6 eller fem soverom?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg sitter å ser på tegningene våre for andre etasje og jeg er redd to av soverommene blir for små. De er på 8,4 kvm og det er tiltenkt barnerom. Lar vi være å sette opp vegg i mellom blir det nesten 16 og det blir litt stort igjen kanskje. Hva ville dere gjort? Jeg ønsker meg gjesterom og hobbyrom, min samboer ønsker seg ett sted å spiller trommer på:) Så rommene er jo brukt opp:) Hihi

Av erfaring ville jeg gått for 6, av samme grunn som deg; rommene blir brukt opp fort. Vi hadde 5 "soverom" og et barn, likevel var alle rommene opptatt. Så klart kan man vurdere hvor stort behov man har for gjesterom, man kan jo ha en sovesofa ol på loftstua hvis man har det, da frigjør man et rom... (tenk over hvor ofte dere har overnattingsbesøk som krever eget rom!)

~LillMi~ skrev:
Av erfaring ville jeg gått for 6, av samme grunn som deg; rommene blir brukt opp fort. Vi hadde 5 "soverom" og et barn, likevel var alle rommene opptatt. Så klart kan man vurdere hvor stort behov man har for gjesterom, man kan jo ha en sovesofa ol på loftstua hvis man har det, da frigjør man et rom... (tenk over hvor ofte dere har overnattingsbesøk som krever eget rom!)

Nå har jeg aldri, fordi vi bare har to rom. Men jeg savner tante ungene mine:) Loftstuen Blur veldig liten, men man får vel alltid inn en sovesofa:) Men er 8 kvm for lite for soverom til barna?

Tobaja skrev:
Kan dere ikke bruke de tiltentke soverommene som tromme og hobbyrom da? Også bruke de større som barnerom?

jeg syns 8kvm til barnerom er altfor lite... hadde selv et soverom på 7,5kvm når jeg var liten.. fikk plass til en seng og et skap og ellers var det lite plass... men det kommer litt an på hvordan formen på rommet er også da.... hvordan dør/vindu er plassert, sånn at man får utnytta rommet best mulig... Vi har på 11kvm i dag og det syns jeg er grei str...

Tobaja skrev:
Kan dere ikke bruke de tiltentke soverommene som tromme og hobbyrom da? Også bruke de større som barnerom?

sign

Her så har hadde gutten ca 6.5kvm soverom og han hadde plass til det han trengte,vi måtte tenke litt utradisjonelt til tider så vi gikk for slik seng som er oppe fra gulve for å befri litt gulvplass
Nå deller ungene rom og har ca 15kvm

Hva med å kombinere gjesterom og hobbyrom? Er vel ikke ofte man sitter med hobbyting mens man har besøk

søteste skrev:

~LillMi~ skrev:

Nå har jeg aldri, fordi vi bare har to rom. Men jeg savner tante ungene mine:) Loftstuen Blur veldig liten, men man får vel alltid inn en sovesofa:) Men er 8 kvm for lite for soverom til barna?

Er det 8 kvm med skråtak eller full takhøyde? 
Tror rommet til guttungen var var omtrent på den str og det fungerte greit for han, men da hadde han ikke alle lekene sine inne på rommet (noe jeg mener er sunt for et godt sovemiljø, så egentlig bare en fordel å ikke ha plass til leker, hehe).

Vi har i dag to soverom nede også blir det fire oppe. 2 av disse er små. Jeg vill helst ha ungene i samme etasje som oss voksene:) Så gjesterom og hobbyrom blir nede tenkte jeg. Ene soverommet blir det inngang til "gå inn skap", så får ungene ett eget slikt skap. Skal ikke være skaper på soverom. Så lenge de er små blir vel lekene sortert i kasser nede, der vi har hovedstuen å tilbringer mest tid:) Altså blir stuet på hobbyrommet:) Jeg hadde 9 kvm soverom, det holdt for meg, men det var ikke med skråtak, for det blir det her. Derfor litt usikker. Men så synes jeg 16kvm er altfor stort igjen... Hmmm

De trenger ikke så store soverom når de er små, men tenk etterhvert som de blir eldre og får venner på besøk, kanskje vil ha plass til litt større møbler osv? Greit å kunne sitte på rommet sitt når man har venner, så man slipper å sitte i stua... Jeg ville valgt større rom til barna, helt klart. I hvert fall så lenge du likevel får ekstra rom! Jeg ville ha valgt tre soverom oppe (til dere og barna?) og brukt de to soverommene nede til gjesterom/hobby/spillerom.

vi har 4 soverom, og loftstue...
det ene soverommet har vært brukt som rent gjesterom, med dobbeltseng.. det andre er kombinert hobbyrom og gjesterom med enkeltseng...
nå har vi satt inn en hemnes dagseng på det rommet - den kan bli dobbel - og fått sovesofa i loftstua.. lillesøster skal jo få det andre rommet der dobbeltsengen sto :)
T har et rom på tja... 13 kvadrat? Med skråtak da, men det holder.. etter at vi ryddet og pusset opp til storguttrom, kvittet han seg med mange leker som tok stor plass. Han har en stor hemneskommode der inne - den lange - en 90seng og en høy bokhylle.. :) Pluss ei kiste og to tønner til oppbevaring av leker. Under senga er det plass til sengeskuff om det trengs.
Der har han plass til kompiser, og er det allikevel ikke nok kan han flytte besøket ut i loftstua..

Jeg prioriterer mitt hobbyrom foran gjestenes sovekomfort, derav sovesofa og uttrekkseng :P

Etterhvert som de blir tennåringer, tenker jeg at vi voksene flytter ned igjen? Og gutta da får loft etasjen. Iallefall de litt storerommene. Men usikker. :) Jeg har to senger som er godt over hundre år gamle og de gleder jeg meg til å bruke på gjesterommet:) Hobbyrommet er viktig, og siden jeg driver med scrapping tar det litt plass:p, men har tenkt å ha en hemnes dagseng der, kjekt å ha:) Hihi Men 8kvm soverom er jo veldig smått. Min samboer lurer på om vi skal trekke de lenger ut, men da mister vi den lille loftstuen.

Hadde brukt de som hobbyrom, og sovet i 2 forskjellige etasjer...men det er meg. Unger trenger jo nesten mest plass på rommet når de er små og har masse leker. Når de er tenåringer er de jo knapt hjemme...

Jeg hadde gått for så mange soverom som mulig... 
Vi bor i et veeeeldig gammelt gårdshus så her er ikke barnerommene større enn 2x2 meter. Med god fantasi fungerer det helt fint. Har fungert nå i seks generasjoner...  :-D

Tobaja skrev:
Hadde brukt de som hobbyrom, og sovet i 2 forskjellige etasjer...men det er meg. Unger trenger jo nesten mest plass på rommet når de er små og har masse leker. Når de er tenåringer er de jo knapt hjemme...

På grunn av brann kommer jeg ikke til å sove i en annen etasje. Jeg hadde aldri tilgitt meg selv om det hdde begynt å brenne og jeg ikke hadde muligheten til å komme opp eller ned for å redde barna mine. Der er jeg helt sikkert litt hysterisk:) Men jeg skal se om vi ikke kan gjøre om på tegningene, kanskje vi kan gjøre noen endringer alikevel beholde alle rommene? Det skal ikke være lett:) Hihi

Katala skrev:
Jeg hadde gått for så mange soverom som mulig... 
Vi bor i et veeeeldig gammelt gårdshus så her er ikke barnerommene større enn 2x2 meter. Med god fantasi fungerer det helt fint. Har fungert nå i seks generasjoner...  :-D

Ja, sånn var det jo før:) Min mor hadd vel 5 kvadrat tror jeg, og det var stort den gangen:p Jeg vill ha alt, store soverom og mange. Hihi

Back
Topp