6 ukers kontroll......

lena

Elsker forumet
jeg skal snart på 6 ukers kontroll med min datter..gleder meg til det..

men,jeg skal jo det selv oxo..
vet jo at under svangerskapet så var det gratis å gå til legen,men hvordan er det med 6 ukers kontrollen..er den med på det samme?
noen som vet...?

klem[:)]

Jepp den er gratis den og[:)]

noen som vet om jeg kan ta den hos jordmor..
har tatt keisersnitt skal jo bare se på såret tror jeg....

Den er gratis ja..tja vet ikke om du kan ta den der jeg,men du kan jo ringe henne å høre[:D]

jeg fikk satt inn spiral på 6ukers kontrollen....ble veldig overrasket; iom at jeg trodde det måtte gå lenger tid før man gjorde det ???? noen andre med erfaring? ( alt vel 2 uker etterpå...)

nei har desverre ingen erfaring med det..men det er som du sier renros,trodde nesten man måtte vente lenger med det...
en annen ting..var det vondt å sette inn spiralen???hvor mye kostet den..?

jeg måtte også ta keisersnitt,men tror de sa på sykehuset at jeg måtte til gyn også på 6 ukerskontrollen.

(som svar på anni87)

Må vi mødrene også på 6ukerskontroll? At dere som har tatt keisersnitt må det sier jo seg selv, men må vi som har født vaginalt også? Skal vi da i så fall kontakte fastlegen vår for den kontrollen eller tas det på helsestasjonen det og?

må nok til 6 ukers kontroll du oxo ja...
slipper desverre ikke unna...
ja du må kontakte fastlegen din...
dere som føder vaginalt har som egel sydd litt oxo...da skal de se til at alt er som det skal der..
ikke noe farlig..,men som sagt er jo aldri gøy å gå til legen...

hvor gammel er barnet ditt da?

det var litt vondt å sette inn spiral - men ikke såååå ille ; hadde også litt vondt i magen noen dager etterpå; var liksom litt ekkelt å ha noe "fremmed" inni meg.....brrr.....

nå merker jeg ingenting til den lenger ( 2-3 uker etterpå) - men vi får se når mensen kommer tilbake; har hørt at mange får større smerter og mer /lengre blødning-.---,, æsj....

MEN det er UTROLIG greit ( så lenge den virker..... - har jo hørt om de som blir gravide med det og...)

det kostet vel 490,- synes jeg å huske - vannvittig billig prevansjon; den kan vare i 5 år, men jeg regner med å ta den ut før den tid [;)]

min mor har og kobberspiral og anbefalte meg det.

ORIGINAL: lena

må nok til 6 ukers kontroll du oxo ja...
slipper desverre ikke unna...
ja du må kontakte fastlegen din...
dere som føder vaginalt har som egel sydd litt oxo...da skal de se til at alt er som det skal der..
ikke noe farlig..,men som sagt er jo aldri gøy å gå til legen...

hvor gammel er barnet ditt da?

Alexander den skjønne var 6 uker på onsdag. jeg var heldig og sydde bare ett sting, to små rifter. Får vel ringe legen da, og få tatt kontroll jeg og. Ikke at det gjør meg noe, jeg var bare ikke sikker om man trengte det eller ei.
Da kan jeg få hørt litt om prevensjon samtidig. Tror det blir spiral for meg. Noen som vet om jeg kan få satt inn den nå, eller om jeg må vente?

er ikke helt sikker,men tror du må vente litt,slik att alt er grodd som det skal der nede...
mulig det er opp til de forskjellige legene..

men det kan du jo bare forhøre deg om hos lege når du skal dit...

Jeg har ikke vært på 6 ukers kontroll,selv om det nok hadde vært fornuftig.. Det er et frivillig tilbud.
Jeg var en ekstra runde på sykehuset i etterkant,føler da at jeg ble nok sjekket..
6-mnd. kontroll på sykehuset nå snart,da får jeg en omfattende gyn.undersøkelse..

6-ukers kontrollen er gratis ja, og den kan man ta enten hos lege eller jordmor. Men jordmor kan ikke skrive ut resept på p-piller, og heller ikke sette inn spiral. Det er eneste forskjellen.

Back
Topp