6 åringer....

Elledille

Ønsker nr. 3
Dere som har, eller har hatt 6 åringer; er dette en normal periode for 'trass' og obsternasighet? Mener å ha lest eller hørt no om det en gang, men har ikke brukt noen kalorier på å google om det (siden jeg heller kan få førstehåndsinfo her;))
Vå 6 åring er vanvittig utfordrende til tider.... Han hører ikke etter, gjør ikke som han får beskjed om, provoserer alt og alle, er stygg i munnen, svarer tilbake osv...and the list goes on! Han er jo selvfølgelig en stor, flink gutt store deler av tiden også, men akkurat nå føler jeg at det negative og all kjeftingen overskygger det positive. Og etter at jeg ble gravid er desverre tålmodigheten min nesten på minussiden :( Si at det er en fase, og ikke sånn det kommer til å være i uoverskuelig fremtid! :p
Tar også gjerne i mot lure tips og gode råd til hvordan det kan håndteres på best mulig måte :)

Min kjære 6 åring som blir straks 7 er helt lik:p
Blir så "glad" for å høre at andre har det som oss;)
Han er ekstremt krevende, de to små brødrene hans er bare barnemat i forhold..:rolleyes:
Føler jeg kjefter og maser hele dagen, en ond sirkel å komme ut av:(

Var vel en tråd her for ikke så lenge siden, og der kom d tydelig frem at du ikke er alene.

Godt å høre at det er normalt, selv om jeg helst skulle vært foruten denne fasen! :p

Jepp. Her funker det å prate fornuft rundt situasjoner og forklare oppførselen hans så han ser seg selv utenifra. Her har jeg bare måtte sette hardt mot hardt og sagt "slutt" med det han gjør fordi det er uakseptabelt. Han har respekt for meg så det går greit, men det er mye følelser i sving han må lære å håndtere.

Åjada, kjenner til dette :-P

Her har vi våre kamper hver dag og flere ganger om dagen.

Trøsten er at han er eksemplarisk i bhg og ellers ;-)
Så jeg vet at han kan ;-)

Ja, tror det er veldig typisk seksåringer :) Og en god del av det kan nok linkes til den veksten og endringene de går igjennom i denne alderen.
Kjenner igjen min seksåring i dine beskrivelser.
Har dessverre ingen gode råd og triks, men må si at jeg er veldig glad for at det til en viss grad går an å diskutere med dem.

Mi tulle på snart 6 holder på å gjøre gravide meg sprø :o herremin jeg trodde ikke det gikk an å syte så mye :o
Å høre etter det er hvertfall bare tull :/

Min 6åring er helskjønn :love7

Og nå har jeg sikker jinxet det, håper han ikke våkner opp som et monster i morgen laughing7

Å jada, helt likt her. Han har fått kallenavnet "tenåringen"..

Høres ut som min 6 åring.

Syns med min 6 åring så har hele året vært trass, tror nok det er mye som skjer, de begynner på skole, skal finne seg nye venner, lekser og forventninger at de skal være så store. Vi har måtte jobbet hardt dette året med vår lille snuppa, hun er nå 7 år å ser enda lite resultat....Det jeg synes er positivt i dette er at iallefall mi tøtta har vært så snill fra hun var født og til hun var 6 år så hadde hun fortsatt slik ville jeg kanskje slitt den dagen hun var tenåring og da begynte å trasse, da tror jeg at jeg ville følt meg rådvill. Håpet er at siden hun enda er så lita og mamma bestemmer det meste, så lærer jeg meg triks hvordan håndtere en trassig tenåring når den tiden kommer, kan ikke tenke meg at vi har gått gjennom 1 år med trass uten at vi foreldre har lært både hvordan man skal takle det og samtidig lære seg at vi må ha takhøyde når barna begynner å åbli større og skal få bestemme mer og mer over eget liv

Du kan høre med helsestasjonen. Barna går gjennom en prepubertet i 6 års alderen. Blir bedre etterhvert, men kan ta sin tid. Barnet trenger forståelse og tålmodighet, ikke kjeft. Det er hormonelt så barnet klarer ikke å skjerpe seg. Finnes noe skriftlig om det på helsestasjonen, eller bare snakk med helsesøster om det :)

Hu mi er egentlig ganske "enkel" sånn i forhold til trass men hun tar lett til tårene og når ting ikke går som hun vil blir hun frustrert og griner. Spørr jeg hvorfor hun griner blir stort sett svaret det samme "jeg vet ikke, jeg bare gjør det". Men det roer seg, hun er nå 8,5 år og er nå mer kverulant enn trassig :P

Back
Topp