6 åring som tisser i senga

*RoM*

Elsker forumet
Jeg går rett på sak:

Vi har en 6 åring som fortsatt tisser i senga.

Vi har prøvd vedig mye. Fulgt alle råd fra helsesøster. Hatt tissealarm (den vekket oss og naboene, men ikke henne), klistremerkesystem osv. (Vi har vært veldig nøye på å ikke kjefte, men heller oppmuntre henne. Har heller aldri vist skuffelse når hun har tisset i senga.)

Det eneste som hjelper er at vi holder oss våkne til midnatt, "tisser henne", og legger oss etterpå. Hun er allikevel ekstremt vanskelig å vekke. Feks må vi fysisk sette henne på doskåla, hvis ikke legger hun seg ned på badegulvet og fortsetter å sove.

Jeg har lest en del om dette, og det ser ut som hun mangler hormonet som slutter å proudsere urin, samt at hun i tillegg sover såppass tungt at når hun tisser, så våkner hun ikke av det selv.

Er det noe mer vi kan gjøre?
 
Jeg går rett på sak:

Vi har en 6 åring som fortsatt tisser i senga.

Vi har prøvd vedig mye. Fulgt alle råd fra helsesøster. Hatt tissealarm (den vekket oss og naboene, men ikke henne), klistremerkesystem osv. (Vi har vært veldig nøye på å ikke kjefte, men heller oppmuntre henne. Har heller aldri vist skuffelse når hun har tisset i senga.)

Det eneste som hjelper er at vi holder oss våkne til midnatt, "tisser henne", og legger oss etterpå. Hun er allikevel ekstremt vanskelig å vekke. Feks må vi fysisk sette henne på doskåla, hvis ikke legger hun seg ned på badegulvet og fortsetter å sove.

Jeg har lest en del om dette, og det ser ut som hun mangler hormonet som vil
Er det noe mer vi kan gjøre?
Hei!
Det er faktisk en ganske stor del av barna som har dette problemet. I de flest tillfellene skyldes det rett og slett at barnet ikke er modent for å kunne klare å holde seg tørr på natta. I mange tilfeller skyldes det at branet sover så tungt at det ikke er istand til å kjenne at det må tisse. I slike tilfeller har det liten effekt med alarm. Jeg vil anbefale å ikke gjøre dette til et problem før det er et problem for barnet selv. De aller fleste blir tørre til slutt. Dersom nattevætingen hemmer barnet ditt i forhold til sosial omgang med andre, vil jeg anbefale at du tar kotnakt med fastlegn deres for å få dette vurdert og evt. forsøke medisiner. Det er også viktig å formidle håp om bedring til din datter og at hun vil mestre dette etterhvert, og at det ikke er hennes feil. Hilsen Elin.
 
Back
Topp