6ukers kontroll for oss

Oktoberjenta

Elsker forumet
Ehm nå henger jeg ikke helt med. Skal vi også på 6ukers kontroll og ikke bare babyene?? Har hvertfall ikke fått noe beskjed fra hs eller jm om det isåfall. Vet ikke om det er normalt at de forteller det, men burde jo det til de som er førstegangs fødende hvertfall. Og hvorfor skal man på 6ukers kontroll? Har skjønt at det er for å sjekke der nede om alt er som det skal være. Men må man hvis man føler seg helt normal? Eller er det også i sammenheng med å sette inn spiral?

jeg har bestilt meg 6 ukerskontroll hos fastlege... der blir det ikke gynekologisk undersøkelse fikk jeg beskjed om på tlf.. de hadde kun gjort det dersom jeg følte noe var unormalt... kan jo høre på tlf når du skal bestille time? tror det varierer veldig fra lege til lege..

jeg har bestilt meg 6 ukerskontroll hos fastlege... der blir det ikke gynekologisk undersøkelse fikk jeg beskjed om på tlf.. de hadde kun gjort det dersom jeg følte noe var unormalt... kan jo høre på tlf når du skal bestille time? tror det varierer veldig fra lege til lege..
Siden du ikke får gynekologisk undersøkelse, hva skal du hos legen da? Og burde man bestille seg time hos lege uansett?

Man undersøker seg gjerne nedentil ja, en stund etter fødselen. I alle fall hvis man har sydd en del. En tar gjerne også celleprøve i forbindelse med denne undersøkelsen.

På en slik time etter fødsel snakker man også med legen om prevansjon og ellers om det er ting en lurer på/har lyst til å snakke om. Man må ikke gå på en slik time, men det er anbefalt. Timen skal også være gratis, på samme måte som oppfølgingen i svangerskapet ;)

Man undersøker seg gjerne nedentil ja, en stund etter fødselen. I alle fall hvis man har sydd en del. En tar gjerne også celleprøve i forbindelse med denne undersøkelsen.

På en slik time etter fødsel snakker man også med legen om prevansjon og ellers om det er ting en lurer på/har lyst til å snakke om. Man må ikke gå på en slik time, men det er anbefalt. Timen skal også være gratis, på samme måte som oppfølgingen i svangerskapet ;)
Takk for svar. Det var jo greit å vite. Men siden hs og jm ikke har nevnt dette her, er det da normalt å ikke gå hvis man feks ikke lurer på noe ang der nede da?

6ukers kontrollen er i hovedsak for å snakke om prevensjon etter fødsel og kontrollere blodtrykk.
Ved behov får man tatt en GU.
Jeg fikk tatt en celleprøve i samme slengen, fordi det var mer enn 3år siden sist. Hadde det ikke vært for den hadde jeg ikke hatt noen GU, hadde ikke det etter første fødsel (ks) heller.

Kontrollen er gratis, og jeg synes det er veldig greit å få tatt den.

Takk for svar. Det var jo greit å vite. Men siden hs og jm ikke har nevnt dette her, er det da normalt å ikke gå hvis man feks ikke lurer på noe ang der nede da?

Rart at hverken jm eller hs har nevnt noe om kontrollen, her er de veldig opptatt av å oppmuntre til å ta den. Men nei, jeg tror ikke det er uvanlig å la være å bestille time til kontroll. Det må du nesten kjenne på selv, om du føler du trenger det eller ikke. Om du ikke vil ha g.u. så kan det uansett være greit å snakke med legen ang. prevansjon dersom du ikke allerede har gjort det ;)

Siden du ikke får gynekologisk undersøkelse, hva skal du hos legen da? Og burde man bestille seg time hos lege uansett?

jeg gjør det for prevensjons-delen.. så er det vel ikke så mye mer spennende tror jeg*S* husker ikke fra sist gang..

Nå har jeg vært hos legen iallefall, gikk greit det;)
Snakket om prevensjon, ble cerazette her..håpe den er ok;) Og at det ikke blir bivirkninger, blæææ:P
Ellers tok hu celleprøve og sjekka meg nedentil:P Alt så fint ut, hurra for det;)
Blodprøver og...men de klarer jo ikke stikke meg der..så må på Haukeland for det;)

Legen var jo selvsagt 1 t forsinka:eek: Veslegutt sov første 30 min, men så våknet han og da var det bare for hu mor å brette frem jura:P :rolleyes:

Nå har jeg vært hos legen iallefall, gikk greit det;)
Snakket om prevensjon, ble cerazette her..håpe den er ok;) Og at det ikke blir bivirkninger, blæææ:P
Ellers tok hu celleprøve og sjekka meg nedentil:P Alt så fint ut, hurra for det;)
Blodprøver og...men de klarer jo ikke stikke meg der..så må på Haukeland for det;)

Legen var jo selvsagt 1 t forsinka:eek: Veslegutt sov første 30 min, men så våknet han og da var det bare for hu mor å brette frem jura:P :rolleyes:

Hehe, jura må frem rett som det er :) Jeg har og begynt på Cerazette, så ja, vi får håpe den er bra! Lyst på en unge til, men vi får drøye den litt til tenker jeg :)

Hvor i Bergen bor du forresten? Jeg bor i Loddefjord, så det er jo da deilig å ha kort vei til babysvømming når den begynner :)

Hehe, jura må frem rett som det er :) Jeg har og begynt på Cerazette, så ja, vi får håpe den er bra! Lyst på en unge til, men vi får drøye den litt til tenker jeg :)

Hvor i Bergen bor du forresten? Jeg bor i Loddefjord, så det er jo da deilig å ha kort vei til babysvømming når den begynner :)

Vi får satse på det ja:) Jepp,samme her...men prøve vente litt med nestemann...:p:rolleyes:

Aha,så greit da. Vi har ikke så kort vei, bor på Minde:) Det går nå greit når man har bil;)

Ja, deilig med bil! Vi har ikke bil, foreløpig :)

Jepp, det må vi ha:D Hadde kanskje klart oss med 1, har 2 nå;) Mannen sykler nemlig til jobb, dvs. han er ikke så sprek..det er elektrisk sykkel..haha:P
Jeg benytter meg også en del av bybane:)

Ingen av mine fastelger (har hatt tre) sjekker ved 6ukerskontroll. Pga at jeg har PCO/PCOS, har vært gravid, aldri tatt celleprøver osv osv, henviste hun meg til gyn da jeg var der. Har fått time til det i januar for å se om jeg fremdeles har dette syndrom greiene eller ikke :p

Hos meg målte de blodtrykk, tok blodprøver, snakket om fødselen, tiden etter og litt annet løst og fast.

Fikk heller ikke beskjed av noen at man burde gå på 6ukers kontroll. Fant ut av det på babyverden appen. Skal i morra, ser meg nødt til å gjøre det da alt ikke er helt som det skal nedi der. Måtte sy litt. Går vel tilbake på cerazette. Eneste p-pille som har fungert på meg, og har prøvd nesten hele sortimentet :P

Lulilu

Skal avgårde til privat gynekolog i neste uke. Skal ta forsinket 6-ukerskontroll og sette inn kobberspiral :)

Skal på 6 ukerskontroll til mandag. Fikk mensen idag så hvis jeg fremdeles har den til mandag så får vel ikke legen tatt celleprøve regner jeg med. Er bare 1 år siden sist så er jo ikke nødvendig, men hadde alikevel vært greit og gjør det slik at det blir lenger til neste gang. Skal iallfall ta en drøss med blodprøver :-)

Da har jeg vært på kontroll å.. dro vel mest for å bli henvist videre for sterilisering:P så da fikk jeg gjort det jeg ville;) ellers var det bare snakking å sånt ;) godt å ikke bli "masa" på for underlivs-sjekk! Ble det etter første, men hun jeg hadde som fastlege da, var utdanna gyn. også da:P så sikkert derfor;)

☆★hilsen meg★☆

Back
Topp