6 ukers kontroll

Maja94

Elsker forumet
Desemberskattene 2014
✨️Julestjernene2023✨️
Vi har vært på 6 ukers kontroll i dag, derfor tenkte jeg å opprette en tråd for å se hvordan babyene ligger an :D

Jenta vår veide 4020 ved fødsel, 50cm lang og 35 rundt hodet.

I dag veide hun 5040, 55cm lang og 39 rundt hodet, så hun har lagt på seg nøyaktig en kilo omtrent.

Legen var veldig fornøyd med reflekser og god blikkontakt! Babyen har fått bleieutslett så ble anbefalt å bruke inotyol-krem :-)
Fikk en flaske med tran som jeg skal begynne å gi fra i morgen.
Babyen har fått kolikk så fikk en del råd på hvilken matvarer jeg bør unngå.

Hvordan ligger deres små an? :D

Vi var også der i dag :)

Birk veide 3180 da han ble født og var 52 cm lang. Nå veier han 4700 og er 56 cm. Vektkurven var perfekt i følge legen ;)
Hodet har gått fra 33 cm til 38,5.

Ellers var alt bra. Legen syns han var veldig sterk i rygg og nakke :D Stolt mor som viste frem sin skjønneste engel ;)

Så moro :-D ser ut som vi har alle timer samme dag jo :-)

Vi var på 6 ukers kontroll når han var 8 uker da var 5780 gr og 58,5 cm 39 cm rundt hodet. Han var 3160 gr og 49 cm og 32 cm rundt hodet når han var født;)

Wæh vi skal i morgen. Gruer meg litt for på 4 ukers kontroll lå han ett godt stykke utenfor maks på kurva og jeg fikk beskjed om å ikke la han bruke meg som smokk, men det har jeg ikke helt klart, så han har ikke akkurat fått mindre dobbelthake de to siste ukene....

Wæh vi skal i morgen. Gruer meg litt for på 4 ukers kontroll lå han ett godt stykke utenfor maks på kurva og jeg fikk beskjed om å ikke la han bruke meg som smokk, men det har jeg ikke helt klart, så han har ikke akkurat fått mindre dobbelthake de to siste ukene....
Hihi! Må jo få mat ;)

Var i dag. Han var 3970 g, 50 cm og hode omkrets på 35 cm ved fødsel.
I dag var han 5135 g, og hode omkrets på 38,4.
Ble ikke målt lengde

Vi var for en uke siden, da var han 7uker og 6.1kg. Veide 4.5kg ved fødsel. De målte ikke lengden, men jeg grovmålte selv og fikk han 60cm lang, var 54cm ved fødsel :)

Snuppa vår var 3355g, 50 cm og 35 rundt hodet ved fødselen. På 6-ukers-kontrollen ble hun målt til 5160g. Seks dager tidligere var hun 4500g, så jeg har nok litt fløte i puppen. De målte ikke lengde. Her har de slutta med det på 6ukers, men måler på 3mnd kontrollen.
Reflekser og andre ting var som det skulle. Mulig litt refluks, men de gjør neppe noe med det før etter 3mnd.

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Så lenge ungen er fornøyd og ikke sulter så er vel det mye bedre :D

Herregud enkelte helsesøstre altså!
Ikke tenk på det! Gjør det som er rett for deg og ditt barn;)
De kan ikke ligge for mye med puppen synes jeg. Han er sikkert en utrolig trygg og tilfreds liten gutt og det er nok delvis fordi han får ligge hos deg når han trenger det!;)

Da var vi tilbake fra 6 ukers kontroll og han hadde lagt på deg ennå en kilo på de siste to ukene.
Så han er nå 6 uker, 60 lang og 7kg!
Ved fødsel 55 og 4340.
Så igjen fikk jeg beskjed om at hsn ikke skulle bruke meg som smokk. 10-15 min og så AV puppen. Men det ett sjelden han spiser mer enn det allikevel. Mest på ettermiddag at hsn henger på litt for mye...
Og så mente de at 3 amminga kunne jeg prøve og kutte. Men jeg tror ikke jeg orker noen kamp om natta nå...

Da var vi tilbake fra 6 ukers kontroll og han hadde lagt på deg ennå en kilo på de siste to ukene.
Ved fødsel 55 og 4340.
Så igjen fikk jeg beskjed om at hsn ikke skulle bruke meg som smokk. 10-15 min og så AV puppen. Men det ett sjelden han spiser mer enn det allikevel. Mest på ettermiddag at hsn henger på litt for mye...
Og så mente de at 3 amminga kunne jeg prøve og kutte. Men jeg tror ikke jeg orker noen kamp om natta nå...

Jeg synes at det er rart at de legger seg borti sånn?! Han er jo stor..men det eneste man hører er at morsmelkbarn regulerer inntak selv?! Skal man ha en seks uker gammel baby på diett?:s høres veldig rart ut...

Ved fødsel 55 og 4340.

Veldig mye rart de skal henge seg opp i syns jeg. Jenta mi hadde lagt på seg en kilo på 600g på en måned og fikk beskjed av hs om at det var aaaalt for lite. Måtte få i hu mer mat og vekkes på natt. Venninna mi var hos hs i nabokommunen men omtrent akkurat samme vekt ved fødsel og etter 4 uker. Fikk beskjed om at det var helt greit. Hvorfor sier de så mye forskjellig?? Du gir jo morsmelk! Tror jeg bare hadde kasta det over skuldra å slutta å bekymre meg jeg :) kos deg i permisjonstida. Babyen din er i hvertfall godt ernært. Mye bedre enn om han ikke hadde lagt på seg noe særlig ;)

Veldig mye rart de skal henge seg opp i syns jeg. Jenta mi hadde lagt på seg en kilo på 600g på en måned og fikk beskjed av hs om at det var aaaalt for lite. Måtte få i hu mer mat og vekkes på natt. Venninna mi var hos hs i nabokommunen men omtrent akkurat samme vekt ved fødsel og etter 4 uker. Fikk beskjed om at det var helt greit. Hvorfor sier de så mye forskjellig?? Du gir jo morsmelk! Tror jeg bare hadde kasta det over skuldra å slutta å bekymre meg jeg :) kos deg i permisjonstida. Babyen din er i hvertfall godt ernært. Mye bedre enn om han ikke hadde lagt på seg noe særlig ;)

Skulle ikke stå en kilo :)

Jeg synes at det er rart at de legger seg borti sånn?! Han er jo stor..men det eneste man hører er at morsmelkbarn regulerer inntak selv?! Skal man ha en seks uker gammel baby på diett?:s høres veldig rart ut...
De sa jo at ammebarn ikke kunne bli for tykke, men han som nå var så tykk trengte ikke ha pupp i munnen hele tiden... Og de så helst at det hadde flatet seg litt ut til neste gang. Til deres forsvar tror jeg kanskje ikke de hadde sagt noe om det ikke var for magevondten hans...,

Var på 6 ukers kontroll i dag :)
Ved fødselen var hun 2780 gram, 46 cm lang og hode omkrets 34 cm.
I dag var hun 4020 gram og hode omkrets 36,1 cm. Lengde ble ikke målt.

Last edited:
De sa jo at ammebarn ikke kunne bli for tykke, men han som nå var så tykk trengte ikke ha pupp i munnen hele tiden... Og de så helst at det hadde flatet seg litt ut til neste gang. Til deres forsvar tror jeg kanskje ikke de hadde sagt noe om det ikke var for magevondten hans...,

Ikke føl deg presset av de. Gjør det som føles rett for deg og han. Du wr mamman hans og vet best, uansett♡

Hs og lege kunne ikke ta i mot oss neste uke, så vi var på kontroll i går, 5 uker gammel. Han veier 5360 g, 58 cm lang og 38 cm rundt hodet. Helt perfekt på sin kurve :) (4154g,53cm lang og 36 cm ho da han ble født).

Back
Topp