6 ukers kontroll

Lykkelitenkommertilverden

Flørter med forumet
Lille nurk er 6 uker på lørdag, og skal på 6 ukers kontroll til uka.. Men så er det hu mor da, som også skulle hatt 6 ukers kontroll. Har ikke fått surret meg til å bestille time enda, men lurer på noen ting..

Drar dere til fastlege eller jordmor?
Tar man med seg minsten, eller må far være med å "passe"?
Også prevensjon, ikke minst. Jeg har hørt at hormondpiral er vondt å sette inn. I tillegg brukte vi ikke prevensjon på 4 år, uten å bli gravide, og jeg er livredd for at prevensjon vil gjøre at det tar lang tid neste gang, OM det blir noe neste gang. Eller at det ikke skal gå i det hele tatt.. om vi vil ha en til etterhvert, så vil jeg ikke at det skal ta 5 år igjen. Noen tips/erfaringer/råd?

Følger, har heller ikke bestilt 6ukerskontroll til megselv... har ikke lyst :hilarious: etter sist fødsel dro jeg ikke, men det var mest pga flytting og mye styr.

Jeg er ikke så komfortabel med å gå til legen min da han virker ganske ukomfortabel selv mtp å sjekke at alt er ok. Og JM kan jeg ikke gå til da det ikke er jm her før september-oktober atter at siste sluttet

Jordmor her sa at 6-ukers kontroll for mor var tull og unødvendig.
Jeg skal sette inn kobberspiral for å unngå hormoner, og jordmor anbefalte å vente med det til ca 8 uker etter fødsel. Jordmødrene her setter ikke inn spiral så må til fastlegen eller gynekologen. Jeg har ingen erfaring med kobberspiral, men har hatt hormonspiral og var veldig fornøyd med det. Ble litt øm etter innsett, men det gikk fort over, og jeg hadde ikke mensen med spiralen, noe som var veldig ok.
Grunnen til at jeg velger kobber denne gangen er for å unngå hormoner i tilfelle vi bestemmer oss for en til og også fordi jeg tenker at det er lurt å tilføre kroppen minst mulig.

Jeg satt inn hormonspiral hos gynekolog i går og tok etterkontroll i samme slengen. Hos meg gjorde det ikke vondt i det hele tatt og han tok ultralyd og sjekket at den satt der den skulle.

Babyen ble med inn :)

Jeg skal på 6-ukers til jordmor, men blir ved ca 8 uker. Jeg skal gå på p-piller nå for vi skal ikke ha flere barn.

Etter førstemann hadde jeg tenkt til å sette inn spiral, men jeg har bare én eggstokk pga en stor vanncyste på andre eggstokken for noen år siden som ødela hele eggstokken, så gyn som egentlig skulle sette inn spiralen frarådet meg spiral siden det kan forårsake fler cyster hvis man er disponert. Så jeg endte faktisk opp med å ikke gå på prevensjon :P

Jeg ammet mye og fikk ikke igjen mensen på de 14 mnd det tok før jeg tok en provera-kur og ble gravid igjen, men det er jo store forskjeller på folk når det gjelder fruktbarhet i ammeperioden :)

Jeg har jo flyttet i slutten av graviditeten og har nettopp byttet fastlege så den gjelder ikke før 1. September, har sånn sett heller ikke noe forhold til nye legen og ikke noe jordmor her så har litt lyst droppe det hele greia :P
Vurderer reise til privat jordmor\gynekolog, men det blir så stress skulle drasse med seg vesla på buss og t-bane og hele opplegget der eventuelt. Føler meg ganske tilbake til normalen, men hadde vært greit få en bekreftelse på at alt er ok "der nede".

Jeg var på 6 ukers kontroll hos jordmor idag. Jeg valgte jordmor da jeg opplever at hun er mer spesialisert på dette området en det fastlegen min er. Jeg hadde med babyen og jeg visste at jordmor gledet seg til å treffe han.

Angående prevensjon frarådet hun meg kobberspiral da mange får kraftige og smertefulle mensblødninger av den i tillegg er det ikke en sikker prevensjon.. Jeg ønsker ikke hormoner men hun fortalte meg at hormonene i hormonspiral tilsvarer 1 p pille i måneden! Så går for det..

Spurte om å få kontrollen hos jordmor men det hadde de ikke kapasitet til så må til fastlegen :-S Har bestilt så det går vel bra :)

Vurderer sterkt en 3 årig hormonspiral, for så å ta ut når vi er klare for at lille ikke skal være enebarn lenger <3

Men vi får se...

Jeg blir ikke å ta den kontrollen. Fikk ingen rifter under fødselen så jeg ser ikke poenget med det. Jeg tåler ikke hormonpreparater og kobberspiral kommer jeg ALDRI til å få satt inn igjen. Jeg hadde min i ca 1.5 år og det var helt grusomt. Mens smerter og eggløysningssmerter fra helvette. Så løsnet den og kom hallveis ut før den satte seg fast. Måtte opperere den ut. Hadde mer vondt etter det enn jeg har hatt etter fødselen.

Må an ha 6-ukerskontroll? Hva sjekker de? Jeg hadde det sist og fikk ikke så mye ut av det annet enn at legen klarte å revne opp deler av såret mitt med spekelet [emoji51] det var altså ikke grodd ferdig nei [emoji85]

Denne gangen har jeg ingen plager, og skal sette inn hormonspiral som sist om noen uker tenkte jeg.

Har ikke bestilt :P skal til fastlegen å utredes for protein s mangel så tar det i forbindelse med det tenkte jeg.. Vet ikke ha slags prevensjon jeg kan bruke før etter jeg får svar på protein s mangelen heller.. :p

Så vidt jeg husker var det samtale om hvordan det gikk, prevensjon, og sjekk av sting/hvordan det står til oppi der? Litt usikker på den siste, da jeg hadde midt på sommeren sist og fikk time hos turnuslege, som viste seg å være mannlig turnuslege... Hadde ikke peiling på hva han skulle gjøre på en 6-ukers kontroll, og det hadde jo ikke jeg heller... så han måtte ringe inn til en annen lege og høre... Litt kleint å måtte spørre om han kunne sjekke stingene og tingenes tilstand, hadde ikke gjort det om ikke jeg hadde hatt mye vondt i klippet og intimgrensene var rimelig redusert etter fødsel [emoji38][emoji85]

Back
Topp