6 ukers kontroll og valg av prevensjon

Frøkenholberg

Betatt av forumet
Ble lappet veldig mye sammen med min førstd fødsel for 2,5 uke siden.
Har derfor kun fått barbert foran liksom og ikke under mellom:hilarious:
Har måttet skylle med varmt vann med grønnsåpe for å klare å tisse og spiser fremdeles paracet og ibux jevnlig i løpet av døgnet, samt bruker xylocain bedøvelse spray.

På 6 ukers kontrollen så skal jo alt kontrolleres igjen, er det flere enn meg som ikke er kommet helt glattbarbert? Tør liksom ikke å bruke høvel under der før jeg vet at det er klarert, vil liksom ikke røske opp noe igjen:arghh:

Har alltid brukt p-piller, men det er jo mye hormoner og har også lest at det kan være kreftfremkallende.
Komplisert fødsel så ikke sikkert vi skal ha flere barn, men hvis vi skulle ønske det, hva er erfaringene deres med spiral? Hvis jeg setter den inn nå når alt er klart og evt ønsker å ta den ut om 1 år til? Tar det veldig lang tid å bli gravid igjen?
Hormonspiral sier vel seg selv i ordet at det er mye hormoner? Så da er vel kobberspiral best?:happy:
 
Hormonspiral er et langt bedre alternativ enn kobber. Lite hormoner, som virker mest lokalt.

Tror ikke en eneste lege forventer at du dukker opp glattbarbert seks uker etter fødsel (eller noen gang egentlig).
 
Går aldri glattbarbert til gynekologen.Det blir for privat.
Bare brukt p-piller jeg også så ingen erfaring med noe annet.Men ønsker et annet alternativ når jeg skal begynne på prevensjonsmidler igjen,men veldig usikker på hva.
 
Fastlege ser vel ikke på noe på 6ukers-kontrollen uansett.
 
Har brukt kobberspiral selv, jeg be plaget med kraftige menssmerter, som du har kraftige menssmerter ville jeg heller ha gått for hormonspiral. Jeg blødde også mer på kobberspiral enn andre prevansjoner, men aldri så mye at det var et problem. Spiral er genial, men kan være greit å lese seg opp for hva som passer best for deg. :)
 
Min lege skjekker ikke nedentil på 6ukers,men når jeg tok celleprøve ved 3mnd postpartum hadde eg tidenes busk. Det er jo helt naturlig! Og legen min nekter å sette kobberspiral av en eller annen grunn, grunnen er nokk god
 
Har hormon spiral. Mye mindre hormoner i den enn i p piller. Jeg er veldig fornøyd med den. Hadde tidligere kraftige mens smerter av typen sengeliggende, etter å ha satt inn spiral har jeg kun ubetydelige smerter en dag i mnd og en bitteliten blødning (trenger kun truseinnlegg). Jeg tok 6 ukers kontrollen hos gynekolog, var ikke glatt barbert. De har litt mer peiling på kvinners underliv enn en fastlege så synes det var litt bedre. De kan også mye om prevensjon så her kan man stille alle de spørsmålene man lurer på. Merket ikke at spiralen ble satt inn, er jo litt utvidet der nede etter fødsel.
Har ingen erfaring selv med spiral og graviditet (brukt p piller tidligere), men så vidt jeg har skjønt så skal det ikke være noe problem å bli gravid etterpå heller litt enklere.
 
Det er ikke sikkert de sjekker deg nedentil engang. Jeg ble sydd i over to timer etter fødsel, men fastlegen var helt uinteressert i å se på hva som befant seg der nede (jeg hadde ikke noen plager heller, da, utrolig nok, så det gjorde meg ikke noe å slippe).

Men om de sjekker, så er det selvsagt helt i orden å ikke være barbert. Det tenker legen null og niks om. Det er veldig mange som ikke barberer til vanlig, og de ser nok like mange ubarberte underliv som barberte.

Jeg ble anbefalt cerazette, siden jeg hadde lyst på flere barn. Om man ammer er det stort sett spiral eller cerazette som er alternativene. Om man vil ha flere barn, anbefalte legen da cerazette. Som jeg var veldig fornøyd med, det funket utmerket for meg (utorlig herlig at jeg ikke blødde i det hele tatt).
 
Min lege skjekker ikke nedentil på 6ukers,men når jeg tok celleprøve ved 3mnd postpartum hadde eg tidenes busk. Det er jo helt naturlig! Og legen min nekter å sette kobberspiral av en eller annen grunn, grunnen er nokk god
Hvorfor nekter legen det? Har du ikke fått noen grunn???
 
Her skal mannen min få sterilisere seg eller bruke kondom. Jeg nekter hormon preparater og er ikke veldig keen på spiral igjen- funket greit når keg hadde (kobber) men fikk tre nyrebekkenbetennelser på fire PR (aldri hatt før) og jeg slet med sterke smerter og sinnsyke blødninger.
Brukte sånn fertilitets måler 1.5 år før vi glemte oss av og fikk første og venter nå andremann pga feilslått fertilitetsmåling. XD men det skal være ganske sikkert om du var/er vant til fast menstruasjon
 
Hvorfor nekter legen det? Har du ikke fått noen grunn???
Eg spurte ikkje, hun bare ramset opp alternativer å sa at kobberspiralen vil Hu ikkje sette på meg. Sikkert på grunn av bivirkninger
 
Back
Topp