6 ukers kontroll uten sjekk

jente

Flørter med forumet
Hei!

Jeg trodde legen skulle ta underliv sjekk på 6 ukers kontrollen, ettersom jeg måtte sy både innvendig og utvendig og for å sjekke at alt er bra.
Han spurte bare om blødningen hadde stoppet og om det ble gravis mindre og mer "rosa" mot slutten og om jeg følte meg normal. Jeg har litt problemer med lukkemuskelen, det sa jeg, men fikk noen øvelser jeg kunne ta.
Er det normalt å ikke sjekke? Tar de ikke blodtrykk? Blodprøver? Det ble ikke tatt noen prøver, vi bare snakket.
Blir veldig glad for svar :)

Ette de ej he forstått e de ulike praksisa frå plass til plass [:)]

Ej ba om å bli undersøkt nedatil... Synst de va greit at en lege fekk vurdert om alt va slik de skulle [:D]

Blodtrykke mitt blei sjekka, men veit ikkje om de e vanlig. Ej hadde SF, so ho måtte sjekke at blodtrykke mitt ha gått ned igjen [:)]

Da jeg var på barseltreff var det også flere andre mødre som ikke hadde fått det undersøkt. Og jordmor sa at det var FEIL! Man SKAL få underlivet undersøkt. Det er veldig viktig! Selv om man "føler seg bra"og har sluttet å blø. Synes det er rart han ikke sjekka deg enda du sa du hadde litt problemer med lukkemuskelen...

Målte blodtrykk, snakka litt om prevensjon, fikk verdens kjappeste GU, leverte urinprøve og tok noen blodprøver (hemoglobin og langtidsblodsukker i hvertfall)...

på 6 ukers kontrollen min så tok legen blodtrykk og jeg spurte om han kunne ta en sjekk for å se om alt hadde grodd bra, siden jeg måtte sy litt etter fødsel. I tillegg tok han en celleprøve, men det var for at det ca har gått 3 år siden sist.
Snakket om prevansjon- hva jeg har brukt tidligere og hva jeg hadde tenkt på nå fremover. Fikk henvisning til en gynekolog for å få satt inn hormonspiral, siden dette var noe legen ikke hadde lært seg. Pluss da resept på spiralen.
Så da kan jeg bare bestille meg time når jeg føler for det selv [:D]

Legen får flesk betalt for kontrollen, så d var dårlig gjort! Man har, ettersom jeg ble fortalt på sykehuset, rett på både sjekk nedentil og blodtrykk og alt sammen....!!!!!!!!!!!!!!

Haha, skal bli kjekt å se hva turnuslegen jeg skal til på mandag har tenkt å foreta seg. Kanskje jeg skal ta med sjekkliste til h*n? [:)] Skal man ha med urinprøve? Og kan man spørre om babyens helse også?

jeg fikk underlivssjekk (for å se at livmoren hadde trukket seg tilbake og se om det var noe rester som ikke skulle være der), samt sjekk av blodtrykk og blodprøve. og så så han på såret etter keisersnitt. jeg ba aldri om underlivssjekk, legen bare tok det som en selvfølge.

Nå ble jeg litt irritert her at han liksom ikke sjekka noe hos meg. Vi snakka litt om hvordan jeg hadde d og om fødelen, så fikk jeg resept på prevensjon, thats it! Trodde også han skulle ta celleprøve, siden den ikke har blitt tatt siden forrige gang jeg fødte (4 år) og blodtrykk etc. hmm.
Er vel for sent å si i fra nå, da må jeg nok betale :( off...

Back
Topp