6 ukers kontroll…

Rose88

Betatt av forumet
Det sies at man skal ta 6 ukers kontroll hos lege eller jordmor. Jeg fikk beskjed om at de ikke har kapasitet til å ta det på helsestasjonen, men jeg ønsker ikke å ta det hos legen min da jeg har en mannlig fastlege. Kan man ta det hos gynekolog isteden?
 
Ja, du må isåfall be om henvisning eller privat da. Hvis du gikk til en gynekolog i svangerskapet kn du ringe opp å høre. Men ellers er det henvisning til gynekolog som gjelder :)
Her har for øvrig ikke underlivet blitt sjekket på den kontrollen, men det er nok veldig varierende hvordan den legges opp.
 
etter de 2 siste svangerskapene har jeg kun vært å snakket med lege/helsesøster/jordmor på 6 ukers kontroll :). Mener at jeg fikk høre i svangerskapet mitt i 2017 at det er slutt på underlivs undersøkelse med mindre du har lyst selv eller at du føler at noe er «feil» oppi der :).

Du kan kanskje evt spørre om en kvinnelig fastlege på legesentret ditt har mulighet til å ta 6 ukers kontroll om du vil ha /trenger underlivs undersøkelse :)
 
Eller så ringer du in på legekontroll og spør om du ikke kan få time for 6 ukers kontroll hos en kvinnelig lege visst de har det på legekontoret. Tror ikke de reagerer sterkt på det.
 
Back
Topp