6dager kortere på oul enn privat ul i uke 15

Mays’n

Blir kjent med forumet
Er det mye å bli målt til 6dager kortere på oul i uke 18+1 kontra uke 15+1 ? Alle andre mål var helt fine og jeg har tatt kub test i uke12. Hun sa at hun så jeg ble bekymret og tilbydde meg en ekstra vekstkontroll i uke 24 kun for å roe meg. Vanligvis hadde hun sendt oss hjem og sagt alt er helt fint. Hun presierte at det var helt på grensen til å be om vekstkontroll og spurte om der var greit å skrive pga bekymring fra mor på henvisning Men det satt jo i gang ti tusen tanker i stedet, siden hun tilbydde denne ekstra kontrollen med lege. Når jeg spurte hva den nye terminen ble sa hun at den ble ikke endret.
Hun ble målt til 17,2cm.

Sniker. Jeg har hørt at det egentlig er litt sent å fastsette termin på OUL fordi da har babyene begynt å utvikle seg forskjellig genetisk - altså noen får små barn og noen større barn. Så handler ikke nødvendigvis om at du er 6 dager kortere, men at du har et barn i magen som ligger litt under kurven. Så lenge de følger sin egen kurve er det ingenting i veien med det :) tror det går helt fint jeg!

Jeg ble satt tilbake 3-4 dager, ville ikke tenkt så mye over det:) Det skal ikke mye til når de er så små som uke 15 å måle bittelitt feil, og dermed få en helt annen dato.

Det er helt innenfor normalen, jeg hadde ikke stresset for mye med det! Jeg ble flyttet fra 21. november (menstermin), til 8. november (ultralyd i uke 10-11) og tilbake til 15. November på OUL i mitt forrige svangerskap. Jeg var også bekymret, for min mor fødte meg og begge søstrene mine 2 uker på overtid, jeg var nesten 3 uker over og var treigest. Kom ut med skittent fostervann også. Jeg var forberedt på å kreve igangsettelse på første overtidskontroll, men mini kom 2 dager før termin :happy:

Jeg hadde menstermin 1.jan, TUL 4.jan og OUL 12!:wideyed: Legen som tok siste sa jeg skulle inn etter to uker for ny sjekk/måling, men når jeg etterlyste så skulle jeg visst ikke det alikevel.
Men - skal til jm 31.aug og da kommer jeg til å få henne til å få meg i ny UL - bare for å sjekke at alt er ok. Legen selv reagerte jo på at det var sånn forskjell fra TUL.
Vil bare få forsikret meg, alt er nok finfint :happy:

Eg var på ul I uke 7, 10,13 og 18...På OUL var det ingen tema og endre terminen som ble satt i veke 7 ...Men da har eg vert på samme sted hver gang og terminen stemmer veldig bra med eggløsning og min sykluslengde. Ho sa at det var meir nøyaktig så tidlig i svangerskapet og målingene har bare variert med +- 1 dag ca...6 daga e ikkje så masse heldigvis...søsteren min ble satt tilbake over 2 uker på OUL,men fødte 3 uker før oul termin...

Er det mye å bli målt til 6dager kortere på oul i uke 18+1 kontra uke 15+1 ? Alle andre mål var helt fine og jeg har tatt kub test i uke12. Hun sa at hun så jeg ble bekymret og tilbydde meg en ekstra vekstkontroll i uke 24 kun for å roe meg. Vanligvis hadde hun sendt oss hjem og sagt alt er helt fint. Hun presierte at det var helt på grensen til å be om vekstkontroll og spurte om der var greit å skrive pga bekymring fra mor på henvisning Men det satt jo i gang ti tusen tanker i stedet, siden hun tilbydde denne ekstra kontrollen med lege. Når jeg spurte hva den nye terminen ble sa hun at den ble ikke endret.
Hun ble målt til 17,2cm.

Vi ble også satt tilbake 4 dager (ble målt termin 2 uker før dette også, privat, og da var jeg så langt på vei som jeg egentlig skulla ha vært). Får ny ultralyd i uke 24 her å. :/

Det er ikke uvanlig at det måles litt forskjellig fra ultralyd til ultralyd. Legen som tok organrettet ul her sa at det er lite som skal til for å måle bittelitt forskjellig.

med begge de store ble termin flyttet på noen dager den ene eller den andre veien.
Men oul var den som skulle stå fordi det var regelen visst. selv om jeg visste at det ikke stemte helt fordi jeg visste hvilken syklusdag jeg ble gravid på med begge to.

Sniker. Jeg har hørt at det egentlig er litt sent å fastsette termin på OUL fordi da har babyene begynt å utvikle seg forskjellig genetisk - altså noen får små barn og noen større barn. Så handler ikke nødvendigvis om at du er 6 dager kortere, men at du har et barn i magen som ligger litt under kurven. Så lenge de følger sin egen kurve er det ingenting i veien med det :) tror det går helt fint jeg!
Tusen takk for svar :Heartbigred

Jeg ble satt tilbake 3-4 dager, ville ikke tenkt så mye over det:) Det skal ikke mye til når de er så små som uke 15 å måle bittelitt feil, og dermed få en helt annen dato.
Bare syns det var så mye å bli satt tilbake lnår de har sagt det samme i uke 12 og 15. og tenker jo med engang at det er noe gale siden det på kun 3uker har blitt 6 dager forskjell. Gikk jo rett i krisemodus.

Det er helt innenfor normalen, jeg hadde ikke stresset for mye med det! Jeg ble flyttet fra 21. november (menstermin), til 8. november (ultralyd i uke 10-11) og tilbake til 15. November på OUL i mitt forrige svangerskap. Jeg var også bekymret, for min mor fødte meg og begge søstrene mine 2 uker på overtid, jeg var nesten 3 uker over og var treigest. Kom ut med skittent fostervann også. Jeg var forberedt på å kreve igangsettelse på første overtidskontroll, men mini kom 2 dager før termin :happy:
Tusen takk for svar:Heartbigred

Jeg hadde menstermin 1.jan, TUL 4.jan og OUL 12!:wideyed: Legen som tok siste sa jeg skulle inn etter to uker for ny sjekk/måling, men når jeg etterlyste så skulle jeg visst ikke det alikevel.
Men - skal til jm 31.aug og da kommer jeg til å få henne til å få meg i ny UL - bare for å sjekke at alt er ok. Legen selv reagerte jo på at det var sånn forskjell fra TUL.
Vil bare få forsikret meg, alt er nok finfint :happy:
Ja, man blir jo bekymret så skjønner godt at du vil forsikre deg. Jeg har prøvd å Google ka de regner som avvik men finner ikke noe ordentlig svar på hvordan de regner disse prosentene i forholdt til uker og størrelse.

Eg var på ul I uke 7, 10,13 og 18...På OUL var det ingen tema og endre terminen som ble satt i veke 7 ...Men da har eg vert på samme sted hver gang og terminen stemmer veldig bra med eggløsning og min sykluslengde. Ho sa at det var meir nøyaktig så tidlig i svangerskapet og målingene har bare variert med +- 1 dag ca...6 daga e ikkje så masse heldigvis...søsteren min ble satt tilbake over 2 uker på OUL,men fødte 3 uker før oul termin...
Eg har vært i 7, 12 (kub) , 15 og no 18. og det var heller ikke noe tema å endre termin. Når jeg spurte hva ny termin ble savhun at den var akkurat den samme. Nesten som om at det var en selvfølge at den ikke sku bli forandret. Skjønner ikke noe eg

Vi ble også satt tilbake 4 dager (ble målt termin 2 uker før dette også, privat, og da var jeg så langt på vei som jeg egentlig skulla ha vært). Får ny ultralyd i uke 24 her å. :/
Syns det er veeeldig lenge å vente, men skjønner jo at det trenger tid på vokse og se forskjell. Men likevel.

Det er ikke uvanlig at det måles litt forskjellig fra ultralyd til ultralyd. Legen som tok organrettet ul her sa at det er lite som skal til for å måle bittelitt forskjellig.

med begge de store ble termin flyttet på noen dager den ene eller den andre veien.
Men oul var den som skulle stå fordi det var regelen visst. selv om jeg visste at det ikke stemte helt fordi jeg visste hvilken syklusdag jeg ble gravid på med begge to.
Nei, jeg hadde ikke tenk over det mer enn at det var kjipt å gå nesten uke om igjen hadde d ikke vært for at jeg hadde de andre ul som sa det samme. Og spesielt den for 3uker siden bare. Ble jo livredd for at det er noe gale med hun som gjør at hun har stoppe å utvikle seg. Men prøver å roe meg m at alle andre målinger og organer var helt perfekt og kub test også var fin. og hun var aktiv inni der.

Jeg har menstermin 23 januar, var på tidlig ultralyd ca uke 5 og 12 å fikk termin 17 januar. I går var jeg på ordinær ultralyd å fikk ny termin 21 januar.
Jeg tenker det er normalt xsmile9
Dette er min nr 3, å ble aldri flyttet sånn frem og tilbake.
Prøv å slapp av, klarer du ikke det så prat med legen å spør om han kan henvise til ny UL pga din uro xsmile3

Last edited:
Menstermin, positiv gtest, eltest, tul i uke 7, 9,13 og 19 hadde alle én og samme dato for termin. På oul 20+4 ble jeg flyttet 7 dager tilbake. Ba om vekstkontroll og fikk i uke 22. Fulgte kurven ut fra oul termin. På ny vekstestimering uke 24 er plutselig bebis 6% over. Legen var enig led meg om at jeg antageligvis har rett og at det er tul man BØR ta utgangspunkt i. Likevel står termindato fra oul. Jeg har likevel sagt at det er uaktuelt å gå over min egen termin og SKAL ha igangsettelse da:D

jeg hadde menstermin 23.januar, og ble flyttet til 28. januar på oul. Da jeg ble veldig overrasket over at den var fem dager senere, sa hun at hun godt kunne bruke lårbeinmål for å sette termin. Så da kunne vi si 25.januar. Det er til å bli lettere forvirret av! Har blitt flyttet de andre gangene også, til tross for at mine barn er store ved fødsel.

Hun ble målt til 17,2cm.
Bra de følger deg opp ❤️

*sniker fra desember*

Babyen min ble målt til 8 dager mindre enn hva jeg er(IVF-baby så ingen rom for feilmarginaler) på OUL i uke 19+2, da var hun 14cm CRL(målt til 18+1).
Var inne i uke 21+2 og fikk samme resultat (25cm fra hode til hæl, veide 349g)
Tilbake 28+1 og babyen følger sin kurve( 1120g, litt liten ifølge legen). Men hun er helt perfekt med alle mål generelt og alt annet er strøkent. Så forsøk å ikke bekymre deg :) Jeg gjør det ikke da min baby legger på seg og vokser som hun skal. Hun vokser bare i sin takt. Lykke til:Heartred

Back
Topp