med på at hun måtte få noe beroligende før timen. Det var fortsatt vondt mens det sto på, men hun glemte det som hadde skjedd etterpå.

Nå sitter hun igjen med en voldsom skrekk for tannlegen. Vi var på time der sist, hun grein seg gjennom når tannlegen så på å pirket på tennene. De klarte ikke få noe bilde av tennene, da hun husket hvor vondt det var sist de gjorde dette. Det er helt forferdelig som mor å se hvor redd hun er, hun har helt angst og får helt angstanfall.
Nå sist fikk vi beskjed at hun ønsket at tannlegen skulle se på den siste tannen med hull, for å se om den må borres. Jeg sa at vi måtte avtale på forhånd om det skulle gjøres, pga angsten hennes.
Tannpleieren sa seg enig at hun hadde ekstrem tannlegeskrekk, men at tannlegen måtte ta avgjørelsen.

Vet ikke hvordan jeg skal få hjelpet henne ut av denne skrekken. Jeg kjenner flere som fortsatt sitter igjen med skrekk etter skoletannlegen.
Som jeg skrev er jeg ikke fornøyd med behandlingen vi får av tannlegen hennes. Har man noe krav på å kunne bytte skoletannlege?
Vet det fortsatt ikke er noen garanti å få ei som er flink med barn men...

Hørt andre som heller har begynt bruke privat tannlege til barna for å unngå tannlege skrekk. Men det kan jo bli ganske dyrt.

Send inn klage! Slik skal man ikke gjøre mot et barn!!!!! Er helt rystet her jeg sitter. Jeg hadde gitt tannlegen en god leiving over trynet hadde det vært mitt barn. Kan jo selv forestille seg å bli holdt fast i en slik setting :o
Nå er det veldig viktig for meg at du ikke føler at jeg angriper seg som mor! Absolutt ikke! Jeg har selv stått i en situasjon hvor man er så usikker at man lar de "profesjonelle" gjøre det som de mener er rett. Tok meg lang tid før jeg sto opp mot dem jeg mente gjorde ting feil. Endte opp med at jeg skjelte ut en lege foran ungene mine da han var så på bærtur og oppførte seg skikkelig ufyselig mot mine barn. Klikkebyge delux!
Be om å få en annen tannlege. Skal fint gå at barna får saft med bedøvende midler både for smerte og for angst. Har en venninne med en datter med kjempe tannlegeskrekk. Hun får "saft" av tannlegen og da får alt bra.

Er skikkelig rystet over tannlegen du beskriver.

Min mor bytta tannlege på meg når eg var liten. Så tror nok du også kan bytte vist du ønske. Ang angsten vet eg ikke hva du kan gjøre. Vi fikk høre at de fleste ungen synest det er vondt å ta bilde av tennene så vi prøvde å være så positive så mulig og tannlegen viste min datter på PCen hvorfor de måtte gjøre det, så sånn du beskrive det så har de tannlegere svikta din datter iallefall. Håper virkelig du gir beskjed om måtte de har behandlet deg og din datter på. Masse lykke til :-)

Hadde jeg vært deg hadde jeg absolutt prøvd å få en annen tannlege til henne! Og får du ikke det kan ta henne til en annen tannlege og betale selv?
Stakkars jente :o

Vi endte opp med å gå til privat tannlege da vi var små da skoletannlegene ikke egnet seg til å behandle barn :mad:
Mini har vært til to forskjellige, dvs er vel tannpleiere og ikke tannleger som tar sjekken på de enn så lenge. Syns ikke noe særlig om hun siste, sa ikke noe om hva hun skulle gjøre feks. Heldigvis var tennene fine, så ikke så mange miniuttene i stolen.
Liker bedre han tannlegen jeg var privat hos sist, de spurte spesifikt ang tannlegeskrekk. Men det koster jo :wtf:

Stakkars liten ! Gjør det du kan for å bytte !! Jeg sitter igjen med ekstrem tannlegeskrekk etter mange vonde opplevelser fra en tannlege som ikke kunne norsk og som absolutt ikke burde jobbet med skolebarn, og jeg unner ingen å gå rundt med skrekken jeg har den dag i dag !

Takk for råd, er det å bytte jeg har tenkt vi må også. Ønsker også å gjøre det for lillebror på 5 år. Kan ikke gå til en tannlege som jeg har fått negativt bilde på, ikke bare hvordan hun snakker og er lite forståelsesfull mot barna mine, men også hvordan hun svarer meg.
Når jeg forlangte at min datter måtte få beroligende før hun trakk tannen pga angsten etter sist behandling, fikk jeg som svar hun irritert at hun hadde skrevet at det var mor som hadde sagt hun ikke skulle ha bedøvelse. what?
Har en holdning at det bare er tull at datteren min er redd og at vi gjør jobben hennes veldig vanskelig.
Vet bare ikke hvor man henvender seg for å bytte tannlege, skoletannlegen er det bare en og ei annen som har kontrollene. Hun liker jeg godt, men hun gjør jo ikke annet enn å ta kontrollene.
Må man kontakte kommunen kanskje?

Her måtte det trekkes to tenner da minste var 3. De ble skadet da hun var ett år og måtte til slutt ut. Det var ikke noen morsom opplevelse, hun nektet å drikke det beroligende og måtte holdes fast. De blandet det i vann og det smakte stygt.. Så det burde tannlegen ha skjønt før, men jeg vet ikke... Tennene måtte iallefall ut. Mulig jeg kunne ha forlangt narkose? Men det er heller ikke barebare for en treåring. Så da ble det som det ble, etter mye snakking fram og tilbake hadde vi ikke noe valg, vi holdt fast, og trøstet etterpå. Vi hadde også snakket mye med treåringen på forhånd om dette, uten at det hjalp noe som helst. Så etter dette har vi vært hos tannpleier flere ganger, bare for å hilse på nesten, og få premie. Gradvis tilvenning, og sist skrapet vi til og med tannsten. Kjempeflink var hun. Nå kan det hende at det gikk bedre siden hun var mindre da det traumatiske skjedde, men tror dette kan være noe for dere også? Bare komme dit og ikke nødvendigvis sitte i stolen, bare snakke. Men for all del, få annen tannlege som har peiling på barn.

Du kan bytte tannlege.
Vi var inne hos vår skoletannlege da guttungen var 3 år. Endte dårlig, da tannpleier/tannlege var ufyselig mot et lite barn, som aldri hadde vært hos tannlege før. Kjeftet på meg som mor, og påsto at det var jeg som overførte angsten til guttungen og var sur mot guttungen. Sa til han "sett deg i stolen og gap som en stor gutt" med en sur mine.
Endte med at jeg ringte til en annen plass og ba om å få bytte til de.
Da fikk jeg telefon fra vår plass at de skulle bytte tannpleier/tannlege til sønnen min. Og beklaget oppførselen til hun vi var hos først. De neste gangene gikk det mye bedre. Nå er han 6 år og har heldigvis ikke fått noen traumer av hun første, men kjenner jeg gruer meg til hver time. Han har aldri hatt hull, så vi har ikke måttet igjennom det, enda. Men når og hvis han må borre, så skal han ha beroligende først.

Jeg har selv tannlegeskrekk som følge av skoletannlegen fra når jeg var 6/7 år... Husker det som det var i går... Hun borret for langt og traff en nerve, husker det smalt og stakk nedover hele kroppen... En fryktelig smerte, husker jeg skrek og at en assistent kom inn å holdt fast hodet mitt... Skremmende å høre at slinkt fortsatt skjer :( for dette er dor meg over 20 år siden nå. Skulle tro kunnskap rundt slikt hadde vokst og at metodene hadde blitt bedre...

Send inn klage... Slikt skulle ikke vært lov, jeg har fortsatt ekstrem tannlegeskrekk og må nå ha narkose om jeg skal til tannlege bare for sjekk :(

Back
Topp