6 ukers kontroll for oss

Solfrua

Elsker forumet
Septembermødre <3
Hvilke ting går man gjennom hos legen på mors 6-ukers kontroll? Må man ha med urinprøve?

Jeg skal neste uke på kontroll, og fikk beskjed om å ta med en urinprøve ja :)

Jeg tok ikke med urinprøve, men skulle visst hatt det med. Men siden alt annet var så bra så trengte jeg ikke komme med en senere. :) De tok blodprøve med sånn stikk i fingeren, målte blodtrykk, spurte om jeg hadde hevelser og spurte om jeg hadde det fint. Ellers ingen underlivssjekk som jeg trodde. :)

Jeg tok ikke med urinprøve, men skulle visst hatt det med. Men siden alt annet var så bra så trengte jeg ikke komme med en senere. :) De tok blodprøve med sånn stikk i fingeren, målte blodtrykk, spurte om jeg hadde hevelser og spurte om jeg hadde det fint. Ellers ingen underlivssjekk som jeg trodde. :)

Ingen underlivssjekk??? Hva er da poenget? Høres ikke ut som du har fått den beste oppfølgingen..

Jeg skulle hatt med urinprøve idag,men drar med i morgen. De tok blodprøve,og han sjekket livmor osv. Fikk også satt inn spiral. Kunne tatt celleprøve,men det har jeg nettopp gjort ;) Ellers spurte han hvordan fødselen gikk og om jeg har hatt noen problemer. Og så lurte han på om babyen var like snill som mamman ;)

Ingen underlivssjekk??? Hva er da poenget? Høres ikke ut som du har fått den beste oppfølgingen..

Oi. Sjekka ut linken du la ut... Takk for at du la den ut! Tror jeg må bestille en time hos gynekolog heller... 8 uker siden fødselen nå så jeg får ringe og bestille tid i morgen.
Stusset litt over at legen ikke ville diskutere prevensjon med meg en gang... Fikk barnevakt så jeg slapp ta med vesla på kontrollen fordi jeg trodde jeg skulle få en skikkelig sjekk i tillegg til å snakke sammen.

Oi. Sjekka ut linken du la ut... Takk for at du la den ut! Tror jeg må bestille en time hos gynekolog heller... 8 uker siden fødselen nå så jeg får ringe og bestille tid i morgen.
Stusset litt over at legen ikke ville diskutere prevensjon med meg en gang... Fikk barnevakt så jeg slapp ta med vesla på kontrollen fordi jeg trodde jeg skulle få en skikkelig sjekk i tillegg til å snakke sammen.
Ja, jeg ville nok bestilt time hos en annen lege i alle fall.. Mest sannsynlig er jo alt fint, men det er jo greit få vite det og:) Lykke til!:)

Tok bare blodprøve i fingeren og så var det en samtale med legen. Var visst ikke vanlig med GU med mindre det var noe spes. Jeg følte heller ikke for at det var behov, fikk bare et par pyntesting og de har grodd greit.

Jeg ble spurt om jeg ville ha undersøkelse nede og diskuterte prevensjon. Kom på etterpå at jeg burde ha sjekket jern, for hadde lite under svangerskapet

På min seksukerskontroll tok jeg blodprøve, sjekk av jernnivået, vi pratet om fødselen og om prevensjon og jeg tok gu. Jeg syns det var veldig bra at legen tok gu, for da er jeg sikker på at alt er som det skal være så kort tid etter fødselen.

Så rart at ikke de sier fra på forhånd at en skal ha med urinprøve, men at en må tenke på det selv.
Forventer sjekk av underlivet, det må da være hovedpoenget å sjekke. Kanskje legen tar en snarvei med å bare sjekke muntlig at "alt er greit"? De fleste gruer seg vel litt til GU, så hvis legen sier en kan slippe er det lett å la være :(

Jeg klarte å glemme igjen urinprøven. Men det gikk bra uten. Tok masse blodprøver, (siden jeg ba om det). Tok flere glass, siden det er 2 år siden jeg tok full sjekk sist. Greitt å få sjekka opp slikt som stoffskifte, siden det kan forandre seg etter fødsel.
Ellers tok jeg blodtrykket og prata litt om formen, fødselen og prevensjon.
Så tok jeg GU. Hadde ingen sting denne gangen, men måtte ta celleprøve siden det var 4 år siden sist.
Har alltid tatt gu på etterkontrollen. Greitt å få sjekka at alt er i orden der nede.

Legen min som har vært helt topp under hele svangerskapet sjekket urin, blodprosent, blodtrykk og snakket kort om fødselen og formen min nå samt hvilken prevensjon jeg ønsket. Legen sa at de ikke tok gu som standard lenger hvis det ikke hadde oppstått noe «spesielt» under fødsel (de får jo papirene fra sykehuset med fødselsforløpet/rapporten) men siden det var tid for meg å ta ny celleprøve så gjorde hun det (spurte dog om jeg ville hun skulle gjøre det eller om jeg foretrakk å gå til gynekolog).

Back
Topp