6 mnd - 1/2 år; ER DET MULIG?
[hr]Du og du hvor fort tiden går For 6 mnd siden var fødselen nesten akkurat over... en tvillingfødsel som var unnagjort på under 12 timer fra vannet gikk, men som likevel var tøff på mange måter. Som mange av dere vet er det nesten 3 timer mellom jentene, og Mathilde (TV2) fikk ganske hard medfart under fødselen Men hvem skulle tro det hvis dere hadde sett jentene i dag? Store flotte jenter, som følger sin korrigerte alder og sin egen kurve etter punkt og prikke Har vært på helsestasjonen i dag, og her er målene til jentene:
Norah: 5840 gr og 61 cm (1890 gr og 44 cm ved fødsel, nedom 1600 gr før hun snudde.
Mathilde: 6580 gr og 62,5 cm (2050 gr og 44 cm ved fødsel, gikk også ned til 1600 gr før hun snudde på vekta)
Jeg selv sliter mer og mer med fødselsopplevelsen og barseltiden etterpå Vet ikke helt hva det beror på. Syns det er vanskelig å akseptere at de ikke tok vannet på Mathilde tidligere, slik at jeg ikke hadde trengt å presse i 3 timer på ingenting. Samtidig sliter jeg med opplevelsen av ikke å få se Mathilde etter fødselen i det hele tatt, og ikke få holde henne før dagen etter, og ikke få holde Norah rett etter at hun kom ut. Vi lå jo også 1 mnd på sykehuset før vi ble utskrevet, og denne tiden har nok tatt mer på kreftene mine enn jeg har latt med kjenne før nå.
(fødselshistorien min ligger her: [link=http://www.tvillingforum.com/vbulletin/showthread.php?t=23663]http://www.tvillingforum.com/vbulle...ead.php?t=23663[/link])
Livet i tvillingheimen går livet sin vante gang for jentene. De er ganske godt introdusert til fast føde, har i 2 uker nå fått middagsglass i 1400-tiden, og grøt i 1900-tiden. Nå begynner de å bli raskere sultne igjen mellom måltidene, og vi skal begynne med grøt til frokost. Frukt får de også smake, og de er i det hele tatt glad i mat. Norah har strittet litt imot middag de siste dagene, men det tror jeg kommer av luft i magen, rett og slett. Er ikke så lette å rape disse jentene mine, det har de aldri vært
Jentene sovner uten å gråte i 2000 tiden på kvelden, og vi hører sjeldent noe fra dem før 6 tiden på morgenen Ja, jeg vet vi har det utrolig bra På morgen får de melk og ligger i sengen til klokken 0900 før de vil opp. Usikker på hvor mye de sover da, for hvis jeg er oppe på do og kikker inn til dem mellom 0600 og 0900 hender det at de er lys våkne, men da ligger de å prater til hverandre og tar på hendene og ansiktene til hverandre og koser seg. Så da lar jeg dem ligge til de gir ”jeg-vil-opp-hvor-er-du-mamma” lyd fra seg. Så er det opp å stelle seg og få mat igjen, til nå melk, men nå blir det grøt fremover. I 11-tiden vil de sove igjen, og sover gjerne 1 ½ time. Og da sover gjerne mammen også Middag i 1400- tiden, og da spiser vi ikke igjen før kvelds i halv sju tiden. Da er det grøt med malt på menyen. De har gått fra å ha avføring 1 gang i uken til opptil 2 ganger dagen men det er ganske hardt det som kommer ut, og derfor gir vi malt hver kveld. De tar seg gjerne en time og to mellom tre og seks også. Syns de sover litt mye av og til men har stor tro på at søvn avler søvn Merker med en gang at de blir urolige på natten hvis de ikke sover nok på dagen. De bades hver kveld i tummy-tuben, før de får litt melk og sovner fint i sengene sine. Vi prøver å komme oss ut hver dag, men det er ikke så enkelt når bekkenet til mammen ikke fungerer helt som det skal enda…. Og verre ble det når mensen kom tilbake
Motorisk ligger de bra an. Mathilde snudde seg fra rygg til mage på mandag for første gang, og gjør ikke annet når hun ligger på gulvet. Ganske sint etter 10 minutter fordi hun ikke kommer seg tilbake, og Norah er kjempesint på Mathilde fordi hun ikke klarer å snu seg på magen enda Men hvis vi legger Norah på magen, snur hun seg fint tilbake til ryggen
Jeg pumper meg fortsatt, har gått ned til 3 ganger i døgnet og har igjen mer melk enn jentene drikker, men har fryst en del ned. Skal nå kutte ut pumpinga midt på dagen, slik at jeg bare pumper morgen og kveld en liten stund før jeg kutter helt.
Neste helg, altså pinsen, reiser jeg og samboeren til Paris 4 netter uten jentene. Grugleder meg veldig. Mormor og farmor skal passe på jentene, og jentene ser mormor hver dag og kjenner henne godt, så det er vel helst mammen det blir verst for Men det skal bli herlig å komme seg vekk, alene med .
Mitt lille dilemma denne mnd gjelder Mathilde og sugingen på hånda. Det er blitt ganske ille, og det skjer ikke bare på natten når hun skal sove lengre, men HELE tiden. Hun MÅ suge mellom to skjeer grøt, når hun leker… ja store deler av dagen. Lurer på om jeg bør begynne å avvende henne med det allerede nå, eller om jeg skal la henne fortsette. Syns dette er vanskelig. Har kjøpt sånne klorevåtter til henne, tenkte hun skulle bruke dem om natten, men jeg har ikke hjerte til det sånt helt enda… Innspill mottas med takk.
Vel, det var det for denne mnd…. Og for dere som lurer… JA, de sover fortsatt i samme seng ved siden av hverandre og trives med det Kommer hvert fall til å gjøre det til etter vi kommer fra Paris.
Her er 6 mnd bilder av jentene: