6 ukerskontroll- endelig positiv opplevelse

Mailykke2

Forelsket i forumet
Var i dag på 6 ukerskontroll for lille Nora, og endelig fikk jeg en positiv opplevelse av helsesøstrene:) har vert innom helsesatasjonen tidligere for å spørre om råd og tips. Da fikk jeg høre at jeg var dum som gav sukkervann eller malt på sutten som siste utvei når hun er overtrøtt(da er alt annet prøvd og hylingen har vart lenge) og at jeg gav akt for mye mat ( hun får 150ml med mme- spiser ikke alltid opp men det hender). I dag ble hun veid og målt: vekt 4935, lengde:58 cm og 38,5 rundt hodet. Hun er over gjennomsnittet lang, under gjennomsnitt på vekt, men følger sin kurve helt perfekt:) helsesøstrene i dag sa at hun får akkurat passe mengde mat, at det var bra jeg gir så mye og at det ikke gjorde noe at sukkervann/malt på sutten er siste utvei. Jeg liker ikke å gi henne det, men det finnes grenser for hvor lenge hun kan hyle:/ 1,5 tine syns jeg er lenge:/ Hva gjør dere når den lille er overtrøtt? Hun var også veldig fornøyd med utviklingen til Nora og jeg fikk masse skryt:D

Så bra at hun følger kurven sin fint og at både du og hs var fornøyde! Det blir jo noen turer dit fremover, så det er greit å ha et godt forhold :) Her er det bæring og byssing når hun ikke vil roe seg, men her blir det aldri sånn at hun skriker, er bare urolig, sutrete, vrir seg og kaver.

Så godt at alt stod bra til! :-)
Jeg har aldri gitt mine barn hverken sukkervann eller malt ved uro/overtretthet, men bruker stort sett å bysse, trille, vugge, puppe e.l. Lillemor kan bli helt hysterisk hvis hun blir overtrøtt og da er det byssing på skift :-)

Jeg bruker sukkervann nesten daglig til lille om kvelden. Det gjorde jeg også til storesøster.
Ser ingen fare i det. Hjelper på magevondt.

rock on skrev:
Jeg bruker sukkervann nesten daglig til lille om kvelden. Det gjorde jeg også til storesøster.
Ser ingen fare i det. Hjelper på magevondt.

Hvordan var det å venne henne av det da? Jeg vil ikke at det er noe hun MÅ ha for å sovne:p

så bra at du fikk godt inntrykk endelig!!! og bra at alt står bra til :)

Så bra :) Brukte selv sukkervann på eldste snuppa når hun var liten. Hadde en periode på natta 1-3 hvor hun hylskrek og byssing hjalp ikke. Eneste som hjalp da var noen teskjeer sukkevann og bums fant hun ro og sovnet på sekundet! Ble helt satt ut hvor effektivt det var første gang jeg prøvde det! Puppen hjalp ikke, prøvde jo det først.
Ser ikke noe galt i å bruke sukkervann en gang i blandt er som morfin for de, og hvis det hjelper så betyr det at de har en form for plage tenker jeg.
Når hun er overtrøtt, tar du da henne inn på et mørkt og stille rom, kanskje det kan hjelpe?
Tror ikke det vil være noe problem med avvenning, de vil forandre seg mange ganger i tiden fremover, ved såkaldte utviklingsprang blir alt snudd på hodet og ting som har funket før vil ikke funke lenger, og andre ting vil brått gå seg til, så brått en dag sitter du der nok med en unge som ikke blir gal på kvelden :)

tyr til sukkervann vi også! :) har du ulike helsesøstre hver gang? har en fast jeg, en super en :)

Så bra at du fikk en god opplevelse denne gangen :)

Gutten min gråter veldig mye pga magevondt, og sover derfor dårlig om dagen. Derfor har vi kjørt en tur noen kvelder når han har vært overtrøtt, og da har han sovnet. Helsesøster og barnelege sa til oss på 6-ukers kontrollen at vi skal bruke sukkervann når han gråter mye og har vondt i magen, for det er det eneste med dokumentert effekt mot smertene. Men man skal jo ikke overdrive bruken så klart. Og det må da uansett være bedre å gi litt sukkervann slik at den lille ikke har like vondt og roer seg, enn at han skal gråte i timesvis!

Molly80 skrev:
tyr til sukkervann vi også! :) har du ulike helsesøstre hver gang? har en fast jeg, en super en :)

Nei, sist gikk jeg innom for å få råd til soving.. Fikk kjeft og tips om å trille- som om det ikke allerede var testet ut... Viste seg å være kolikk som var en stor grunn til uroen:/

Back
Topp