6 måneder og avflatning på vektkurven

Gravidstudine

Flørter med forumet
Gutten min har kun gått opp 200 g fra 5 til 6 mnd-kontrollen og dermed har vektkurven flatet ut.

I samme tidsperioden har jeg forsiktig startet med introduksjon av fast føde, som han er heller lunken til. Det har også blitt litt mer "tull" med ammingen, han har fått to tenner og biter mye under amming og det virker som om han ikke er så interessert i å amme heller.

Han spiser kun 3-5 ts med grøt ila dagen, gnager litt på brød og ammer jevnt ca hver 2-3 time gjennom dagen, men veldig varierende hvor lenge og jeg føler selv at melkeproduksjonen min har begynt å gå ned.

Spørsmålet mitt er da om jeg bør starte med MME i tillegg til å fortsette å tilby fast føde og pupp? På MME-pakningen står det at ved 6 mnd trengs 5 måltider MME per dag, men hvor mye annen mat er inkludert i det regnestykket? Han har ikke fått MME før, bør jeg starte med kun ett måltid per dag?

Hilsen fortvilet og litt trist mamma
 
Gutten min har kun gått opp 200 g fra 5 til 6 mnd-kontrollen og dermed har vektkurven flatet ut.

I samme tidsperioden har jeg forsiktig startet med introduksjon av fast føde, som han er heller lunken til. Det har også blitt litt mer "tull" med ammingen, han har fått to tenner og biter mye under amming og det virker som om han ikke er så interessert i å amme heller.

Han spiser kun 3-5 ts med grøt ila dagen, gnager litt på brød og ammer jevnt ca hver 2-3 time gjennom dagen, men veldig varierende hvor lenge og jeg føler selv at melkeproduksjonen min har begynt å gå ned.

Spørsmålet mitt er da om jeg bør starte med MME i tillegg til å fortsette å tilby fast føde og pupp? På MME-pakningen står det at ved 6 mnd trengs 5 måltider MME per dag, men hvor mye annen mat er inkludert i det regnestykket? Han har ikke fått MME før, bør jeg starte med kun ett måltid per dag?

Hilsen fortvilet og litt trist mamma

Hei gravidstudine!

Jeg skjønner godt at du er bekymret, det er ikke mye som bekymrer en mamma mer enn at barnet ikke spiser nok og legger på seg... Jeg har vært der selv, med en gutt som var opptatt av alt annet enn mat og som såvidt har klart å holde seg til kurven sin.

Gutten din er jo fortsatt veldig liten, så først vil jeg si at det kan ta litt tid før et barn finner sin egen kurve. Selv om han har hatt en avflatning nå, så vil heller ikke det si at det vil fortsette. I tillegg er det fint å se på humør og søvn hos barnet, er han fornøyd og sover greit?

Jeg antar at helseøster har rådet deg til å komme til helsestasjonen for å veie ham jevnlig? De fleste har jo åpen veiing så man kan komme ukentlig og veie.

Hvis du føler at melkeproduksjonen din går ned, og han ikke vil amme kan det godt være at det kan være fint å gi ham litt MME i tillegg. Det viktigste er jo at han får næring, og ikke at du ammer dersom det ikke fungerer.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med helsestajonen for litt ekstra oppfølging, både med tanke på veiing og råd om mat/amming/mme. Så slipper du å være så bekymret!

Ønsker deg lykke til :)
 
Back
Topp