6 ukers kontroll

Solmåne

Blir kjent med forumet
Har hatt keisersnitt for 5 uker siden, lurer på om jeg skal bestille meg en lege time til 6 ukers kontroll. Dere som har født før hva skjer på 6 ukers kontroll? Følte dere det var nødvendig?

Har hatt keisersnitt for 5 uker siden, lurer på om jeg skal bestille meg en lege time til 6 ukers kontroll. Dere som har født før hva skjer på 6 ukers kontroll? Følte dere det var nødvendig?
Jeg fødte for bare 6 dager siden men hadde keisersnitt sist og og var på 6 ukers kontroll. Det følte jeg var helt unødvendig. Sikkert annerledes etter en vaginal fødsel siden legen da kan sjekke at alt er som det skal «der nede». Men jeg fortalte bare hvordan fødselen var og det var det. Det gjorde jeg i går når jeg hadde hjemmebesøk av jordmor:)

Jeg hadde ks og skal på 6-ukerskontroll, men det blir egentlig etter 8 uker da ;-) Syns det er viktig å sjekke at livmora er tilbake til normal størrelse, dessuten tar vi nok en vanlig gu med celleprøve siden det er 3 år siden sist.

Var på 6 ukerskontroll med storesøster og da var det bare prat om prevensjon og hvordan jeg synes det hadde gått. Trodde det skulle være gu undersøkelse og, men det var det ikke.
Nå har jeg en ny lege så får se hvordan hun gjør det når jeg skal dit om et par uker.
Jeg har født vaginalt begge gangene.

Jeg tar den hos jordmor denne gangen. Er egentlig hos henne jeg gikk til svangerskapskontroll til, så føler at det var mer naturlig når hun sa at det var en mulighet. Tenker det blir litt snakk om prevensjon og så tror jeg at jeg skal snakke litt om den upanlagte hjemmefødselen bare for å være sikker på at den er «ute av systemet» :P

6 ukers kontrollen er for å se at livmoren har trukket seg sammen og at eventuelle sting er absorbert og at alt er ok.
Samt høre hvordan du har det og snakke om/ordne prevensjon
med mindre man går privat er den gratis på lik linje med svangerskapskontrollene

Lurer også på å droppe 6-ukerskontrollen. Har ikke lyst til å starte på prevensjon igjen, og i tillegg føles kroppen helt fin igjen, og stingene har falt ut (med litt hjelp..). Pleier det å tas celleprøve eller noe annet jeg "går glipp av"?

Lurer også på å droppe 6-ukerskontrollen. Har ikke lyst til å starte på prevensjon igjen, og i tillegg føles kroppen helt fin igjen, og stingene har falt ut (med litt hjelp..). Pleier det å tas celleprøve eller noe annet jeg "går glipp av"?

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle ta celleprøve når jeg var på 6-ukers kontrollen (er 25 år). Men de kan visst ikke gjøre det før 12 uker etter fødsel, så fikk ny time til å gjøre det og sette inn spiral :-)

Ettersom helsestasjonen her (jordmor) nå har begynt å tilby både 6-ukerskontroll og innsett av spiral så tar jeg den nok der [emoji5]

Back
Topp